اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جاذبه‌های روستایی که از دید مسوولان مغفول مانده است+عکس

مسئولان در دهگلان روستای گزگزاره را به عنوان یک مکان گردشگری معرفی می‌کنند ولی هیچگونه زیرساختی برای این مکان گردشگری انجام نداده و هیچ گونه پارک یا فضای سبزی برای مسافرینی که مراجعه می‌کنند درست نکرده‌اند.

جاذبه‌های روستایی که از دید مسوولان مغفول مانده است+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در ۲۵ کیلومتری شهر دهگلان بر فراز سد زیبای سورال روستایی با مردمان ساده و مهمان‌نواز قرار گرفته است.

روستای گزگزاره سفلی که دارای ۶۵ خانوار و ۲۶۰ نفر جمعیت است و مردمانش به باغداری و دامپروری می‌پردازند و روزیشان را با تلاش در زمین‌های کشاورزی این روستا کسب می‌کنند.

درخت‌های گردو، بادام، سیب، زردآلو، گیلاس و سیفی‌جات خیار و گوجه‌فرنگی زیبایی‌های این روستا را دوچندان کرده و زمینه اشتغال مردمان گزگزاره را فراهم کرده است.

وجود چشمه‌های آب و کوه‌های سر به فلک کشیده و آب و هوای مطلوب و دل‌انگیز این روستا روح هر گردشگر و مسافری را صیقل می‌دهد و آرامش را به وجود ساکنان و مهمانان روستا هدیه می‌کند.

فارغ‌التحصیلان گزگزاره، باغداری و قالیبافی را به کار اداری ترجیح می‌دهند

داود از جوانان تحصیلکرده‌ ایگ روستا و فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی کامپیوتر است، وی علیرغم تحصیل در دانشگاه کردستان و داشتن منزل پدری در شهر سنندج اما در روستای گزگزاره که محل تولد پدر و اجدادش است در کنار همسر و والدینش به کار باغداری و کشاورزی مشغول است.

این جوان ساکن گزگزاره می‌گوید: این روستا دارای ۲۰ جوان دختر و پسر تحصیلکرده دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که به کار باغداری و  قالیبافی مشغولند و کمک به والدین خود در روستا را به کار اداری ترجیح می‌دهند.

داود با اشاره به اینکه روستای گزگزاره دارای مدرسه ابتدایی و مقطع متوسطه اول است، افزود: ۳۰ دانش‌آموز در این مدرسه مشغول تحصیل هستند و تعدادی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول از روستاهای اطراف به این روستا مراجعه می‌کنند.

وی قرارگیری سد سورال در کنار این روستا، طبیعت بکر و چشمه‌های جوشان این روستا را زمینه جذب گردشگران می‌داند و بیان می‌کند: گزگزاره زمینه سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر را دارد و در فصول مختلف سال بویژه بهار و تابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر می‌کنند.

وی از مسوولان خواست زیرساخت‌های گردشگری این روستا را فراهم کنند تا زمینه فعالیت و اشتغال بیشتر جوانان فارغ‌التحصیل این روستا فراهم شود.

عدم اجرای طرح هادی از مشکلات گزگزاره

جمال هم از ساکنان و باغداران این روستاست که در حاشیه سد سورال به زراعت می‌پردازد، وی می‌گوید: سد سورال فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار است و انتظار می‌رود مسوولان بستر لازم و تسهیلات مورد نیاز برای ایجاد پارتی‌های قایق‌سواری، رستوران و اقامتگاه را در کنار این سد فراهم کند تا موجب رونق روستاهای اطراف شود.

وی که دارای ۶ فرزند است، می‌گوید: یکی از دختران وی فارغ‌التحصیل حسابداری و یکی از پسرانش فارغ‌التحصیل نرم‌افزار است و فرزندانش در کنار وی به کشاورزی و دامپروری می‌پردازند.

وی عدم اجرای طرح هادی در روستا را از مشکلات اساسی گزگزاره دانست و گفت: در روستاهای اطراف طرح هادی اجرا شده اما متاسفانه هنوز در این روستا طرح هادی اجرا نشده است.

این کشاورز روستای گزگزاره عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و عدم ارائه سند مالکیت روستایی به خانه‌های این روستا را از دیگر مشکلات گزگزاره عنوان کرد و افزود: سال‌هاست به بهانه تغییر مکان روستا در حاشیه سد سورال تسهیلاتی برای ساخت مسکن به ساکنان این روستا داده نمی‌شود و هیچ اقدامی نیز برای ساخت روستای جدید نشده است.

جمال اضافه کرد: بدون حضور اهالی روستا اقدام به کوچه تراشی انجام شده که بسیاری از منازل را دربرگرفته و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی اعلام کرد: گزگزاره دارای کوچه ۱۵ متری است و این در حالی است که در مناطق روستایی کوچه‌هایی به این میزان وجود ندارد.

وی ریختن آشغال توسط مسافران در کنار باغ و زمین‌های کشاورزی اهالی روستا را از دیگر معضلات روستا خواند و گفت: گردشگران و مسافران نیز باید به طبیعت این روستا احترام بگذارند.

عدم پرداخت تسهیلات مسکن به جوانان موجب مهاجرت به شهر می‌شود

عابد از دیگر جوانان روستا و چوپان است وی با بیان اینکه قصد ازدواج دارد، تصریح کرد: به دلیل نداشتن مسکن و عدم پرداخت وام مسکن برای ساخت خانه مجبور به مهاجرت به شهر خواهم شد در حالیکه اگر زمینه ساخت مسکن در داخل روستا برایم فراهم شود می‌توانم در همین روستا با شغل چوپانی زندگی کنم.

وی اعلام کرد: مسئولان در دهگلان روستای گزگزاره را به عنوان یک مکان گردشگری معرفی می‌کنند ولی هیچگونه زیرساختی برای این مکان گردشگری انجام نداده و هیچ گونه پارک یا فضای سبزی برای مسافرینی که مراجعه می‌کنند درست نکرده‌اند و مسافرین باعث ایجاد زحمت برای کشاورزان این روستا شده‌اند.

وی از مسوولان درخواست کرد: برای رفع مشکلات گردشگری، ساخت مسکن، پرداخت وام، امکان تحصیل نوجوانان در مقاطع بالاتر تحصیلی، اهالی روستا را یاری و حمایت کنند.

وی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت دام و لبنیات بشدت کاهش یافت و خانوارهایی که از راه فروش دام و لبنیات امرار معاش می‌کردند بشدت با مشکل مالی مواجه شدند و این امر نیز به معضلی برای روستاییان به ویژه اهالی روستای گزگزاره سفلی تبدیل شد.

کبری خانم از بانوان روستاست که علاوه بر کمک به همسرش در کار باغداری به پخت نان محلی و تهیه لبنیات محلی مشغول است.

وی می‌گوید: کار در روستا زحمات زیادی دارد اما همکاری همه اعضای خانواده در کنار هم به کار کشاورزی، دامپروری و غیره لذتبخش است و برای خانواده‌های روستایی با ارزش است.

کبری خانم می‌گوید: بر خلاف بسیاری از جوانان که به کار و زندگی در شهر علاقه دارند، فرزندان من با وجود تحصیلات دانشگاهی اما کار در روستا را دوست دارند و تنها مشکلی که برای جوانان روستا وجود دارد، نبود مسکن و عدم پرداخت تسهیلات مسکن برای ساخت سرپناهی برای زندگی جوانان است که امیدواریم مسوولان به این مشکل رسیدگی کنند.

گرچه روستای گزگزاره سفلی امکاناتی برای ساکنانش ندارد اما بزرگمردان و‌ شیرزنانی در این روستا پرورش یافته‌اند که محمد ناصری از شاعران کُرد و نویسنده مجموعه شعر «هاواری به‌رز» از جمله فرزندان گزگزاره است.

شاعری که هیچگاه به مکتب نرفته اما شعر سروده است و کتاب‌هایش نیز به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌‌ها در دسترس علاقمندان است.

گزگزاره به دلیل اینکه دارای درخت‌هایی با نام گز است به نام گزگزاره (گزستان) مشهور است، درخت گز همچون درخت کاج سرسبز بوده و طبیعت روستا را سرسبزتر جلوه می‌دهد.

تعدادی از مردمان روستا معتقدند در گذشته‌های دور گزگزاره پایگاه جنگ بوده و در هر چند متر، هزاران کشته داشته به همین دلیل به نام گزگزاره (گز در زبان کردی واحد اندازه‌گیری است) نام گرفته است.

انتهای پیام/2330/72/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول