اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دستاورد طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی خراسان رضوی چه بود؟/ معاون استاندار: از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم، مسامحه نه!

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی نقطه عطف طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی خراسان رضوی را ایجاد ۲۲۱ هزار فرصت شغلی برای استان دانست و گفت: تاکنون ۱۲ هزار نفر در پروژه‌های مرتبط با این طرح مشغول کار شده‌اند.

دستاورد طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی خراسان رضوی چه بود؟/ معاون استاندار: از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم، مسامحه نه!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حدود 21 ماه از حضور علیرضا رزم حسینی در استانداری خراسان رضوی می‌گذرد؛ استانداری که با شعار«هر خانه روستایی یک کارخانه» وارد استان شد و مهم‌ترین طرح خود برای توسعه را در طرح «مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی» که پیش از این هم تا حدودی در کرمان اجرا شده بود، دنبال کرد.

بالاخره این طرح با رفتن رزم‌حسینی به وزارت صنعت از روز گذشته، معلوم نیست این مثلث به چه سرنوشتی دچار می‌شود؛ باید دید آیا استاندار بعدی، این طرح را ادامه خواهد داد یا خیر(؟)؛ اما آنچه مهم است اینکه حدود 21 ماه از حضور رزم‌حسینی در خراسان رضوی گذشت و باید دید این طرح چه دستاوردهایی داشته و به‌منظور بررسی همین دستاوردها میزگردی با حضور علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی و علی اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد تا دستاوردهای را در نقطه پایانی کارنامه رزم‌حسینی در استان بررسی کنیم.

فارس: حدود 21 ماه است که از حضور رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی و اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی در استان می‌گذرد، در این مدت طرح چه دستاوردهایی داشته است؟

رسولیان: سیاست اقتصادی مقاومتی که در سال 92 توسط رهبری مطرح شد تمرکز بر نهادهای دولتی بود؛ اما مدل طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی آشکارتر و جدی‌تر وارد بحث مردمی‌تر می‌شود این طرح دو بخش دارد که در یک بخش پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و بخشی دیگر توسط معین‌ها  در حال فعالیت هستند.

مدل مثلث خارج از پروژه‌هایی که در دو بخش دنبال می‌کنیم یک همدلی جدی را در استان ایجاد کرد و اثرات آن این شده که هر کدام از دستگاه‌ها در بخشی از پروژه‌های مهم استان در حال کمک هستند.

زمانی که طرح را در استان اجرا کردیم از همه خواستیم هر فردی هر پروژه سرمایه‌گذاری که دارد تفاهم‌نامه امضا و از سرمایه‌گذار حمایت کند، البته ممکن است گفته شود برخی پروژه‌ها خوب نبود؛ درست است قرار نبود تمامی پروژه‌ها خوب باشند، در طول طرح ما پروژه‌ها را رصد و زمانی که مشاهده می‌کردیم پروژه‌ای قابلیت اجرایی ندارد، آنان را کم زیاد می‌کردیم، در برهه تا 120 هزار میلیارد تومان پروژه‌ها امضا شد، اما بعد از رصد 20 هزار میلیارد تومان از این میزان کاسته و پروژه‌های جدیدی اضافه شد، بنابراین روند ثابتی ندارد و هر روز سامانه در حال رصد است.

پروژه‌ها را در دو بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم پروژه‌هایی با کمتر از 50 میلیارد تومان و کمتر 100 پرسنل؛ که چنانچه به مشکل برخورد کردند دفتر جذب سرمایه‌گذاری استان و نهایتا در ستاد تسهیل استان مورد تعیین و تکلیف قرار می‌گیرد و بخش دوم پروژه‌هایی با بیش از 50 میلیارد تومان و با بیش از 100 پرسنل است که اهمیت بیشتری دارد که خودِ استاندار آنان را مورد بررسی قرار می‌دهد و چنانچه مشکلات پروژه در استان قابل حل نبود به تهران می‌رود.

تا هفته گذشته تعداد پروژه‌هایی که در سامانه ثبت شد یک هزار و 272 تفاهم نامه با سرمایه گذاری 233 هزار و 851 میلیارد تومان بود که برخی در طول این یک هفته حذف شده و تعدادی اضافه شده است.

چنانچه تمامی این پروژه‌ها عملیاتی شود برای 221 هزار نفر شغل ایجاد می‌شد، این پروژه‌ها 118 هزار و 223 میلیارد تومان سرمایه ثابت می‌خواهند و 64 هزار و 104 میلیارد تومان آورده نقدی می‌خواهد.

از نظر تعداد، بیشترین تفاهم‌نامه در مشهد و بعد از آن در شهرستان‌های فریمان، قوچان، چناران و سرخس و از نظر حجم سرمایه‌گذاری در ابتدا مشهد و پس از آن فریمان، بینالود، خواف و تربت حیدریه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فارس: آیا این آمار مربوط  به حجم سرمایه گذاری‌ای است که در کل یک پروژه هزینه می‌شود؟

رسولیان: بله، مربوط به کل سرمایه اعم از سرمایه ثابت، سرمایه در گردش، زمین و غیره است.

فارس: میزان اشتغالی که ایجاد کرده‌اند چه میزان بوده است؟

رسولیان: در میزان اشتغال در ابتدا مشهد و پس از آن بینالود، فریمان، تربت حیدریه و چناران قرار دارند، البته چون اطلاعات بر اساس آن چیزی است که افراد می‌دهند ممکن است ایراداتی داشته باشد که ما آنان را رصد و اصلاح می‌کنیم.

ما به دنبال واقع‌نگری هستیم، بنابراین چنانچه پروژه‌ای ایراد داشته باشد آن را برطرف و پیشرفت‌ها را واقعی می‌کنیم تا نتیجه‌ای از آن اخذ کنیم، بنابراین پیشرفت فیزیکی هر شهرستان را رصد می‌کنیم به طوری که پروژه‌های بجستان 84 درصد، بردسکن 80 درصد، تربت جام 72 درصد، جوین 65 درصد و کاشمر 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌طور کلی متوسط 48 درصد مجموع پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان پیشرفت فیزیکی دارند.

فارس: زمانی که گفته می‌شود به طور مثال خواف رتبه چهارم از میزان سرمایه‌گذاری را در استان دارد در پروژه‌های جدیدی که مبتنی بر مثلث توسعه اقتصادی طراحی شده رتبه چهارم را دارد یا اینکه در کل سرمایه‌گذاری رتبه چهارم را اخذ کرده است؟

رسولیان: این تفاهم‌نامه‌های ما جدید نیستند، بلکه هر پروژه‌ای که در حال اجرا بوده و مشکل داشته است را به تفاهم‌نامه آورده‌ایم، ممکن است پروژه‌هایی 10 سال پیش شروع شده و دچار مشکل شده و آن را در تفاهم‌نامه آورده‌ایم، بنابراین سرمایه‌گذاری کل این مدت را حساب می ‌کنیم، البته میزان شغلی که قبل از طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی ایجاد شده بودند مورد محاسبه در طرح قرار نمی‌گیرند و آن‌ها جدا هستند.

از نظر سرمایه‌گذاری 48 درصد پروژه‌ها مربوط به حوزه صنعت، یک درصد حوزه دامپروری، چهار درصد خدمات، هفت درصد معدن، 22 درصدی گردشگری، دو درصد کشاورزی و 16 درصد حوزه عمران است.

این پروژه‌ها خود به دو دسته سرمایه‌گذاری جدید و توسعه‌ای تقسیم می‌شوند از این پروژه‌ها به لحاظ  تعداد 51 درصد ایجادی و 26 درصد توسعه‌ای و 23 درصد تکمیلی و در سرمایه‌گذاری حجم ریالی 56 درصد ایجادی، 28 درصد توسعه‌ای و 16 درصد تکمیلی است.

در بحث موانع و مشکلات 20 درصد پروژه‌ها مشکل مجوز داشتند، 17 درصد در حوزه زیربنا، 63 درصد تأمین مالی، به‌طور کلی موانع ملی 23 درصد و مشکلات استان 77 درصد بوده است.

235 پروژه از زمان طرح مثلث توسعه اقتصادی به صورت صد درصد و با 11 هزار و 649 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و 12 هزار و 935 شغل هم ایجاد کرده است.

از ابتدای طرح حدود 30 هزار میلیارد تومان آورده مالی افراد بوده است و 194 پروژه بین 30 تا 50  درصد پیشرفت فیزیکی با 24 هزار و 114 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، 165 پروژه بین 50 تا 80 درصد پیشرفت و 40 پروژه بین 80 تا 90 و 17 پروژه بین 90 تا 100 درصد و 347 پروژه ما کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تعدادی هنوز میزان پیشرفت‌شان مشخص نیست.

347 طرح پروژه‌های بیش از 100 پرسنل و بیش از 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری دارند که مجموع سرمایه‌گذاری آنان 228 هزار میلیارد تومان است و 91 درصد اشتغال هم مربوط به این پروژه‌ها می‌شود.

فارس: یکی از ایراداتی که به طرح گرفته می‌شود مشخص نکردن ظرف زمانی و دوره بازخورد برای این طرح است، چه میزان این نقص گفته شده را قبول دارید؟

رسولیان: پروژه به پروژه این زمان اعلام شده به طور مثال گفته شده که پروژه «مجتمع فولاد رشتخوار» باید انتهای سال 99 به بهره‌برداری برسد، اما این طرح یک فرآیند دائم است، چرا که هر روز یک پروژه جدید امضا می‌شود و هر روز یک پروژه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و این‌گونه نیست بگوییم از امروز دیگر پروژه‌ای نخواهیم داشت.

البته در سال جاری کارمان سخت شده و فرآیندها دچار تغییر شده است به خصوص پروژه‌های گردشگری که تحت تاثیر زیارت بود دچار تغییر شده‌اند.

فارس: گفته می‌شود کسانی علاقه‌مند هستند معین اقتصادی شوند که جزو بدهکاران بانکی هستند و از آن طرف کسانی که بدهکار بانکی نیستند علاقه‌ای به معین شدن ندارند، به این معنا که یک مسامحه‌ای با معین‌های اقتصادی وجود دارد در مدیریت ارشد استان، که برخی با انگیزه سالم وارد این چرخه نمی‌شوند.

رسولیان: تمرکز افردی که معین می‌شوند در روستا است و در روستا چیزی برای سوءاستفاده وجود ندارد، همچنین ما در حوزه اقتصادی از تمامی سرمایه‌گذاران چه معین و چه غیرمعین حمایت می‌کنیم.

معین‌های اقتصادی ما کسانی هستند که کمترین مشکل را دارند به طور مثال شرکت‌های فولادی اصلا بدهی ندارند و یا سیمان در زاوه اصلا بدهی ندارند و بسیاری از آنان خانم‌هایی هستند که در یک روستا کسب‌وکار ایجاد کردند.

به طور کل چنانچه مصداقی دارند مطرح کنند تا پیگیری کنیم.

فارس: عنوان می‌شد افرادی که بدهی دارند وارد چرخه می‌شوند تا تنفسی در تسهیلات بگیرند تا شبکه بانکی به آنان مساعدت کند.

لبافی: حتی یک مورد چنین نبوده که برای اینکه فردی معین شده نامه بزنیم که تسهیلات بانکی آنان را عقب بیندازیم، البته آمادگی این را داریم که مشکلات(چه معین چه غیر از معین) واحدها را رفع کنیم.

رسولیان: معین‌های ما بدهی ندارند، البته منظور بدهی معوق است، هرچند ما چنانچه بتوانیم به تولیدکنندگان کمک کنیم دریغ نخواهیم کرد و از طرفی در طرح، تفاهم نامه‌هایی داشتیم که چون به مشکل خورده آنان را کنار گذاشته‌ایم.

فارس: آیا در طرح مثلث توسعه اقتصادی سرمایه‌ای از خارج از کشور جذب شده است؟

رسولیان: در حال حاضر طرح سرمایه‌گذاری کاغذ در منطقه بینالود داریم که چینی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند  و یکی دیگر در حوزه صنایع غذایی، امسال با وجود مشکلاتی که وجود داشته وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی‌مان در طرح مثلث توسعه اقتصادی، وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم.

در سال جاری 14 طرح به ارزش 25 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب داشتیم و 27 طرح با سرمایه‌گذاری 141 میلیون دلار به تهران رفته که آنان نیز باز می‌گردند.

فارس: باتوجه به اینکه متأسفانه عمر طرح‌ها در کشور کوتاه‌مدت و متناسب با دوره مدیریتی هر فرد است، پس از دولت دوازدهم و استانداری جناب رزم حسینی چه اتفاقی برای طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی رخ می‌دهد؟

رسولیان: این نگرانی درستی است. در حال ایجاد یک نهاد مردمی در این خصوص هستیم؛ اما باز هم چناچنه طرح ملی شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ اما چنانچه استاندار دیگری بیاید که اعتقادی نداشته باشد و پیگیری نشود دچار تغییرات خواهد شد، البته پروژه‌های سرمایه‌گذاری را هر فردی که بیاید و پیگیری کند به نفع اوست.

برای ملی کردن طرح مثلث توسعه، وزیر کشور به دنبال آن هستند و برخی استان‌ها با روش‌هایی در حال پیگیری آن هستند.

مجموع اشتغال خرد روستایی در استان 2125 مورد بوده است

همچنین در ادامه علی اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی  در خصوص میزان اشتغال و کسب‌وکارهای اقتصادی مقاومتی که خرد و روستایی هستند گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی دو بخش معین‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری است، بخش پروژه‌های را به صورت مستقیم استانداری پیگیری می‌کند و بخش مربوط به معین‌ها را نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی.

این مدل اقتصاد مقاومتی نه تحکم قانونی دارد و نه پول قانونی به این معنا که نه دولت در این رابطه تحکم کرده که اتفاقی رخ دهد و نه منابعی در این رابطه به استان اختصاص یافته است.

ما یک کار خیّری را دنبال می‌کنیم، این که ادعا کنیم 100 درصد این کار نتیجه می‌دهد درست نیست؛ اما اینکه بگوییم منطبق با شرایط روز است درست است و این مدل می تواند ما را از این شرایط عبور دهد.

پیش‌بینی ما تحقق بیش از 50 درصد است

پیش‌بینی ما تحقق بیش از 50 درصد است، همچنین این نهاد برای نخستین بار در این ایجاد شده است و پیش از این وجود نداشت و وظایف و ماموریت‌ها و ساختار سازمانی برای آن تعریف شد.

اصل این مدل احیای مسؤولیت‌های اجتماعی است به این معنا که بنگاه اقتصادی نسبت به افرادی که پیرامون بنگاه قرار دارند مسؤولیت دارند و آن مسؤولیت توانمندسازی آنان است و فعالیت آنان باید بر سفره آنان اثرگذار باشد.

بسیاری از بنگاه‌ها را مشاهده می‌کنید که صاحبان آنان با حقوق و درآمد مناسب زندگی می‌کنند، اما افرادی که در اطراف بنگاه هستند وضعیت مناسب ندارند و این در حالی است که به واسطه این بنگاه از منابع آبی و امکانات اهالی استفاده می‌شود.

چنانچه این مدل تحقق یابد و اطرافیان بنگاه توانمند شوند چنانچه برای بنگاه حادثه‌ای رخ دهد همین افراد از آن بنگاه حمایت و محافظت خواهند کرد.

این مدل در دنیا پذیرفته، اما در دنیا بیگانه است، این مدل را سال گذشته با 6 گام و 40 برنامه عملیاتی به عنوان نقشه راه ترسیم کردیم، اظهار کرد: تقریبا با افرادی که در استان دستمان می‌رسید مذاکره کردیم از نخبگان علمی تا اقتصادی.

عملا از اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته کار اجرایی آغاز و تاکنون حدود 171 معین داریم که بیش از 95 درصد آنان بخش خصوصی است، از 2 هزار و 400 روستای استان برای یک هزار و 357 روستا با کمک جهاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، طرح کسب‌وکار نوشتیم و معینی که وارد روستا می‌شود طرح کسب و کار روستا را دارد و می‌داند که اولویت سرمایه‌گذاری در آن روستا چیست.

در حوزه صندوق‌های خرد یکی از مأموریت‌های اصلی مشارکت مردمی است تا پایداری کار افزایش یابد، همچنین یک کمیته پایش و آسیب‌شناسی داریم که هر دو هفته جلسه تکشیل و صاحب‌نظران مذاکره و راهکار ارائه می‌دهند.

فارس: آیا به واسطه اجرای این طرح شاهد مهاجرت معکوس به روستا هم بوده‌اید؟

به صورت آمار، چنین آمار نداریم.

فارس: چه میزان اشتغالزایی در این طرح ایجاد شده است؟

3 هزار 747 پروژه توسط 170 معین در سامانه ثبت شده که از این تعداد 2 هزار 660 فعالیت اقتصادی و کسب‌وکار از 115 معین توسط گروه کارشناسی تایید شده است و چنانچه همه این ها با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسند می‌تواند برای 24 هزار فرصت شغلی ایجاد کند، از این میزان فعالیت اقتصادی تایید شده بیش از 70 درصد مربوط به حوزه کشاورزی است و  یک هزار و 412 کسب و کار به بهره‌برداری رسیده که با اجرای کامل این یک هزار و 412 کسب‌وکار برای 7 هزار و 653  فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

در مجموع  تا این تاریخ 2 هزار و 125 نفر شاغل در سامانه ثبت شده که مربوط به 515 فعالیت اقتصادی است و حدود 800 کشب و کار هنوز اطلاعات مربوط به شاغلین خود را ثبت نکرده‌اند.

==================

تنظیم: فرزانه زراعتی

==================

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول