اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای کمتر از یک درصد اعتبار آموزش کشور است

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: گرچه کل بودجه تربیت فنی و حرفه‌ای 8.5درصد از بودجه آموزش کشور است، اما بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یک درصد از کل بودجه آموزش کشور به شمار می‌رود.

بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای کمتر از یک درصد اعتبار آموزش کشور است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی اوسط هاشمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروز در جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارت کشور گفت:

کل بودجه آموزش کشور سالانه 100 هزار میلیارد تومان و بودجه آموزش مهارت 8500 میلیارد تومان یعنی 8.5 درصد است،‌ البته 5 درصد از بودجه آموزش کشور به آموزش مهارت اختصاص دارد،اما بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای کمتر از 1 درصد بودجه آموزش کشور است.

وی در مورد مسابقات بین‌المللی مهارت که امسال در کازان روسیه برگزار شد و نفراتی از اینران هم در آن شرکت کردند، گفت: در کشور ما در مسابقات بین‌المللی مهارت 86درصد از شرکت‌کنندگان از آقایان و 14درصد از خانم‌ها شرکت بودند، در حالی که در اکثر کشورهای جهان 30درصد از مهارت‌آموزان زنان و 70درصد مردان تشکیل می‌دهند، بنابراین ما باید سهم زنان را در آموزش مهارت ارتقا دهیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه و آموزش و پرورش باید به سمت افزایش مهارت‌آموزان بانوان حرکت کنیم. همچنین سهم روستاییان در مسابقات مهارتی جهانی که از طرف ایران اعزام می‌شوند 0.7درصد است، یعنی از حیث مهارت در جامعه روستایی حضور نداریم.

هاشمی افزود: 5 درصد بودجه آموزش کشورها به مهارت اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که در کشور ما از کل بودجه آموزش و پژوهش کشور که حدود 100 هزار میلیارد تومان در سال است، فقط 8500 میلیارد تومان یعنی 8.5درصد برای آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد که البته از این رقم 3.5 درصد به عنوان بودجه عمرانی اختصاص می‌یابد و سهم آموزش فنی و حرفه‌ای از کل بودجه آموزشی کشور زیر یک درصد است.

وی با بیان اینکه از  56 رشته مهارتی که در مسابقات جهانی مهارت حضور دارند، کشور ما به دلیل محدودیت‌های فرهنگی و ارزش‌های اسلامی در 47 رشته شرکت می‌کند که افراد بین 16 تا 21 سال و در یکی از رشته‌ها تا 23 سال شرکت‌کننده دارد، یعنی گروه‌های اصلی آموزش مهارتی از آموزش و پرورش، دانشگاه و سربازان پادگان‌ها انتخاب می‌شوند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت:‌حدود 8 ماه است که دبیرخانه دائمی مسابقات جهانی مهارت را شکل داده‌ایم، اما متأسفانه در جامعه ما نگاه به سایر مسابقات مانند مسابقات ورزشی تبدیل به یک نگاه جامع شده، در حالی که در مسابقات مهارتی نگاه درستی شکل نگرفته و کار ارزشمندی برای معرفی شرکت‌کنندگان در مسابقات جهانی مهارت صورت نگرفته است.

به گفته هاشمی، ما در ایران اسپانسری برای مسابقات ملی مهارت پیدا نکرد‌ه‌ایم و حتی ظرف 2-3 سال اخیر نتوانستیم حق عضویت خود را برای مسابقات جهانی مهارت بپردازیم و باید دولت ما را حمایت کند، در حالیکه در کشورهای دیگر شرکت‌های مختلف از مهارت‌آموزان و مسابقات مهارت حمایت می‌کنند.

وی افزود: ورودی سربازان به پادگان‌ها که از افراد زیر دیپلم تا فارغ‌التحصیلان دکترا هستند، کمتر از 15درصد دارای مهارت هستند یعنی 85 درصد از جوانان زیر دیپلم تا دکترا بدون مهارت هستند و ما باید به سمت مهارت‌آموزی جوانان در پادگان توجه کنیم و مهارت‌آموزی و رقابت‌های مهارت را به متن جامعه بکشانیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نخست‌وزیر هند در زمانی که این کشور میزبان مسابقات جهانی مهارت بود، گفت: ما باید هندوستان را به پایتخت مهارت‌آموزی جهان تبدیل کنیم و یا پوتین که امسال منطقه کازان روسیه میزبان مسابقات جهانی مهارت بود گفت احساس می‌کنم فیلم تخیلی می‌بینم و 4 سال منتظر مسابقات مهارت بوده‌ام، اما در کشور ما نگاه به مهارت شکل نگرفته است.

به گفته هاشمی نیاز امروز جامعه که دارای جوانان بیکار و بی‌درآمد است به آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای است و باید اسپانسرهایی برای مسابقات مهارت پیدا کنیم همان گونه که در هند 600 واحد صنعتی برای مسابقات مهارت اسپانسر شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول