اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش‌اوغلو: برای صلح در قره‌باغ هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم

وزیر خارجه ترکیه با تاکید مجدد بر حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان در دور جدیدی از تنش‌های نظامی با ارمنستان، گفت که آنکارا برای ایجاد صلح در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ هر کاری بتواند انجام می‌دهد.

چاووش‌اوغلو: برای صلح در قره‌باغ هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) بار دیگر بر لزوم عقب‌نشینی نظامیان ارمنستان از منطقه «قره‌باغ کوهستانی» برای حل شدن مناقشات با آذربایجان تاکید کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، چاووش‌اوغلو با متهم کردن ارمنستان به اشغال بخشی از خاک جمهوری آذربایجان، گفت: «ما در کنار برادران آذربایجانی خود هم در عرضه میدانی و هم پشت میز مذاکره، ایستاده‌ایم».

وی در این باره توضیح داد: «ما هر کاری بتوانیم برای صلح در قره‌باغ انجام می‌دهیم... همانطور که همه ما از تمامیت ارضی گرجستان حمایت می‌کنیم، باید از آذربایجان نیز در برابر اشغالگری غیرقانونی ارمنستان حمایت کنیم».

بر این اساس، وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود:‌«ما به حمایت از آذربایجان ادامه داده و با این تفکر که کشورهای ما یک ملت و دولت هستند، به وظایف خود در این زمینه عمل می‌کنیم... ما به عنوان نماینده آذربایجان در کشورهایی که باکو با آنها روابط دیپلماتیک ندارد، عمل می‌کنیم».

پیشتر «آنا ناگدالیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان مدعی شده بود که آنها اطلاعاتی دارند مبنی بر اینکه مسئولان ترکیه‌ای در حال جذب «مزدورانی» از غرب آسیا هستند تا در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر کنند.

با این حال «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری گفت که این سازمان نمی‌تواند مستقلاََ گزارش‌ها درباره دخالت ترکیه در دور جدید تنش‌های نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی را تایید یا تکذیب کند.

بعد از آن، وزارت خارجه سوئیس با بیان اینکه راهی به غیر از حل مسالمت‌آمیز اختلافات در بحران قره‌باغ وجود ندارد، از آمادگی این کشور برای میانجی‌گری بین آذربایجان و ارمنستان خبر داد. (جزئیات بیشتر)

از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

 جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول