اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

به نظر می‌رسد افسارگسیختگی کنونی بازار بیش از تحریم ناشی از رهاکردن بازار است

دبیر اسبق اتحادیه تحکیم وحدت گفت: به نظر می‌رسد افسارگسیختگی کنونی بازار، بیش از تحریم ناشی از رهاکردن بازار است.

به نظر می‌رسد افسارگسیختگی کنونی بازار بیش از تحریم ناشی از رهاکردن بازار است

محمّدحسین قائدشرف، دبیر اسبق اتحادیه تحکیم وحدت و انجمن اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در چند وقت اخیر با پدیده افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها مواجه هستیم، گفت: این اتفاق در نقاطی رخ می‌دهد که به کالاهای اساسی سبد معیشت مردم مرتبط هستند، مخصوصاً که برخی از این اقلام به حوزه تغذیه و سفره مردم ربط دارد.

وی با بیان اینکه روند افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، جامعه را دچار التهاب می‌کند، گفت: ما باید دو موضوع را از هم تفکیک کنیم؛ نخست بحث وجود فشار اقتصادی ناشی از تحریم است که این برای ملتی که روی پای خودش ایستاده و می‌خواهد از هویت و استقلال خودش دفاع کند، طبیعی است. البته این موضوع حد و میزانی دارد که می‌شود با استفاده از توان داخلی آن را کاهش داد، ولی به هر حال بخشی از فشار ناشی از تحریم واقعیت دارد.

قائدشرف ادامه داد: مقوله دیگری که وجود دارد، موضوع رها کردن بازار توسط دولت است. گاهی تلاش می‌شود جای این دو مقوله با هم عوض شود و رها کردن بازار، به‌عنوان فشار تحریم‌ها به افکار عمومی قالب شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد افسارگسیختگی کنونی بازار، بیش از تحریم ناشی از رهاکردن بازار توسط دولت است.

دبیر اسبق اتحادیه تحکیم وحدت با طرح این سؤال که حد یقف افزایش قیمت‌ها کجاست، اظهار داشت: درباره رها کردن بازار از سوی دولت چند تحلیل و احتمال وجود دارد. احتمال نخست این است که دولت، انتخابات ۱۴۰۰ را پیش رو می‌بیند و چون عملکرد مثبتی نداشته و امیدی به این ندارد که تفکر خودش را در دولت بعدی مستقر کند، ناامید شده و به تبع آن، بازار و بخش‌های دیگر را هم رها کرده است.

قائدشرف ادامه داد: یک تحلیل دیگر این است که دولت از ابتدا یک دولت پیر و فرتوتی بوده است و انرژی‌ آن بیش از این نیست.

وی با بیان اینکه احتمال بعدی این است که دولت با فشار بر سفره مردم سهم بی‌کفایتی خودش را می‌خواهد در سهم مقاومت مردم قرار دهد، گفت: بر اساس این تحلیل، برخی به دنبال ناامیدی مردم از کارآمدی نظام هستند تا باب جدیدی برای مذاکره باز کنند.

قائدشرف تصریح کرد: امیدواریم سخنان اخیر آقای روحانی به‌معنای دنبال کردن سناریوی سوم یعنی گشودن باب جدیدی برای مذاکره نباشد.

وی درباره راهکارهای عبور از وضعیت فعلی، گفت: اصلی ترین اقدام شاید این باشد که نقشی ویژه برای رسانه‌ها مخصوصاً رسانه ملّی و قوای مقننه و قضائیه قائل شویم که وظیفه و تعهد دولت به ملت را یادآور شوند و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و نظارتی خود، دولت را محکم به سمت انجام وظایف خودش هُل بدهند. این شاید اهرمی باشد تا وضعیت افسارگسیخته قیمت‌ها را تا حدی کنترل کند.

فعال سابق دانشجویی ادامه داد: اگر این انگیزه در دولت به وجود نیاید، شرایط فعلی بازار به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد.

قائدشرف در ادامه گفت: نقطه دیگری که نباید از آن غافل شد این است که بخشی از اقتصاد ما وابسته به رانت‌های دولتی است. اینکه در این بخش چه مسائلی دارد اتفاق می‌افتد و چه رانت‌های اقتصادی توسط دولت برای افراد نزدیک یا اشخاص وابسته به خود دولت ایجاد می‌‌کند، موضوعی است که دستگاه‌های نظارتی باید به طور ویژه‌تر آن را دنبال کنند.  این نیز از موضوعاتی است که احتمالاً تغییراتی را در بازار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که یک جریان نفوذ در کشور داریم که به شکل‌های مختلف هزینه مقاومت را برای ما غیرواقعی جلوه می‌دهند، گفت: این جریان حتی شاید چندگام جلوتر به‌دنبال فروپاشی اقتصادی کشور باشد تا زمینه یک فروپاشی سیاسی را در کشور ایجاد کند.

دبیر اسبق اتحادیه تحکیم وحدت تصریح کرد: دولتی که به غرب اعتماد می‌کند قطعاً در ارکانش نفوذ جدی تری صورت می گیرد. چون کسی که دشمن خودش را ساده‌لوحانه دوست قلمداد می‌کند، دوشمن ضربه بیشتری به آن وارد می‌کند، چون وقتی فضای اعتماد  نسبت به خودش را می‌بیند، به راحتی عناصر خودش را در نفرات اصلی آن دولت جا می‌زند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول