اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناتو: امیدواریم گفت‌وگوی ترکیه و یونان باعث حل اختلافات شود

دبیر کل ناتو با ابراز امیدواری درباره کمک گفت‌وگوهای ترکیه و یونان به حل اختلافات در شرق مدیترانه، از افزایش تنش‌ها بین دو عضو خود در منطقه ابراز نگرانی کرد.

ناتو: امیدواریم گفت‌وگوی ترکیه و یونان باعث حل اختلافات شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید گفت‌وگوهای نظامی فنی بین ترکیه و یونان می‌تواند به حل اختلافات دو طرف در حوزه شرق مدیترانه کمک کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، استولتنبرگ شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایشی درباره تغییرات اقلیمی، در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر بین ترکیه و کشورهای حوزه مدیترانه گفت که ناتو از افزایش تنش‌ها بین دو عضو خود نگران است اما طرح ابتکاری را برای کنار هم آوردن ترکیه و یونان و نشاندن آنها پشت میز برای پیشبرد سازوکارهای رفع اختلاف نظامی ارائه کرد.

وی در این باره توضیح داد: «این [سازوکارها] درباره اطمینان حاصل کردن از حفظ فاصله ضروری بین کشتی‌ها و هواپیماها و همچنین رفتار مسئولانه آنهاست. پس ما از حوادث و تصادف‌ها جلوگیری می‌کنیم. همواره زمانی که تعداد زیادی کشتی در یک منطقه وجود دارد، خطراتی هم هست».

بر این اساس، دبیر کل ناتو با بیان اینکه گفت‌وگوهای اخیرش با سران یونان و ترکیه باعث آغاز مذاکرات فنی نظامی شد، اظهار داشت: «امیدوارم که بتوانیم به راهکاری رسیده و این سازوکارها را اجرا کنیم، سپس این امر می‌تواند تلاش‌های آلمان برای تسهیل گفت‌وگوها در این زمینه را تقویت کند».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن ابراز نگرانی درباره تنش‌های شرق مدیترانه، از توافق ترکیه و یونان برای گفت‌وگو جهت حل اختلافات استقبال کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول