اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تله اصلا‌حات / مشغول‌‌کردن اصول‌گرایان به جنجال‌آفرینی‌‌‌های کاذب

اصول‌گرایان باید به هوش و گوش باشند. حربه جدید اصلاح‌طلبان، درگیر ‌کردن اصول‌گرایان با حواشی و موضوعات دست چندم است. این سیاست جدید، با بزرگنمایی و ارائه قرائت‌‌‌های جعلی از موضوعات پیش می‌رود.

تله اصلا‌حات / مشغول‌‌کردن اصول‌گرایان به جنجال‌آفرینی‌‌‌های کاذب

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: «اگر می‌خواهید نفرین کنید، کاخ سفید را نفرین کنید.» این اظهارات از سوی رییس‌جمهوری روز گذشته هیاهوی زیادی میان هواداران و منتقدان او و دولتش به‌دنبال داشت. روحانی در حالی ریشه مشکلات کشور را در واشنگتن و تحریم‌ها دانست که پیش از این، سیاست غیرستیزی و احاله مدیریت‌های غلط به دوش دشمن را بارها به تیغ نقد کشیده بود. آیا روحانی تغییر کرده یا اینکه او از بیان چنین اظهاراتی، هدفی دیگر در سر می‌پروراند؟

در عین حال اصلاح‌طلبان هم که با ناامیدی از انتخابات 1400 سخن می گفتند به تازگی مخاطب دعوت موسوی خوئینی‌ها برای مشارکت در انتخابات قرار گرفته‌اند. به تعبیری اصلاح‌طلبان عزم حضور در انتخابات کرده‌اند آن هم در شرایطی که از سویی مجلس انقلابی را تخریب می‌کنند از سوی دیگر به دنبال شکاف انداختن میان اصول گرایان هستند.

گویی مشغول‌‌کردن اصول‌گرایان به جنجال‌آفرینی‌‌‌های کاذب، دستور کار اصلی اصلاح‌طلبان تا انتخابات سال 1400 است؛ تاکتیکی که قصد اصلی آن، صرف انرژی برای پاسخ به حواشی و واماندن از متن، هدف اصلی‌اش است. اصول‌گرایان باید به هوش و گوش باشند. حربه جدید اصلاح‌طلبان، درگیر ‌کردن اصول‌گرایان با حواشی و موضوعات دست چندم است. این سیاست جدید، با بزرگنمایی و ارائه قرائت‌‌‌های جعلی از موضوعات پیش می‌رود.

این حربه هرچند مدتی است که شدت گرفته اما از همان ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم، روندش کلید خورده بود. چرایی حملات اصلاح‌طلبان علیه مجلس انقلابی کاملا روشن بود. مجلس یازدهم در فضایی آغاز به کار کرد که اصلاح‌طلبان و دولت اعتدال، با اعتماد به وعده‌‌‌های آمریکا و اروپا، اقتصاد کشور را به پای وعده‌های تهی غرب معطل گذاشته بودند و با این روند، معضلات اقتصادی را عمیق‌‌تر ‌کردند.

عاملان وضع موجود به جای عذرخواهی از مردم و برای کتمان مسوولیت خود، مترصد حاشیه‌‌‌سازی علیه مجلس شدند و از هر کاهی، کوهی ساختند. یکی از آخرین موارد از حاشیه‌آفرینی‌‌‌های جریان اصلاحات، معرکه‌گیری برای تحویل حواله خودرو به نمایندگان بود. مورد بعدی به حاشیه‌‌‌سازی درباره ارائه رسمی هزار و 500 واکسن آنفلوآنزا از سوی وزارت بهداشت به نمایندگان مربوط می‌شد. غوغاسالاران اصلاح‌‌‌طلب از این دو اتفاق، اینگونه القا ‌کردند که مجلس یازدهم هر روز در حال فاصله‌گیری از مردم است و با این فاصله‌گیری، شعارهای انقلابی خود را به فراموشی سپرده‌اند.

تجدیدنظرطلبان با وجود این، از ابراز استغنای نمایندگان از دریافت خودرو و واکسن، حتی یک خط ننوشتند و انعکاس ندادند. در این میان، آنچه مطلوب نظر اصلاح‌طلبان است، درگیر ‌کردن اصول‌گرایان با این حواشی و ‌گرفتن انرژی از آنها برای پاسخگویی‌‌‌های نامورد است. این دقیقا همان چیزی است که اصلاح‌طلبان طالب آنند، یعنی مجلس یازدهم را به جای پرداختن به اصل مساله که همان رسیدگی به معیشت مردم و بهبود اقتصاد کشور است، درگیر موضوعات دست چندم و بی‌اساس کنند.

درگیر ‌کردن نمایندگان مجلس یازدهم با پاسخگویی به اتهامات ناروای اصلاح‌طلبان، از منظر مردم نیز وجهه خوبی برای نمایندگان به همراه نمی‌آورد. مردم با خود می‌‌اندیشند که نمایندگان‌شان در مجلس، به جای رسیدگی به امورات آنها، مشغول پرداختن به ادعاهای بی‌پایه‌‌ای هستند که هیچ سودی نصیب ملت نمی‌کند. روایتگری مجعول درباره تقابل میان نمایندگان مردم و قطب‌سازی‌‌‌های کاذب میان چهره‌‌‌های ذی‌نفوذ در مجلس، حربه دیگری است که اصلاح‌طلبان، مشغول ضریب‌دهی به آن هستند. تکه‌تکه ترسیم ‌کردن معادلات سیاسی در مجلس، با رویکرد ناکارآمدجلوه‌دادن آن است.

ایجاد تقابل کاذب میان دولت و مجلس و مسموم جلوه دادن مناسبات میان دو قوه، حربه دیگری است که غوغاسالاران در پی ترویج آن هستند. درگیر ‌کردن اصول‌گرایان با حواشی نازل، در شرایطی است که خود اصلاح‌طلبان به طور آشکار و پنهان، مشغول ذی‌حق جلوه دادن خویش و تدارک و آماده‌‌‌سازی تشکیلاتی برای انتخابات 1400 هستند. بیانیه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها که در آن از اصلاح‌طلبان خواست فارغ از گلایه‌مندی‌شان نسبت به نهاد انتخابات، در انتخابات پیش رو «مشارکت فعال» داشته باشند، نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان برخلاف آنچه تظاهر می‌کنند، در پشت صحنه در پی آمادگی هر چه بیشتر برای حضور در آوردگاه سیاسی هستند.

از سوی دیگر، طرح موضوعات راهزنی نظیر لزوم کناره‌گیری رییس‌جمهوری از قدرت، در کنار لزوم مذاکره مجدد با آمریکا یا آماده‌کردن افکارعمومی برای به قدرت رسیدن بایدن در کاخ سفید، همگی بر برنامه همه جانبه اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 دارد.

بی شک، ناتوانی اصول‌گرایان برای مدیریت فضای فکری جامعه و توجیه آنها برای طرح‌ها و برنامه‌‌‌های خود به‌واسطه درگیرشدن ایشان با حواشی برساخته‌شده توسط اصلاح‌طلبان، می‌تواند زمینه را برای اقبال سیاسی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌‌جمهوری فراهم کند. با توجه به آگاهی در این زمینه، لازم است که جریان اصول‌گرایی و مجلس یازدهم، به جای افتادن در تله حاشیه‌سازی‌‌‌های متواتر اصلاح‌طلبان، برنامه‌‌‌های خود را روی ایده همیشگی‌اش یعنی رسیدگی به معیشت مردم متمرکز کند و در همین راستا، خود را به عنوان جریان سیاسی کارآمد به مردم عرضه بدارد. بی‌شک مردم فرق میان غوغا‌سالاری و کارآمدی را متوجه می‌شوند و درمی‌‌یابند که برای بهترشدن وضعیت خود، باید به جریانی که بیشترین نسبت را با کارآمدی دارد، روی مثبت نشان بدهند.

به نظر می‌رسد همان طور که بهزاد نبوی مدت‌ها پیش توصیه کرده بود اکنون اصلاح‌طلبان وارد فضای انتخاباتی می‌شوند که قرینه‌اش هم دعوت خوئینی‌هاست. در عین حال افرادی چون عبدی و حجاریان هم قیمت حضور اصلاح طلبان در انتخابات را بالا می‌برند. اصول‌گرایان باید مراقب تله اصلاحات باشند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول