اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سرانجام آخرین وضعیت طرح شفافیت آراء نمایندگان/ شفافیت آراءنماینده را پاسخگوتر می‌کند

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان در دستور کار کمیسیون آیین‌نامه داخلی است، گفت: این طرح با برخی قیود موجب شفاف شدن آراء نمایندگان می‌شود.

سرانجام آخرین وضعیت طرح شفافیت آراء نمایندگان/ شفافیت آراءنماینده را پاسخگوتر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روح‌الله متفکرآزاد در توضیح آخرین وضعیت طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای را مسوول بررسی این طرح کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نظر کارشناسی خود را درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان به این کمیته اعلام کرده است.

مذاکرات و آراء نمایندگان در جلسات کمیسیون‌های مجلس شفاف می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: طرح شفافیت آراء در کمیته‌ای که ذیل کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس قرار دارد با اصلاحات جزئی تصویب و هفته جاری در نشست این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در صورت موافقت اعضای کمیسیون، طرح به صحن ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابر این طرح، آراء نمایندگان با قیودی شفاف خواهد شد همچنین در این طرح پیشنهاد دادیم که مذاکرات و آراء نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها شفاف شود.

محاسن و معایب شفافیت آراء نمایندگان مجلس

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محاسن و معایب شفافیت آراء نمایندگان مجلس، متذکر شد: یکی از نگرانی‌ها درباره شفافیت آراء نمایندگان، دادن رأی غیرکارشناسی به دلیل موضوعات و مباحث حوزه انتخابیه و غیره است، از این رو با ارتقاء سطح فرهنگی جامعه، تقویت درک کارشناسی از آراء نمایندگان و احترام به نظر کارشناسی شرایط دادن رأی به صورت کارشناسی فراهم خواهد شد.

متفکرآزاد معتقد است: به موجب شفافیت آراء، تخریب نمایندگان به دلیل اظهارنظرها اتفاق نمی‌افتد و نماینده مصونیت سیاسی و روانی از فشارهای اجتماعی پیدا می‌کنند البته نماینده‌ها هم باید شجاعت خود را افزایش دهند. در چنین شرایطی هرکسی به خود اجازه نمی‌دهد که وارد این عرصه شود.

شفافیت آرا نماینده را پاسخگوتر می‌کند

وی ادامه داد: نماینده‌ها با شفاف شدن آراء خود، قطعا منافع ملی را در نظر می‌گیرند و کمتر نظرات سیاسی و حزبی را در آراء خود دخیل می‌کنند. مطالعه پیش از ثبت آرا نیز از لوازم شفافیت آراء است زیرا نماینده را پاسخگوتر می‌کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر آراء نمایندگان شفاف شود، ممکن است تبعاتی ایجاد و بستر لابی‌ها و فشارهایی فراهم شود، از این‌رو در طرح شفافیت آراء نمایندگان برای جلوگیری از این آسیب‌ها ملاحظاتی را در نظر خواهیم گرفت حتی ممکن است در مواردی شفافیت آرا مستثنی شود.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول