اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

روایت نیم‌قرن حماسه‌آفرینی و جهاد/ ماجرای مغازه‌هایی که انبار کربلا شدند

خانم «رفعت وریدی» از دوران قبل از انقلاب یک پایگاه دینی در بیرجند برپا می‌کند که محل فعالیت بانوان در دوران انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی می‌شود و اکنون نیز با گذشت نیم‌قرن از تأسیس آن هم‌چنان فعال و پویا به مسیری که برای خود تعریف کرده‌ است، ادامه می‌دهد.

روایت نیم‌قرن حماسه‌آفرینی و جهاد/ ماجرای مغازه‌هایی که انبار کربلا شدند

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ نقش اعتقادی و تربیتی بانوان در دوران دفاع مقدس از مواردی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست تا جایی که امام خمینی(ره) در این مورد فرمودند: «پیروز و سرفراز باد نهضت اسلامی زنان معظم ایران، افتخار بر این قشر عظیمی که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع، میهن اسلامی و قرآن کریم و انقلاب را به پیروزی رسانده و اکنون در جبهه و پشت جبهه در حال فداکاری و آماده فداکاری هستند.»

حماسه‌آفرینی بانوان این سرزمین و همراهی و استقامتی که در دوران جنگ تحمیلی به واسطه بانوان به منصه ظهور رسید در هیچ کجای جهان سابقه ندارد و این همراهی و پشتیبانی به قدری بوده که قلم و بیان از ذکر آن عاجز است.

به همین مناسبت به سراغ بانویی رفتیم که از ابتدای دوران جوانی، در راه تبلیغ معارف اسلام و ارزش‌های دین ۵۰ سال از عمر خود را به میدان آورده است.

خانم «رفعت وریدی» از دوران قبل از انقلاب یک پایگاه دینی در بیرجند برپا می‌کند که محل حضور فعالیت بانوان در دوران انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی می‌شود و اکنون نیز با حدود نیم قرن از تأسیس آن همچنان فعال و پویا به مسیری که برای خود تعریف کرده‌ است، ادامه می‌دهد.

متن زیر حاصل گفت‌‌وگوی خبرنگار فارس با این بانوی تلاشگر از زندگی و تجربیات او می‌باشد:

فارس: چه انگیزه و عواملی باعث شد به سمت کارهای فرهنگی و دینی جذب شوید؟

وریدی: بیشترین عامل تأثیرگذار در حرکت من، منزل پدری‌ام بود که به نوعی پایگاه مبلغان بود و اعتقاد به مباحث مذهبی و عشق به قرآن و احکام دینی همواره همراه ما بود.

همین انگیزه باعث شد از سال ۱۳۴۷ و در سن ۱۸ سالگی با خانم طاهایی که مؤسس مکتب نرجس در مشهد بودند آشنا شوم و از ایشان برای سخنرانی در بیرجند دعوت کردیم و حضور یک هفته‌ای ایشان در بیرجند سرآغاز فعالیت ما شد.

  بیشترین عامل تأثیرگذار در حرکت من، منزل پدری‌ام بود که به نوعی پایگاه مبلغان بود و اعتقاد به مباحث مذهبی و عشق به قرآن و احکام دینی همواره همراه ما بود.

در آن زمان هیچ حوزه‌ای برای فراگیری علوم دینی برای خواهران در بیرجند نبود و شروع تبلیغ دین در حوزه خواهران را به اتفاق مرحومه خانم «حاجیه عفت ناصری» آغاز کردیم که ایشان تا پایان عمر در این فعالیت‌ها حضور فعال داشتند.

 

ماجرای تأسیس اولین مؤسسه معارف اسلامی بانوان در بیرجند

فارس: فعالیت‌های «مکتب نرجس» هم از همینجا آغاز شد؟

وریدی: کلاس‌های قرآن ابتدا در خانه‌ها برگزار می‌شد و سپس از سال ۱۳۴۷ با کمک مردم ساخت ساختمان مکتب نرجس در بیرجند آغاز شد و از سال ۱۳۵۰ این مکان به محل کلاس‌های احکام، قرآن و تفسیر و اولین مؤسسه معارف اسلامی ویژه بانوان تبدیل شد.

در دوران قبل از انقلاب فعالیت بر روی مباحث احکام و قرآن بود و حتی برخی برنامه‌ها را از طریق مکتب نرجس مشهد دریافت می‌کردیم.

«مکتب نرجس» و انقلاب

با پیچیده شدن حال و هوای انقلاب، مکتب نرجس نیز در همان راستا به برنامه‌های انقلابیون پیوست و بانوان این مکتب با حضور خود در راهپیمایی‌ها و جلسات روشنگری ایفای نقش داشتند.

فارس: نحوه فعالیت بانوان «مکتب نرجس» در فعالیت‌های مربوط به دفاع مقدس چگونه بود؟

وریدی: پس از شروع جنگ تحمیلی نیز این مؤسسه تنها مؤسسه در شهر برای حضور بانوان بود و تبدیل به یک پایگاه فعال برای پشتیبانی از جبهه‌ها شد.

در آن زمان هم کمک به جنگ‌زده‌ها و هم کمک به جبهه‌ها مطرح بود و بانوان با حضور فعال خود در مکتب تمام تلاش خود را برای یاری رساندن به رزمندگان داشتند.

ماجرای مغازه‌هایی که انبار کربلا شدند!

مغازه‌هایی که اکنون روبه روی مکتب هستند در آن زمان به عنوان انبار کربلا شناخته می‌شدند و هر چه برای رزمنده‌ها جمع‌آوری می‌شد به آنجا می‌رفت.

فارس: مهم‌ترین فعالیت‌هایی که بانوان مکتب در این مسیر انجام می‌دادند چه بود؟

وریدی: تهیه پارچه، برش و دوخت لباس، تهیه نخ کاموا و بافتنی برای لباس رزمندگان، کمک‌های نقدی و بسته‌بندی مواد غذایی و یا حتی درست کردن مربا توسط برخی بانوان تنها نمونه‌ای از اقداماتی است که در آن زمان توسط بانوان در این مکان انجام می‌شد.

خیلی از بانوانی که می‌آمدند در جبهه یک رزمنده داشتند و همه با انگیزه خدمت در حد توان خود برای پیروزی رزمندگان تلاش می‌کردند.  

خیلی از بانوانی که می‌آمدند در جبهه یک رزمنده داشتند و همه با انگیزه خدمت در حد توان خود برای پیروزی رزمندگان تلاش می‌کردند.

شوق و عشق مردم را به این مکان می‌کشاند

شوق و عشق مردم را به این مکان می‌کشاند و همه انگیزه خدمت داشتند و حتی کار آن‌ها به صورتی بود که باعث مختل شدن سایر امور زندگی‌شان نمی‌شد.

وقتی زمان عمل به دانسته‌ها فرا می‌رسد

فارس: تجربیات خود از حال و هوای کسانی که در این عرصه فعالیت داشتند بیان کنید.

وریدی: در این مکتب مباحث قرآنی را آموخته بودیم و در دوران دفاع مقدس زمان آن فرا رسیده بود که هرچه تئوری آموخته‌ایم را در وادی عمل نشان دهیم و به آموزش‌هایمان جامه عمل بپوشانیم.

مردم از هرچه داشتند مایه می‌گذاشتند

در زمان جنگ ممکن است خانواده‌ای خودش چیزی نداشت اما از همان دارایی اندکش مقداری را برای رزمنده‌ها کنار می‌گذاشت و یا پیرزنی برای رزمنده‌ها نان می‌پخت و می‌فرستاد و ما در آن دوران به معنی واقعی کلمه شاهد ایثار بودیم.

 مردم در آن زمان توقع زیادی نداشتند و راحت زندگی می‌کردند و به برکت اعتقاد زیادی داشتند اما متأسفانه عده‌ای امروزه به صرف درآمد و حقوقشان نگاه می‌کنند و معنا و مفهوم برکت کمرنگ شده است.

در انتقال برخی مفاهیم بین نسل‌ها مشکل داشته‌ایم 

به نظرم در انتقال برخی مفاهیم بین نسل‌ها مشکل داشته‌ایم و برخی معارف دینی را به خوبی به نسل جدید منتقل نکرده‌ایم.

فارس: مهم‌ترین هدفی که مکتب نرجس بافعالیت‌های خود در این سال‌ها دنبال کرده چیست؟

وریدی: مکتب نرجس از همان ابتدای دوران انقلاب تا دوران سازندگی و کمک به جنگ‌زدگان در حد وسع خود حضور داشته و به لطف خدا و یاری امام زمان(عج) فعال بوده و این رزقی بوده که به ما عطا شده و شکرگزار آن هستیم.

رضایت خدا امری است که همیشه به دنبال آن بوده‌ایم و سعی بر این بوده که مفاهیم اسلامی را به درستی منتقل کنیم و می‌دانیم که وظیفه همه ما این است که دین را بشناسیم، به دیگران معرفی و به آن عمل کنیم و هر کسی در هر حیطه و جایگاهی بایستی در حد وسع خود اشاعه فرهنگ دینی را داشته باشد.

  رضایت خدا امری است که همیشه به دنبال آن بوده‌ایم و سعی بر این بوده که مفاهیم اسلامی را به درستی منتقل کنیم و می‌دانیم که وظیفه همه ما این است که دین را بشناسیم

سعی کرده‌ایم امور را به جوانان بسپاریم

همان طور که مقام معظم رهبری تأکید بر سپردن امور به جوانان دارند ما نیز سعی کرده‌ایم امور را به جوانان بسپاریم و می‌دانیم که ارزش و قدرت و ابتکارشان زیاد است و می‌توانند مسئولیت‌پذیر باشند؛ همانطور که سپردن مسؤولیت به جوانان را در دوران دفاع مقدس نیز شاهد بودیم و فرماندهان ما از میان جوانان بودند.

فارس: چه عامل و انگیزه‌ای باعث پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس شد و این عوامل امروز در جامعه چقدر پررنگ هستند؟

وریدی: اکنون که از دوران دفاع مقدس چند دهه می‌گذرد می‌بینیم که هشت سال ایستادگی ما در برابر تمام دنیا چیزی جز یک معجزه نبوده و خلوص جوانان و اعتقادات سهم بزرگی در موفقیت‌ها داشته است.

بی هیچ چشمداشتی کار می‌کنیم

در دنیایی که همه به دنبال حقوق و کسب درآمد هستند از همان ابتدا در این مکتب همه نیروها به صورت افتخاری حضور داشته‌اند و در بخش‌های مختلف از جمله بخش فرهنگی، آموزشی و پژوهشی همواره اعضا پرکار بوده‌اند.

در این مکان در همه مناسبت‌های ملی و مذهبی اجرای برنامه و مراسم داشته‌ایم و این مجموعه با کمک‌های مردمی توانسته یک پایگاه امن برای بانوان این شهر باشد.

فارس: مهم‌ترین فعالیت‌های مکتب نرجس در این سال‌ها و به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی کشور و شیوع ویروس کرونا چه بوده است؟

وریدی: صرفه‌جویی و قناعت همواره سرلوحه کارمان بوده است و با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و خودکفایی تصمیم گرفتیم برای تأمین مباحث مالی در حوزه قالی‌بافی، حوله‌بافی و همچنین ایجاد کارگاه کیک و کلوچه فعالیت خود را آغاز کنیم تا بخشی از هزینه‌های مکتب تأمین شود و اکنون حدود سه سال است که این بخش‌ها فعال شده است.

با توجه به وضعیت ایجادشده به دلیل کرونا خیلی از برنامه‌ها و اقدامات این مؤسسه با مشکل مواجه شد و عملاً کلاس‌های ما تعطیل شد، به همین دلیل برخی از هزینه‌ها را جابه‌جا کردیم و با توجه به نیاز جامعه در بخش کمک‌های مردمی فعالیت خود را بیشتر کردیم.

«مکتب نرجس» پای کار مبارزه با کرونا

در همان اوایل شیوع کرونا و مشکل تأمین ماسک ۴۵۰ عدد ماسک n95 برای بیمارستان ولیعصر تهیه کردیم و همچنین در نیمه شعبان هزار و ۵۰۰ بسته میان وعده برای بیمارستان ولیعصر و ۲۵۰ بسته برای بیمارستان میلاد تهیه شد.

توزیع ۳۰۰ کیلوگرم گوشت بین نیازمندان

با توجه به مشارکتی که هر ساله بانوان برای عید قربان دارند امسال نیز توانستیم حدود ۳۰ میلیون تومان جمع‌آوری کنیم و بیش از ۳۰۰ کیلوگرم گوشت بین نیازمندان توزیع کنیم.

در این مؤسسه حدود ۱۰۰ خانواده نیازمند را شناسایی کرده‌ایم و با توجه به شرایط و در حد توانایی سعی بر حمایت از این خانوارها داریم.

هرماه یک گوسفند نذر سلامتی امام زمان(عج) می‌کنیم

با تصمیم بانوان فعال در این مکتب هر ماه برای نذر سلامتی امام زمان(عج) یک گوسفند قربانی و بین نیازمندان توزیع می‌شود و یا کوپن نان به نیازمندان داده می‌شود تا بتوانند از نانوایی‌هایی که با آن‌ها صحبت کرده‌ایم نان رایگان تحویل بگیرند.

تمام کارها و اقداماتی که انجام می‌دهیم به نام امام زمان(عج) و برای ایشان است و می‌دانیم که بنده خداییم و باید شرط بندگی را به درستی به‌جا آوریم و امیدوارم تا لحظه‌ای که توان داریم بتوانیم در این حوزه خدمت کنیم.

فارس: سخن پایانی

وریدی: یکی از راه های نفوذ و تسلط بر کشورهای اسلامی که  توسط غرب بر آن تاکید می شود و به عنوان راهکار اصلی از آن یاد می کنند تهاجم به فرهنگ غنی اسلامی و به تبع جایگاه زنان در شکل‌گیری این مسئله است. آنها به خوبی متوجه جایگاه زنان و نقش آنان در جوامع اسلامی شده اند که به هر صورت در صدد ضربه زدن به آن هستند تا بتوانند از طریق آن به اهداف خود دست پیدا کنند.

ادعای غرب در مورد زنان دروغ است

 بر خلاف ادعای دروغ غرب، زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، اهمیت مقام زن را در جمله ای زیبا از امام خمینی می شود درک کرد: « از دامن زن مرد به معراج می رسد». با قدری تامل می توان به حقیقت این جمله دست یافت یقینا وقتی زنان جامعه ای خوب و باحیا باشند، مردان آن جامعه نیز از تربیتی صحیح و نیکو بهره مند خواهند بو د و تاثیر زنان بر زندگی مردان انکار ناپذیر است.

انتهای پیام/3403/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول