اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پرداخت تسهیلات تشویقی به کلزاکاران استان آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به کشت کلزا معاف از شرط میانگین کارکرد حساب متقاضی می‌باشد، گفت: در کشت کلزا تسهیلات با معرفی زمین اعطا می‌شود.

پرداخت تسهیلات تشویقی به کلزاکاران استان آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس تبریز، اکبر فتحی امروز در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی از زحمات رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی تقدیر و تشکر کرد و  اظهار داشت: زحمت‌ها و همراهی مرکز تحقیقات کشاورزی، باعث تغییرات مثبت زیادی در مرکز و به تبع آن در سازمان شده است.

وی با بیان اینکه فرمول جدیدی که توسط آقای دکتر بایبوردی بدون نیاز به انجام مطالعات جدید و با توجه به اطلاعات قبلی در مورد خاک‌شناسی منطقه برای کشت دیم و کشت آبی ارائه نموده‌اند قابل تقدیر و تشکر است، گفت: مدیران و تصمیم‌گیران باید فاصله خود با کشاورزان را کاهش دهند و در تصمیمات از اطلاعات کشاورزان استفاده کنند و به نوعی فکر کنند خودشان کشاورز هستند، 

فتحی همچنین اضافه کرد:حال با توجه به زمین کشاورزی و محصولی که قرار است کشت شود، تحقیق، بررسی، مدیریت و نظارت انجام شود. باید کود، بذر، آب و تراکتور و شرایط دیگر تامین شود تا کمبودها و نواقص مشخص شود و برای زمان کشت برنامه‌ریزی انجام شود که در این صورت حتما به نتایج خوب خواهیم رسید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملاً در بخش‌های مختلف نیز باید به همین منوال عمل گردد، متذکر شد: به عنوان مثال برای استفاده از روش آبیاری جدید، مدیریت آب و خاک و مکانیزاسیون باید تجهیزات را آماده و در زمین نصب کند و ترویج روش استفاده را به کشاورزان آموزش دهد، چرا که کشاورزان نیاز به آموزش استفاده از تجهیزات را دارند.

فتحی با تاکید بر نقش حوزه ترویج، گفت: در حال حاضر حوزه ترویج نقش اساسی در بخش کشاورزی دارد و باید ریشه در جای جای بخش‌های دیگر داشته باشد و تکالیف مربوط به حوزه‌های دیگر و حتی ریاست سازمان را مشخص کند، چرا که ساختار وزارت جهادکشاورزی ترویجی است و حوزه ترویج باید در تمامی مراحل کنار کشاورزان باشد و آموزش‌های لازم را بدهد.

وی در ادامه از نوعی کود تضمینی که رئیس مرکز تحقیقات طی مطالعات و بررسی‌ها معرفی کرده‌اند، یادآور شد: کشاورزان در هنگام خرید کود می‌توانند از کود جایگزین که فسفات ساده است، انتخاب و استفاده کنند اما اجباری به خرید از این نوع جایگزین نیست و هر تعاونی یا شرکتی که کود می‌فروشد، باید اطلاعات مرتبط به هر دو نوع کود را به کشاورز بدهد و در آخر خود کشاورز تصمیم خواهد گرفت چه کودی را انتخاب کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کارشناسان پهنه باید چنان شناختی به منطقه و زمین‌های کشاورزی خود داشته باشند که بدانند کدام کشاورز به چه کودهایی نیاز دارد و کدام زمین‌ها از چه کودهایی غنی است، تصریح کرد: این همان علمی کردن فرآیند تولید در کشاورزی است که کارشناسان باید به این مهم دست یابند و حوزه ترویج  نیز با برنامه‌ها و آموزش‌های خود از طریق تلویزیون و رادیو، می‌توانند کشاورزان را به آگاهی بیشتری برسانند و اطلاعات لازم را ابلاغ کنند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال وقتی کشاورز به این آگاهی می‌رسد که با مصرف کود مناسب و اندازه صحیح، باعث افزایش تولید محصول می‌شود مسلماً اقداماتی در مورد خرید کود مناسب انجام خواهد داد.

فتحی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به کشت کلزا معاف از شرط میانگین کارکرد حساب متقاضی می‌باشد، گفت: در کشت کلزا تسهیلات با معرفی زمین اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیاست‌های حمایتی خود را از کلزاکاران با هدف خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی دارد و در ازای کشت هر هکتار زراعت کلزا تسهیلات مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول