اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

داستان سرما و زلزله زدگان بی سرپناه/ مناطق زلزله زده میانه و سراب در سراب بازسازی

مردم زلزله زده شهرستان های میانه و سراب در حالی در انتظار آغاز فصل سرما و البته نگران از دشواری های فصلی در کنار مشکلات حاصل از زلزله سال گذشته هستند که به نظر می رسد فاصله بسیاری بین وعده ها و برنامه های اعلامی بازسازی این مناطق و عملی شدن آنها وجود دارد و این یعنی زمستان سخت دیگری پیش روی ساکنان این مناطق خواهد بود.

داستان سرما و زلزله زدگان بی سرپناه/ مناطق زلزله زده میانه و سراب در سراب بازسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بامداد ۱۷ آبان ۱۳۹۸ بود که زمین لرزه ای ۵.۹ ریشتری برای ۱۵ ثانیه دو شهرستان میانه و سراب را لرزاند، ۱۵ ثانیه لرزشی که فوت پنج تن و مصدومیت ۲۵۱ نفر تلفات جانی آن بود و منجر به تخریب کامل سه هزار خانه و ابنیه در این دو شهرستان شد.

از همان ساعات ابتدایی این زمین لرزه آنچه بیش از هر چیز مورد انتظار و مطالبه مردم خسارت دیده و البته تاکید مسوولان قرار گرفت، لزوم بازسازی فوری مناطق زلزله زده با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای سرد و خشن منطقه در فصل سرما بود، مطالبه ای که به نظر می رسد با گذشت بیش از ۱۰ ماه از این زلزله و پایان تابستان ۹۹ و ورود منطقه آذربایجان به فصل سرما هنوز به سرانجام نرسیده است.

 

محقق نشدن وعده های داده شده برای بازسازی مناطق زلزله زده استان با وجود رسیدن فصل سرما موضوعی است که با واکنش نمایندگان مجلس نیز روبرو شده به طوری که رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در این خصوص به خبرنگار فارس می گوید: هنوز تعداد زیادی از خانه‌ها و محل نگهداری دام‌های آسیب دیده در زلزله آبان سال گذشته مرمت و بازسازی نشده و حتی بخشی از زلزله زدگان وام‌های کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض نیز دریافت نکرده اند.

 


زلزله‌زدگان سرابی همچنان در انتظار بازسازی

یوسف داوودی ضمن تاکید بر لزوم تسریع در روند ساخت و ساز و مرمت واحدهای آسیب‌دیده در روستاهای سراب می افزاید: طبق اعلام مسوولان تاخیر پیش آمده در بازسازی بر اثر دو عامل شیوع کرونا و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بوده که انتظار می‌رود پیش از شروع فصل سرما بهره‌برداری کامل از خانه‌های احداث شده صورت گیرد.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه نهادهای حاکمیتی حمایت از مردم در مقابل بحران‌ها و رویدادهای خشن طبیعت است، تصریح می کند: محل نگهداری دام بسیاری از روستائیان تخریب و آسیب‌دیده که با شناسایی این واحدها بازسازی آنها شروع شده و باید تلاش  شود تا هر چه سریع‌تر به پایان برسد.

 

کارشکنی بانک ها مهمترین مانع بازسازی دو هزار واحد زلزله‌زده میانه 

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اینکه پس از گذشت ۱۰ ماه از زلزله میانه و نزدیک شدن به فصل سرما،  هنوز نزدیک به دو هزار واحد از مساکن زلزله دیده این منطقه در انتظار بازسازی هستند، می گوید: در حالی حدود ۳۳۰ واحد در این مناطق در حال بازسازی هستند که در مقابل آن ساکنان بیش از یکهزار و ۹۰۰ واحد دیگر همچنان چشم انتظار اقدامات مسوولان برای بازسازی خانه هایشان هستند.

مهدی اسماعیلی با اشاره به پیش رو بودن فصل سرما و لزوم اقدامات جدی تر برای تامین مسکن در مناطق زلزله زده، از روند کند بازسازی مناطق زلزله زده میانه انتقاد و خاطر نشان می کند: احتیاجات و نیاز مردم این مناطق با روند فعلی قابل تامین و پاسخگویی نیست و با توجه به شرایط سرد و سخت منطقه میانه در فصل سرما، اگر اقدامات عاجلی برای ساخت مسکن زلزله زدگان صورت نگیرد، مردم خسارت دیده در زمستان با مشکلات جدی دست به گریبان خواهند شد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: در بازدیدهای میدانی و پیگیری های صورت گرفته از مسوولان راه و شهرسازی اعلام شده که از لحاظ مصالح برای ساخت و بازسازی واحدهای زلزله دیده محدودیت و مشکلی وجود ندارد و تنها مانع عدم تامین منابع مالی و تخصیص تسهیلات به زلزله زدگان است که متاسفانه بانک ها در این خصوص همکاری لازم را نمی کنند.

اسماعیلی با انتقاد از کارشکنی بانک های عامل در ارائه تسهیلات به واحدهای زلزله زده می افزاید: از استاندار آذربایجان شرقی نیز خواستار پیگیری این موضوع هستیم چرا که اگر عزم و اراده جدی برای حل این مشکل و تخصیص وام زلزله زدگان وجود داشته باشد، می توان امیدوار بود که تا آغاز فصل سرما، دست کم بخشی از مردم زلزله زده میانه در خانه های خود ساکن شوند و در غیر این صورت و ادامه روند فعلی بانک ها در ارائه تسهیلات، ساکنان حدود دو هزار واحد زلزله زده زمستان سختی را پیش رو خواهند داشت.

 

تحویل هفتصدمین واحد بازسازی‌شده میانه و سراب/ بازسازی ۶۵ درصد از واحدهای زلزله زده

این انتقادات و مطالبات در حالی مطرح می شود که چندی پیش و در چهارمین روز از هفته دولت، هفتصدمین واحد مسکونی بازسازی‌شده مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب با حضور استاندار آذربایجان شرقی تحویل شد و  محمدرضا پورمحمدی در سفر خود به شهرستان سراب، کلید هفتصدمین واحد بازسازی‌شده مناطق زلزله‌زده  را به صورت نمادین در روستای تیرشاب از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب، به صاحب آن تحویل داد.

وی در حاشیه بازدید از این روستا با بیان اینکه خوشبختانه پس از گذشت هشت ماه از زلزله میانه و سراب، شاهد بهره‌برداری و خاتمه بازسازی تعداد زیادی از واحدهای مسکونی آسیب‌دیده هستیم، گفته است: اقدامات مربوط به بازسازی و مرمت واحدهای آسیب‌دیده و تخریب‌شده با جدیت تمام در حال انجام و پیگیری است.

پورمحمدی با بیان اینکه ۶۵ درصد از واحدهای مسکونی تخریب‌شده در میانه و سراب بازسازی شده‌اند، افزوده است: بازسازی بیش از ۵۰۰ واحد دامی نیز به پایان رسیده و تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا با استفاده از ظرفیت‌های استانی و محلی، عملیات بازسازی کامل مناطق زلزله‌زده در کمترین زمان تکمیل شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم همکاری بیشتر سیستم بانکی استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی در مناطق زلزله‌زده میانه و سراب تاکید کرده است: واحدهایی که عملیات بازسازی آنها شروع شده باید تا پایان مهر تکمیل شوند و به این منظور تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی ضروری است چرا که 80 درصد از واحدهای احداثی در این مناطق، در مرحله اسکلت‌گذاری هستند و عملیات بازسازی 20 درصد از واحدهای آسیب‌دیده نیز هنوز شروع نشده‌ و باید بررسی شود که آیا صاحبان این واحدها قصد بازسازی ندارند یا مانعی برای بازسازی آنها وجود دارد.

 پورمحمدی از اسکان اضطراری زلزله زدگان به صورت کامل در دو ماه نخست و روند مناسب بازسازی ها با وجود مشکلات متعدد به عنوان تجربه ای خوب در مدیریت زلزله میانه و سراب یاد کرده و گفته است: با این وجود باید تکلیف تمام واحدهای آسیب‌دیده تا قبل از فرارسیدن فصل سرما مشخص شود تا در روزهای سرد زمستان شاهد مشکلات مردم در این مناطق نباشیم.

 

ضرورت همکاری سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات بازسازی به زلزله زدگان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  آذربایجان شرقی نیز با ارائه گزارشی از روند بازسازی خانه‌های روستایی در مناطق زلزله‌زده میانه و سراب می گوید: 17 میلیارد تومان از تسهیلات بازسازی این مناطق هنوز از سوی بانک‌ها تعیین تکلیف نشده  و تسریع در روند بازسازی، نیازمند همکاری سیستم بانکی است.

حافظ باباپور با بیان اینکه از مجموع سه هزار واحد احداثی در این مناطق، 350 واحد تکمیل و تحویل و یکهزار و 407 واحد معادل 47 درصد از واحدهای آسیب دیده نیز سقف‌ریزی شده است، می افزاید: 195 میلیارد تومان تسهیلات بازسازی برای این مناطق تصویب  شده بود که تاکنون 70 میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت و 88 میلیارد تومان نیز عقد قرارداد شده که بر این اساس 83 درصد از واحدهای احداثی، تسهیلات مرحله اول را دریافت کرده‌اند و تسریع در این روند نیازمند همکاری بیشتر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ واحد شهری و روستایی میانه و سراب در اثر زلزله سال گذشته نیاز به تعمیر داشتند، می افزاید: در بحث بازسازی این مناطق سه وظیفه اسکان موقت، دائم و آواربرداری بر عهده بنیاد مسکن استان بود که به همین منظور تمایلی به اسکان زلزله‌زدگان در کانکس نداشتیم بلکه با فریم‌های فلزی و مصالح سبک ۳۰۰ خانه‌ کوچک ۱۲ متری ساخته و به زلزله زدگان تحویل دادیم و برای مابقی نیز وام  بلاعوض ۱۰ میلیونی اجاره پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  آذربایجان شرقی از بسته شدن پرونده واحدهای تعمیری در بهمن ماه سال گذشته در این مناطق نیز خبر داده و می گوید: زمستان طولانی و برف سنگین سال گذشته در کنار کرونا و گرانی مصالح عوامل اصلی کندی روند بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب بوده است به گونه ای که اکثر مصالح از طریق یک شرکت تهیه می‌شد که به یکباره قیمت فولاد و سایر مصالح بسیار گران شد اما با این حال بکارگیری تجارب حاصل از زلزله ورزقان کمک کرد تا همه کارها بر عهده دولت نباشد و بر همین اساس در حال حاضر زلزله‌زدگانی داریم که به صورت مستقیم و از طریق این وام‌ها با پیمانکار عقد قرارداد کرده‌اند.

هر چند همان تجارب و واقعیت های میدانی زلزله هایی نظیر زلزله اهر، هریس و ورزقان و حتی موارد زمانی نزدیک تری مانند زلزله کرمانشاه نشان داده که فاصله بسیاری بین وعده ها و برنامه های اعلامی و ادعایی مسوولان با عملی شدن این وعده ها و سامان گرفتن زلزله زدگان وجود دارد، اما تامین سرپناه برای در امان ماندن از زمستان سرد و خشن منطقه آذربایجان، حداقل ترین و البته اصلی ترین مطالبه مردم بی سرپناهی است که در شهرستان های میانه و سراب چشم امیدشان تنها به تحقق وعده هاست تا شاید در دومین زمستان پس از زلزله آبان ۹۸، مصائب کمتری متحمل شوند.

انتهای پیام/60002/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول