اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ششمین روز تظاهرات؛ معترضان مصری خواستار برکناری «السیسی» شدند

هزاران نفر از معترضان به اقدامات و سیاست‌های دولت عبدالفتاح السیسی در مصر، در چند استان این کشور دست به تظاهرات علیه او زدند.

ششمین روز تظاهرات؛ معترضان مصری خواستار برکناری «السیسی» شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تظاهرات علیه دولت مصر و شخص «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور این کشور برای ششمین روز متوالی در برخی از استان‌های مصر ادامه یافت.

این تظاهرات بعد از برگزاری نماز جمعه این هفته و طی فراخوانی از سوی معترضان تحت عنوان «جمعه خشم» برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن، در اعتراض به اوضاع بد معیشتی و تصویب قانون تخریب  املاک و خانه‌های ساخته‌شده بدون مجوز، خواستار کناره گیری سیسی از قدرت شدند.

همزمان با این تظاهرات در استان‌هایی مانند استان الجیزه، هشتک‌های «جمعه خشم ۲۵ سپتامبر» و «سیسی برو» در مصر تِرند شد و ده‌ها هزار توییت و مطلب در باره آن منتشر شد.

برخی از فعالان در فضای مجازی ویدیوهایی را منتشر کردند که گفته می‌شود مربوط به امروز جمعه بوده است. یکی از این ویدیوها مربوط به روستای «بُرومبل» تابع شهرستان «اطفیح» استان جیزه (شمال مصر) است که طی این تظاهرات، شعارهایی علیه سیسی سر داده شد.

در شهر «بنی مزار» واقع در استان «المَنیا»، (مرکز) معترضان مصری عکس عبدالفتاح سیسی را پایین کشیده و آن را پاره کردند.

شبکه قطری «الجزیره مصر» نیز با انتشار ویدیوئی گزارش داد که اهالی روستای «جبل الطیر» با نیروهای امنیتی مصری در داخل روستا درگیر شده و برای مقابله با آن ها، اقدام به ایجاد سنگر و موانع کرده‌اند.

در روستای «میت ابو غالب» استان «دمیاط» (شمال مصر) نیز معترضان به رغم محاصره از سوی نیروهای پلیس و ارتش دست به تظاهرات علیه سیسی زدند.

 

دُمیاط

 

 

در برخی از روستاهای معترض نیز نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های اشک‌آور و مشقی استفاده کرده‌اند و با معترضان درگیر شده‌اند.

تظاهرات مشابهی نیز در استان «اِسیوط» (مرکز) برگزار شده است و نیروهای امنیتی شماری از معترضان را بازداشت کردند.

همزمان با این تظاهرات، «محمد علی»، هنرمند و پیمانکار مصری که طی یک سال گذشته دست به افشاگری علیه سیسی و فرمانده ارتش زده بود، از رئیس جمهور خواستار دست از سرکوب بردارد و میادین و خیابان‌ها را برای معترضان باز بگذارد تا «شمار واقعی معترضان را بداند».

او بعد از افشاگری‌های خود چند نوبت برای برگزاری تظاهرات و برکناری عبدالفتاح السیسی فراخوان و بیانیه داده بود که با استقبال کمی مواجه شد.

بعد از اقدام نیروهای دولت مصر در تخریب برخی خانه‌های ساخته شده در اراضی دولتی، رئیس جمهور مصر در اظهاراتی مقاومت کنندگان در برابر اقدامات دولت را به استفاده از ارتش تهدید کرد و گفت که در صورت لزوم از ارتش کمک خواهد گرفت.

بی‌بی‌سی انگلیسی نوشت که شمار مخالفین سیسی میلیون‌ها نفر تخمین زده می‌شود و عمده آن‌ها در مناطق روستایی هستند و همین مسئله، این موضوع را برای بسیاری از مصری‌ها حائز اهمیت کرده است.

تظاهرات علیه سیسی به داخل مرزهای مصر محدود نشد و گروهی از مصری‌های مقیم آلمان با تجمع در برابر سفارت کشورشان در برلین با معترضان ابراز همبستگی کرده و خواستار برکنار او شدند.

ناظران مسائل مصر می‌گویند که موج جدید تظاهرات ضد دولتی و شخص سیسی به منبع نگرانی مقامات این کشور تبدیل شده است به ویژه اینکه معترضان، شهروندان عادی هستند و وابستگی به هیچ گروه سیاسی یا جریان ایدئولوژیک خاصی ندارد و علت اصلی خشم آن‌ها، وخامت اوضاع معیشتی در این کشور آفریقایی است.

با این حال رسانه‌های دولتی از روزنامه گرفته تا شبکه‌های تلویزیونی فراخوان‌ها برای تظاهرات طی روزهای اخیر را توطئه و دروغین خواندند.

برای مثال، روزنامه جمهوریت چاپ قاهره به قلم نویسنده خود «حسن الرشیدی» نوشت که «حملات قدرت‌های شر و بوق‌های رسانه‌ای آن‌ها در قطر و ترکیه نمی‌توانند بر اهالی سرزمین مصر تأثیر بگذارند».

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول