اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بیزنس اینسایدر| آمریکا با فشار حداکثری در قبال ایران به جایی نمی‌رسد

رسانه آمریکایی ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری واشنگتن و عدم تسلیم ایران حتی در صورت بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، به دولت کنونی و بعدی آمریکا توصیه کرده در قبال ایران به دیپلماسی بیشتر روی بیاورد.

بیزنس اینسایدر| آمریکا با فشار حداکثری در قبال ایران به جایی نمی‌رسد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبسایت آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در مقدمه گزارشی درباره ادعای آمریکا در خصوص بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، نوشت: جلسه توجیهی روز دوشنبه دولت ترامپ درباره قصدش برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل که ادعا می‌کند از طریق سازوکار اسنپ‌بک بازگشته‌اند، همانطور که انتظارش می‌رفت با واقعیت فاصله داشت.

بنابر این مطلب، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و مجموعه‌ای از مقامات کابینه دولت آمریکا برنامه دولت برای اجرای یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کردند؛ اما اینکه این تحریم‌ها چطور می‌تواند اجرایی شود، مشخص نیست زیرا تنها کشور کوچک جمهوری دومینیکن گفته واشنگتن صلاحیت قانونی برای انجام این کار را دارد و سایر کشورها از جمله متحدان اروپایی واشنگتن معتقدند از آن جا که آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام پایان داد، نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کند.

طبق تحلیل این رسانه آمریکایی، واقعیت حقوقی مرتبط با این مسئله هر چه باشد، واقعیت سیاسی که در اعلام پامپئو نادیده گرفته شده، این است که بازگرداندن این تحریم‌ها در بهترین حالت نتیجه عکس خواهد داشت. این اقدام مذاکرات موثر با ایران را دشوارتر خواهد کرد و توافق هسته‌ای قابل قبول برای دو طرف را از دسترس خارج‌تر خواهد کرد.

بنابر این گزارش، گرچه دونالد ترامپ دوست دارد خودش را به عنوان یک دیپلمات بزرگ و به گفته خودش متخصص در انجام توافق مطرح کند، وخیم‌تر شدن روابط ایران و آمریکا در دوره مسئولیت وی یک اشتباه قابل توجه است.

ترامپ با این هدف از توافق ایران خارج شد که تهران را برای به دست آوردن معامله‌ای بهتر بر سر میز مذاکره بنشاند و وسیله رسیدن به این هدف را «سیاست فشار حداکثری» اعلام کرد؛ طرحی که جواب نداده و نخواهد داد.

به نوشته بیزنس اینسایدر، تحریم‌های ناشی از اسنپ‌بک هم مانند عناصر دیگر فشار حداکثری چیزی برای تیم ترامپ به ارمغان نیاورده جز این که رنج بیهوده به مردم ایران تحمیل کرده و تهران را برای ادامه راهش مصمم‌تر کرده است. تاکنون فشار حداکثری تنها باعث ایجاد هرج و مرج شده و همانطور که وقایع اخیر نشان داده ایران تسلیم نخواهد شد و ادعاهای پامپئو که تحریم‌ها ایران را ملزم به توقف غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط خواهد کرد و اصرار او به این که بازگشت تحریم‌ها گامی به سوی صلح و امنیت بین‌المللی است، معتبر نیستند.

در ادامه این مطلب به دولت ترامپ و دولت بعدی آمریکا توصیه شده به جای بازگرداندن تحریم‌ها و حفظ فشار حداکثری علیه ایران، راهکار جدیدی را در قبال آن به کار بگیرند و قدم‌ها برای رفتن به این سو شرح داده شده است.

بنابر این گزارش، در قدم اول، دولت ترامپ باید به شرط بازگشت کامل تهران به تعهداتش، به عضویت در برجام بازگردد و با این کار می‌تواند هدف از بازگرداندن تحریم‌ها را بدون تضاد با متحدان خود، نبود پایه قانونی برای ادعایش درباره بازگشت تحریم‌ها و خطر تشدید نظامی که تحریم‌ها به همراه دارد، محقق کند.

در این مطلب ادعا شده، با ایجاد پایه‌ای برای دیپلماسی سازنده ایران و آمریکا و در حالی که ایران را بازدارندگی آمریکا و رقبای منطقه‌ای آن محدود کرده، واشنگتن می‌تواند مذاکرات مداوم با تهران را آغاز کند. آمریکا می‌تواند در این مذاکرات مسائل خود مانند توسعه برنامه موشکی ایران و مداخلات منطقه‌ای آن را نیز مطرح کند.

در ادامه گزارش گفته شده که دیپلماسی موثر متشکل از خواسته مطلق و ندادن امتیاز نیست و آمریکا می‌تواند امتیازاتی را پیشنهاد کند که به نفع امنیت خود است و در عین حال ایران را به اجابت درخواست ترغیب می‌کند. بیزنس اینسایدر در ارائه مثالی برای این موضوع، درخواست برای پایان مداخله ادعایی ایران در جنگ داخلی یمن در مقابل پایان حمایت آمریکا از ائتلاف تحت هدایت سعودی در طرف دیگر این نزاع را مطرح کرده و مدعی شده این می‌تواند یک پیروزی مضاعف برای آمریکا باشد.

در پایان این گزارش ادعا شده آمریکا بدون تغییر در روش تعیین اولتیماتوم و انتخاب حرکت به سمت دیپلماسی واقع‌گرایانه، روابطش با ایران وخیم‌تر خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول