اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

خارج‌سازی 6 فروند شناور مغروقه تا پایان سال

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: برنامه‌ریزی شده است تا پایان امسال 5 فروند شناور مغروقه در اروند و یک فروند مغروقه در بندر امام خمینی(ره) با اعتبار 80 میلیارد تومان خارج‌سازی شود.

خارج‌سازی 6 فروند شناور مغروقه تا پایان سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نورالله اسعدی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از طرح توسعه بندر خرمشهر، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: سابقه تجارت بندر خرمشهر مربوط به پیش از انقلاب است. 60 درصد از فعالیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور پیش از جنگ در بندر خرمشهر بود و ظرفیت این بندر قبل از جنگ 4.7 میلیون تن در کالای ژنرال کارگو و کانتینری بود.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی بندر خرمشهر پس از جنگ به 10 میلیون تن رسید، اما ظرفیت واقعی این بندر همان 4.7 میلیون تن است. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: سال گذشته در ظرفیت به رقم 3 میلیون تن رسیدیم که نسبت به سال قبل‌تر 30 درصد افزایش داشت. 

اسعدی ادامه داد: در راستای افزایش ظرفیت افزایش بندر سال گذشته چهار پروژه با عنوان 230 میلیارد تومان اجرا شد که یکی از آنها احداث ترمینال کانتینری در بخش خصوصی با اعتبار 175 میلیارد تومان بود که افتتاح شد. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: احداث یارد کانتینری به مساحت 15 هکتار به ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر اضافه شد، با ظرفیت 300 هزار TEU در سال در حال حاضر ظرفیت کل کانتینری بندر خرمشهر 400 هزار TEU کانتینر در سال است. 

اسعدی اضافه کرد: ‌امسال رشد در حوزه کانتینری داشتیم. در زمینه بارگیری کانتینر 71 درصد رشد و در تخلیه و بارگیری کانتینر در شش ماهه ابتدایی امسال 17 درصد رشد در بندر خرمشهر محقق شد. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: در شش ماهه امسال 4 هزار و 560 TEU کانتینر بارگیری شد، اما تخلیه و بارگیری 9 هزار و 840 TEU کانتینر بود. 

وی با بیان اینکه در شش ماهه امسال 41 درصد رشد بارگیری در تناژ داشتیم و به رقم یک‌ونیم میلیون تن رسیدیم، اضافه کرد: کل تخلیه و بارگیری کانتینر به تناژ با رشد 17 درصدی مواجه بود. در شش ماهه اول امسال شناورهای بالای یک‌هزار تن 24 درصد رشد با 1329 فروند شناور ورودی داشتیم. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: شناورهای کانتینرهای بالای یک هزار تن 10 درصد رشد و در شناورهای غیرکانتینری بالای یک‌هزار تن 29 درصد رشد در شش ماهه امسال محقق شد.

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در راستای افزایش ظرفیت بندر اجرا شد، تعمیرات اساسی اسکله‌های چهار پست به طول 720 کیلومتر و 30 میلیارد تومان است. همچنین احداث مارشلینگ‌یارد در پس‌کرانه اسکله‌های دو تا هفت اجرا شد با اعتبار 20 میلیارد تومان و 7 هکتار به اراضی پس‌کرانه بندر خرمشهر اضافه کرد. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: آغاز عملیات اجرایی 7 فروند اسکله شناور در رودخانه کارون در حوزه گردشگری با اعتبار 24 میلیارد تومان نیز درحال اجراست که 90 درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال افتتاح می‌شود. 

وی افزود: در شش ماهه اول امسال در تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر 37 درصد رشد داشتیم. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: در سال 99، 8 پروژه با اعتبار 220 میلیارد تومان در حوزه ادامه تکمیل بندر خرمشهر اجرا شد که در این باره می‌توان به ساختمان رفاهی چندمنظوره با اعتبار 24 میلیارد تومان و تعریض پل‌های داخلی بندر با اعتبار 8 میلیارد تومان و ارتقای شبکه اطفای حریق بندر خرمشهر با اعتبار 40 میلیارد تومان و تعمیر اساسی جاده درب بندر تا پلیس راه با اعتبار 2.5 میلیارد تومان و لایروبی پای اسکله با اعتبار 5 میلیارد تومان از پروژه‌های امسال است. 

اسعدی افزود: در سه پروژه دیگر هنوز پیمانکار مشخص نکرده‌ایم که تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود. خارج‌سازی پنج فروند مغروقه در امتداد اروند و یک فروند مغروقه در بندر امام با اعتبار 80 میلیارد تومان امسال اجرا می‌شود.

وی درباره خارج‌سازی شناورهای مغروقه گفت: پس از جنگ تاکنون 180 شناور مغروقه خارج‌سازی شد. 55 فروند در اروند، 125 فروند هم در کارون، 20 فروند دیگر باقی مانده است که 11 فروند آن در سمت ایران و 9 فروند سمت عراق است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: برای خط پالوید بین ایران و عراق سه فرضیه داریم، اول آنکه به قرارداد 1975 الجزایر برویم و در عمق 9.5 متر و پایین‌ترین جذر لایروبی انجام شود. 9 میلیون مترمکعب لایروبی لازم دارد. 

وی گفت: اگر بخواهیم به عمق منفی 6.5 متر و تالوید قدیم برگردیم، 30 میلیون مترمکعب لایروبی لازم است و اگر بخواهیم به عمق 6.5 متر با تالوید جدید برویم، 11 میلیون مترمکعب لایروبی نیاز است. 

اسعدی بیان کرد: البته عراق تمایلی به لایروبی اروند ندارد. عراق در ام القصر و فاو سرمایه‌گذاری می‌کند و خودشان را درگیر رودخانه‌ای که هزار مشکل دارد نمی‌کند، اما اروند برای ما اهمیت دارد. 

وی بیان کرد:‌ بندر خرمشهر برای ما مزایای زیادی دارد. در منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند واقع شده است. باید اروند را فعال کنیم و ترافیک شناورها افزایش یابد. 

وی درباره جلسات اتاق مشترک ایران و عراق گفت: با عراق جلساتی در چارچوب CBC تشکیل شده است. در چارچوب همکاری دوطرف در خرمشهر، تهران و بغداد جلساتی برگزار شد و این موضوع توسط وزارت خارجه در حوزه لایروبی اروند دنبال می‌شود. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: در حال حاضر کشتی با ظرفیت 10 هزار تن و آبخور 5.2 متر امکان ورود به بندر خرمشهر را دارد، البته در بالاترین مد. سه نقطه بحرانی در اروند داریم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر ریل‌پایه بودن بندر خرمشهر گفت: 2 کیلومتر ریل در بندر داریم. در حال حاضر کانتینر خالی از بندرخرمشهر به بندر امام جهت بارگیری محصولات پتروشیمی توسط حمل و نقل جابجا می‌شود، اما سهم بندر از حمل و نقل ریلی قابل ملاحظه نیست. 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: ارزش صادرات بندر در شش ماهه نخست امسال با 199 میلیون دلار 98 درصد رشد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول