اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مرغ‌های دلاری!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: 80 درصد مواد اولیه مرغداری‌ها که همان نهاده‌های دامی می‌باشد از کشورهای دیگر و با قیمت دلار وارد می‌شود.

مرغ‌های دلاری!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رخ‌افروز در مورد قیمت انواع محصولات کشاورزی، دام و طیور در بازار اظهار داشت: حدود 80 درصد  مواد اولیه مرغداری‌ها که همان نهاده‌های دامی می‌باشد از کشورهای دیگر و با قیمت دلار وارد می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت ارز و بحث‌های نقل و انتقال با کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه کمبود و افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ مواجه شدیم که اخیراً مواد اولیه ذرت و جو حل شده است و باید با نظارت همکاران وزارت صمت بر حمل و نقل، کشتارگاه‌ها و واسطه‌ها از افزایش قیمت جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: قیمت‌گذاری با احتساب همه مراحل تولید در بخش تخصصی سازمان با حضور مرغداران انجام می‌گیرد و با در نظر گرفتن یک سود معقول قیمت نهایی تعیین می‌شود اما اینکه محصول با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد دلایل دیگری دارد که به نظارت سازمان تعزیرات و وزارت صمت بستگی دارد.

رخ افروز به قیمت محصولات دریایی و ماهی نیز اشاره و تصریح کرد: همانند مرغ و تخم‌مرغ، مواد اولیه برای پرورش آبزیان نیز از خارج از کشور تامین می‌شود و نرخ ارز در قیمت محصول تولید شده تاثیرگذار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در مورد بیمه کشاورزان متذکر شد: کشاورزانی که ثبت‌نام کرده‌اند و تا به امروز دفترچه تحویل نگرفته‌اند با پرداخت حق بیمه و مراجعه به شعب سازمان بیمه روستایی  شهرستان خود که زیر نظر وزارت رفاه است، می توانند دفترچه بیمه خود را دریافت کنند و در این باره مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص محصولاتی مثل گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و خیار و قیمت آنها عنوان کرد: این محصولات جزو محصولات استراتژیک استان نیست و از قبل میزان تولید آنها بررسی و برنامه‌ریزی شده و از طریق شهرستان‌ها به روش‌های مختلف به کشاورزان اعلام می‌شود حال اینکه کشاورزان مازاد مصرف تولید می‌کنند و این باعث کاهش قیمت محصول در بازار می‌شود که این به ضرر خود کشاورزان است اما با این حال دولت سعی می‌کند با خرید به قیمت حمایتی، میزان ضرر کشاورزان را کاهش دهد.

وی گفت: سال قبل قیمت گوجه‌فرنگی تا دو هزار ریال کاهش پیدا کرده بود که امسال با برنامه‌ریزی مناسب زیر 10 هزار ریال نیامده است و این به نفع کشاورزان خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در مورد محصولاتی مثل سیب و انگور اذعان داشت: باید خدا را شکرگزار باشیم که در چنین شرایط اقتصادی این محصولات را به وفور داریم در سال‌جاری بیش از 300 هزار تن انگور و حدود 670 هزار تن سیب در استان تولید شده است که این محصولات نیز مازاد مصرف استان تولید شده است و با صادرات این محصولات به استان‌ها یا کشورهای دیگر می‌توانیم سود خوبی برای استان به‌دست آوریم.

رخ‌افروز افزود: با زحمت‌های بخش صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون سردخانه‌هایی برای ذخیره سیب مازاد وجود دارد همچنین برای انگور در شهرستان‌های بناب و ملکان که قطب خشکبار استان و کشور بوده، مازاد انگور از این طریق به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی در ارتباط با محصول سیر نیز ادامه داد: قیمت این محصول در سال‌جاری نوسانی خواهد بود و کشاورزان این هشدار را در نظر بگیرند و با برنامه‌ریزی دقیق سراغ کاشت این محصول بروند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ارتباط با تولید و کشت محصولات پاییزی، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید به آیتم‌ها و مسائلی که کارشناسان جهادکشاورزی ارائه می‌دهند توجه کنند، اولین قدم زمینی است که زیر کشت می‌رود و کشاورزان باید زمین را قبل از کشت کامل و با دقت آماده کنند که آماده کردن زمین شامل شخم‌زنی، دیسک‌زنی و تسطیح است.

وی ادامه داد: در دومین قدم، خاک زمین باید تغذیه دریافت کند، یعنی کشاورزان باید کود مورد تائید کارشناسان را در دوره زمانی مشخص به زمین بدهند. کود ازت به وفور در تعاونی‌های روستایی و مراکز خدمات وجود دارد اما کود فسفات با توجه به اینکه از خارج از کشور و با نرخ ارز نیمایی وارد می‌شود، قیمت بالایی دارد که کشاورزان توانایی خرید آن را ندارند اما برای مقابله با این مشکل کشاورزان می‌توانند از فسفات بارور دو و سایر مواد استفاده کنند که موجب می‌شود فسفات موجود در خاک را جذب کنند.

رخ‌افروز تاکید کرد: کشاورزان مخصوصاً دیم‌کاران باید به تاریخ کشت توجه کنند و منتظر بارش باران نباشند، چرا که بعد از کشت هر موقع که بارش‌ها شروع شود، بذر شروع به رشد خواهد کرد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول