اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برخی با اجرای سند 2030‌ بدنبال تربیت سرباز برای آمریکا هستند/ مهندسی غرب را نمی‌پذیریم

میزگرد بررسی سند 2030 و سند تحول بنادین آموزش و پرورش با حضور اعضای کمیسیون آموزش مجلس و شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد و میهمانان از اینکه عده‌ای بدنبال تربیت سرباز برای آمریکا هستند، انتقاد کردند.

برخی با اجرای سند 2030‌ بدنبال تربیت سرباز برای آمریکا هستند/ مهندسی غرب را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با روح الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز و آذرشهر، حسین عباس زاده امامی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم چناران و طرقبه و همچنین حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم همدان و فامنین به میزبانی خبرگزاری فارس و با محوریت سند ۲۰۳۰ و سند تحول آموزش و پرورش برگزار شد.

 

براساس این گزارش، در این میزگرد که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و با همکاری خبرگزاری فارس برگزار شد؛ نمایندگان مجلس به سوالاتی درباره سند 2030،  سند تحول آموزش و پرورش و مسائل مربوط با آموزش عالی و آموزش و پرورش پاسخ دادند که در ادامه آمده است.

سوال: آقای متفکرآزاد نظر شما درباره سند ۲۰۳۰ و سند تحول آموزش و پرورش به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس چیست؟ 

متفکر آزاد:‌ واقعیت این است که کشوری که در آن انقلاب شده و این انقلاب مبانی گفتمانی دارد و بر پایه مبانی گفتمانی نه شرقی نه غربی اش معتقد به تحول در ساختار های حکمرانی و تحول در نگرش های اجتماعی و تحول به سوی زیست طیبه است، طبیعتا این کشور باید گفتمان خودش را برای همه زمینه ها داشته باشد. اگر نداشته باشد این ضعف داخلی است و به 2030 و غیره هم ربطی ندارد. اگر هم داشته باشد که دارد- حالا یا تدوین شده است یا باید تدوین شود- حال شما باید بگویید که در حوزه آموزش،پرورش،تعلیم و تربیت و در حوزه های دیگر مانند اقتصادی و غیره دکترین آن چیست؟

** مهندسی دیگران را به عنوان دیدگاه حکمرانی تمدنی نمی‌توانیم بپذیریم

شما به عنوان کشوری که انقلاب کردید و حرفی برای گفتن دارید و یک تمدنی دارید که این تمدن می گوید من دکترینال هستم برای حکمرانی. هم به لحاظ تمدنی ایرانی-اسلامی خودش هم به لحاظ آینده اش هم به لحاظ حیات طیبه اش. این آیا می تواند بپذیرد که مهندسی حوزه افکار عمومی اش، آموزشش، تربیتش و همه چیزش جای دیگری انجام شود؟ نگاه من، نگاه مکتبی هم بر فرض در این نکته نیست، نگاه من نگاه ساختاری است، نگاه رویکردی است کدام دیدگاه حکمرانی تمدنی می تواند بپذیرد که مهندسی اش جای دیگری انجام شود؛ مهندسی چه؟مهندسی تربیتش.

این شدنی نیست؛ آیا این معنایش این است که ما نباید از یافته های دنیا استفاده بکنیم، نه؛ به نظر من معنایش این نیست. ممکن است شما بگویید مصالح خوبی در جای دیگر وجود دارد ما از این مصالح استفاده میکنیم ولی ساختمان آن –طراحیش و مهندسی اش- مال خودمان باشد، لذا اینجا نقطه افتراق بحث است. 

خب حالا ما حرفمان این است، میگوییم شما یک سندی دارید که حرف های خوبی هم دارد و کتمان نمی‌کنیم که این ها ممکن است در خیلی از جاها به درد ما هم بخورد، اگر ما نداریم استفاده کنیم، که من معتقدم در اسناد بالا دستی ما اکثر این نکات دیده شده و چیزی از قلم نیافتاده که بگوییم ما احتیاج داریم مثلا کسی به ما بگویید شما عدالت لازم دارید. یعنی مهم ترین موضوع این ها نیست ، مهم ترین موضوع این است که این سند برای شما مهندسی تمدن میکند، به نظر من این از موضوع آموزش های جنسی هم مهمتر است.

**روح حاکم بر سند 2030 را چه باید بکنیم ؟

در بحث آموزش های جنسی می گویند ما حق تحفظ می‌گیریم در حالی که من معتقدم یک کار پیوسته متصل به هم را نمیشود با حق تحفظ تکه تکه کرد؛ حق تحفظ در جایی جواب می دهد که شما با بندهای منفصل مواجه هستید شما یک سندی دارید که یک چهارچوب کاملی است حالا فرضا حق تحفظ را هم بپذیرند و شما یک جایی را اعمال نکنید روح حاکم بر سند را چه می کنید ؟

 

روح حاکم بر سند شما را می برد به سمتی که از دل نظام آموزشی و تربیتی سند جوانانی بیرون خواهند امد که این ها با یک نگاه توحیدی به مسائل فاصله خواهند گرفت؛ اینها دیگر بعضی مفاهیم در آن ها از بین رفته است شما یک وقت به خود می آیید و می بینید انسانی که روح حاکم بر این سند تربیت کرده یک انسان سکولار است ؛ نهایتا شما با حق تحفظ نماز و روزه اش را نگاه داشتید اما انسانی را ساخته اید که نماز و  روزه اش به مسائل حوزه اندیشه و عمل مانند ظلم و عدل و غیره ربطی نداشته باشد، این آدم یک آدمک ایزوله و خنثی میشود که هر نوع نظام جهانی را می پذیرد.

** اسناد بالا دستی جمهوری اسلامی بالاتر و قوی‌تر از سند 2030 است

نکته دیگر این است شما اشتراک مفاهیم ندارید؛ یک جایی مفهوم سازی می کنند برای شما یعنی مفاهیمش را به شما القا می کنند که این بخشی از فرایند جهانی شدن بوده که این جهانی شدن نیاز به مفاهیم مشترک داشته است؛ مثلا مفهومی که شما از صلح دارید با مفهومی که او از صلح دارد آیا یکسان است؟ یا مثلا مفهوم شما از خانواده با او یکسان است ؟ از نظر شما آیا هر نوع زیست کنار هم خانواده است؟یا خانواده یک تقدسی دارد؟ آیا به عنوان یک سلول اجتماعی محکم که می تواند جامعه را به هم پیوند دهد، است؟ این خانواده از کجای سندی بیرون می آید که در آن از تساوی صحبت می شود به جای عدالت؟

بعد از این کار باز هم سوالی دیگر مطرح می‌شود که این که آیا ما نباید تعاملات بین  المللی در حوزه های آموزشی و فرهنگی داشته باشیم؟ نه اصلا این حرف ما نیست؛ ما فکر میکنیم که اسناد بالا دستی ما در نظام جمهوری اسلامی ( هر کدام از اسناد نقشه ی جامعه علمی کشور،  سند نخبگان، سند مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش و...)، اگر عزیزان و نخبگان کشور وقت بگذارند این اسناد را بخوانند، دقت و مداقّه کنند، مفاهیمی بسیار عمیق تر از سند 2030 را می توانند پیدا کنند.

ما نمی‌گوییم همه چیز کامل است، ممکن است چیزی جامانده  باشد؛ خب وظیفه نخبه ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی،  مجلس، و تشکل های دانشجویی است که  با رصد به موقع  و اعلام آن و مشورت دادن به نماینده ها می توان این خلا ها را پر کرد، ممکن است  بندی در سند2030 باشد که به درد  آینده تمدنی ما بخورد  چه اشکال دارد، آن ها را استخراج می کنیم در صورت نبودن در اسناد اگر نیاز بود آن ها را در اسناد بالا دستی یا با بومی سازی آن می‌توانیم وارد کرد. پس ما از مصالح موجود در دنیا استفاده میکنیم ولی ساختمان و نقش ریزی آن  باید برای خودمان باشد.

 

ما حرف مان در حوزه سند 2030، این است که اجازه ندهیم برای نظام تمدنی ما فرایند تمدن سازی بنویسند، فرایند تمدنی شان را القا کنند. اسناد بالا دستی ما این طور نشان می دهد که شما خودتان مهندسی کنید ومی توانید از مصالح  دنیا هم را استفاده کنید. 

سوال: آقای حسین زاده امامی نظر شما درباره سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس چیست؟ 

حسین زاده امامی:‌ آموزش و پرورش ما، نظام تعلیم و تربیت ما، نظام تربیت و تعلیم اسلامی است. ما در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم، اقتضائات خودمان را داریم، نظام  تعلیم و تربیت ما مبتنی بر قانون اساسی و آموزه های دینی و هم نظرات صاحب نظران در حوزه های مختلف است که در حوزه و در دانشگاه وجود دارند، و هم کشور ما از یک پشتوانه و غنای خیلی خوبی برخوردار است.

اسناد مختلف محکمی را در دست داریم  به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین که در سال 90 رونمایی شد، بعد از کار کارشناسی و نشست های مختلف، ساعت ها و روز ها و ماه ها صاحب نظران نشستند و این سند را تشریح کردند و تبیین کردند و حضرت آقا هم فرمودند که با توجه به حساسیت آموزش و پرورش همه ی نهادها تحول دارد، ولی تحول در آموزش و پرورش را همه ی ما شاهد بودیم که با صفت بنیادین فرمودند -تحول بنیادین در آموزش و پرورش- چون اصل و مبنا در کشور ما و در همه جوامع آموزش است ما اگر در هر جامعه ای بتوانیم آموزش را خوب نهادینه کنیم خیلی از معضلات ما کاهش می یابد.

 

می‌دانیم که سند 2030 در حوزه های مختلف است یعنی هفده هدف کلی دارد 169 هدف فرعی. در حوزه های مختلف در حوزه ی اقتصاد در حوزه ی بازار، در حوزه ی محیط زیست، در حوزه ی فرهنگ و به ویژه در حوزه ی آموزش است ؛ که دغدغه ی ما چون در کمیسیون آموزش هستیم و همه ی عزیزان با توجه به اینکه دانشجو هستند این دغدغه را معطوف کردند به آموزش، به همان باوری که  آموزش سنگ بنای جامعه است.

**اسلام عقیده ماست و ایران علاقه ما

ایرادهای زیادی به این سند وارد است که من حدودا 20 ایراد نوشته ام اما مهم ترین ایرادی که به سند 2030 وارد هست این است که این سند با اقتضائات، عقاید، باور ها و فرهنگ ما مطابقت ندارد و همان طور که عرض کردم فرهنگ ما فرهنگ ایرانی-اسلامی است، شهید مطهری جمله بسیار زیبایی بیان می‌کردند که  اسلام عقیده ماست و ایران علاقه ما؛ این عقیده و علاقه را باید توامان داشته باشیم، تفکر ما و فرهنگ ما فرهنگ تلفیقی ایرانی-اسلامی است این از اقتضائات ماست ولی موقعی که به سند 2030 نگاه می اندازیم این سند این اقتضائات را در نظر نگرفته است، این سند برگرفته از باور ها و تفکرات غربی و اروپایی است.

ایراد بعدی این است  که چرا محرمانه آمدیم و این را  اجرا کردیم و امضا کردیم؟ دولت مردان ما رفتند بدون اینکه مراحل قانونی اش طی بشود، بدون اینکه تأییدیه شورای انقلاب فرهنگی را داشته باشد، بدون اینکه تأییدیه مجلس شورای اسلامی را داشته باشند این سند را امضا کردند و می‌خواستند که اجرایش کنند که حالا جلویشان گرفته شد ولی در عین حال بعضی جاها رگه هایی دیده می شود که دارد اجرا می شود. بعد آمدند قید زدند که ما با تحفظ انجام دادیم خب می‌رفتند مثل خیلی از کشور های دیگر که نیامدند و قبول نکردند مثلا کشور فرانسه و مصر و مالزی و اندونزی آنرا قبول نکردند چون می‌گفتند که فرهنگ ما مترقی تر از این هاست و فرهنگ ما، آموزش ما از مواردی که در سند 2030 آمده است خیلی قدمتمان بیشتر است. فرهنگ ما و آداب و رسوم ما قوی تر از آن هاست آن ها قبول نکردند پس ما هم قبول نمی‌کردیم نه اینکه بیاییم تحفظ بزنیم.

سوال: آقای حسین زاده امامی؛ در حوزه قانون‌گذاری و تقنینی نماینده‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

حسین زاده امامی: نظر من انطباق دادن  و سمت و سو دادن آموزش ما به سمت و سوی سند تحولی است که رهبری ترسیم کرده است که آموزش و پرورش ما باید مولد و سازنده باشد و در صورت نقص داشتن، نقایص آن را بر طرف کنند .

 

 دانشجویان به نظر من دو نقش پر رنگ را می تواند ایفا کند، با توجه به اینکه دانشجو قشر آگاه جامعه است ،  میتواند این دو نقش را در کنار ابعاد دیگری که  میتواند  ایفا کند این دو نقش را ایجاد کند یکی جریان شناسی است، یعنی یک دانشجو حتما باید جریان شناس باشد اگر جریان شناس باشد می تواند آن ایرادات سند ۲۰۳۰و مشابه آن را تشخیص بدهد و هم جریان ساز باشد؛ جریان شناس بودن خوب است ولی کافی نیست بلکه جریان شناس بودن باید به جریان سازی منتهی شود تا بتواند تاثیر خودش را در جامعه بگذارد. 

سوال: آقای فلاحی شما هم استاد دانشگاه هستید و هم استاد حوزه ضمن اینکه سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس هم هستید؛ نظر شما درباره سند 2030 و سند تحول آموزش و پرورش چیست؟ 

فلاحی: آموزش و‌پرورش  در کشور ما از بدو تاسیس با برنامه ریزی خاص تاسیس شده است؛ از زمان رضا خان که این کار صورت گرفته است فلسفه وجود آموزش و پرورش تغییر ساختار اجتماعی‌ ایران بود. خب ابتدا با مربیان مسیحی‌ و در واقع غیر ایرانی شروع شد و علتی هم که خانواده‌های متدین بچه های خودشان را به مدرسه های آن زمان  نمی‌فرستاند این بود.

** علم در دست کافر هم بود باید یاد بگیریم

پس آغاز کار از اینجا بوده و با این ساختار شروع کردند؛ ما مخالف آموزه های جدید نیستیم، مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما حاضریم شاگردی کنیم، دین ما می فرماید که شما علم در دست منافق هم بود باید بروید یاد بگیرید علم در دست کافر هم بود باید بروید یاد بگیرید ما در خصوص حوزه های علوم پایه هر کجا علم باشد باید یاد بگیریم منتهی در قالب خودمان، محتوای خودمان؛ این را باید کاربردی بکنیم.

 

بنابراین این حرف بنده به معنی این نیست که ما دنبال علوم جدید نمی رویم؛ نه اصلا دین ما گفته باید بروید «اطلبوا العلم و لو بالصین » در چین آن روز چه علمی بوده مگر علم دینی بوده؟ علم دینی پیش پیامبر(ص) بوده، در چین آن روز  علم غیر دینی بوده است پس‌این مسئله را میخواهم عرض بکنم که اینها با این  آرمان بحث آموزش را در کشور ما شروع کردند، با عنوان آموزش نوین، و در طول تاریخ تلاششان بر این بوده که از این طریق ساختار سیاسی و اجتماعی ما را تغییر بدهند و هیچ زمانی هم از این تلاش فروگذار نکردند و سعی کردند این امر انجام بگیرد این یک نکته.

** برخی بدنبال تربیت سرباز برای آمریکا هستند 

نکته دیگر اینکه حالا چقدر موفق شدند؟ ما در همان مقطعی که اینها شروع کردند و توانستند یک سری افراد و نیرو را تربیت کنند و این ها را ببرند در غرب هم آموزش بدهند و اینها را برگردانند و اتفاقاتی بیفتد، از این مقطع تاریخی می گذرم و می آیم در همین مقطع تاریخی معاصر، که موضوع سخنرانی سال ۹۸ مقام معظم رهبری است، حالا امسال هم ایشان،ایجاد نگرانی کردند و این دومین باری هست،که،ایشان،در این عرصه به صورت خاص وارد میشوند. ایشان در دیداری که در دانشگاه فرهنگیان آن روز داشتند، در روز معلم، ایشان چند نکته را فرمودند که حائز اهمیت است.

ایشان در آنجا چند نکته فرمودند که خیلی تکان‌دهنده بود اگر ما در آنجا توجه ‌میکردیم شاید امسال این دغدغه نبود که ایشان وارد بشوند و بحث ۲۰۳۰ را مطرح کنند ، مسئله دانشگاه فرهنگیان را مطرح کنند، این که در حال اجراست در بعضی جا ها و اشاره شد؛ ایشان در آنجا فرمودند که برخی بدنبال تربیت سرباز برای آمریکا هستند ،کجا؟ در همین آموزش و پرورش !  من میخواهم اهمیت نگاه ایشان و دقت ایشان  را عرض کنم که می فرمایند دارند این کار را می‌کنند یعنی پس ۲۰۳۰ در حال اجراست، تربیت سرباز برای آمریکا در حال اجراست، دارند دنبال میکنند این را .

** تقی‌زاده‌های دوران به دنبال 2030 هستند

 نکته دیگری که ایشان فرمودند این بود که تقی زاده ها  به دنبال اجرای ۲۰۳۰ در کشور  هستند. ببینید  ما نرفتیم این تقی زاده را تبیین کنیم، این کی هست که تقی زاده زمان هست و دارد ۲۰۳۰ را دنبال میکند؟ خب این را که یک عده ای گفتند که ما به دنبال ۲۰۳۰ هستیم و از آن نمی گذریم و اجرا میکنیم ،ایشان آمدند این را تبیین کردند در جامعه. حالا ما نرفتیم ببینیم تقی زاده چه کسی بود، تقی زاده را ما نرفتیم تبیین کنیم که ببینیم تقی زاده چه کار کرده؟کسانی که امروز دنبال ۲۰۳۰ هستند همان تقی زاده ها هستند، تقی زاده مال دوران مشروطیت بود .

کاری که تقی زاده کرد این بود، که یک دانش آموخته غرب بود، آمد ایران در قالب انتخابات آزاد، در قالب دموکراسی رای مردم را گرفت و رفت مجلس . کارهایش را خیلی قانون مند شروع کرد، علمای نجف  داد می‌زدند که تقی زاده را بیرون بیاندازید، از مجلس اخراج کنید، عده ای می گفتند نه این آدم خوبی است. ‌ببینید خیلی برنامه ریزی شده آمد و در قالب یک پروسه دموکراسی داخل مجلس شد ، کارش را قانونی دنبال کرد و با زدن رهبران مشروطیت انقلاب مشروطیت را ساقط کرد و مردم هم در بی خبری کامل و تحت فضاسازی آن ها بودند چنان که شیخ فضل الله نوری را وقتی دار می‌زدند مردم کف می‌زدند.

**مبانی معرفتی را دست کاری کرده بودند

ببینید اینجور کار میکنند؛ این صحبت های مقام معظم رهبری باید باز می شد. این نگرانی در آنجا مطرح شد و گذشت تا امسال که باز هم دوباره ایشان آمدند موضوع دانشگاه فرهنگیان، موضوع آموزش و پرورش، سند ۲۰۳۰  مطرح کردند .

حالا اشاره کردند دوستان مصادیقی که اجرا میشود چه هستند؟که البته در فضای مجازی دیدید  و مکرر برملا شده است البته ما پیشنهادمان به وزیر محترم آموزش و پرورش این بوده که در بحث کمیته تدوین ممنون آموزشی در اعضا تجدید نظر بشود. ما در سال۷۸ تیمی را داشتیم در دفتر همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش رفتند کل متون را بررسی کردند و دخل و تصرفی که آقایان در دوره اصلاحات در متون آموزشی ما  کرده بودند، همه را در آوردند ؛ مبانی معرفتی ما را دست کاری کرده بودند .

** تغییر مفاهیم ارزشی در متون آموزشی دقت فراوانی می طلبد

امروز شما یک نمونه می‌بینید که در کلاس اول دبستان قرآن رابرمیدارند  و گلدان جایش می‌گذارند، این خیلی عمیق تر از این حرف هاست ،فقط بحث برداشتن قرآن و گلدان گذاشتن نیست ، در ریز مباحث معرفتی ما اینها دخالت میکنند و دست کاری میکنند .  الگو های ما امروز در متون ما دارد عوض میشود در کتاب های هم آموزش و پرورش وهم دانشگاه ها . ما در همین کتاب هایی که در دانشگاه ها تدریس می شود مثلا دروس معارف ، برخی از این شخصیت های حذف میشود، شهید نواب صفوی حذف می شود، شهید شیخ فضل الله نوری حذف می شود، چرا؟  به خاطر اینکه اینها را نماد خشونت گرایی و تندروی میدانند مسئله تغییر مفاهیم ارزشی در متون آموزشی ما، دقت فراوانی می طلبد؛ و ما در مجلس یک کمیته خاص پیشنهاد دادیم که اینها را بیایند و بررسی  بکنند ، در موضوعات مختلف مثلا در محوریت دادن به مربیان با دیدگاه ضد ارزشی ، که دارند از این طریق یگان سازی میکنند مخصوصا در خوابگاه های دانش آموزی که مصداق هایی را هم در اختیار داریم. 

 

حال نقش دانشجو چیست؟ این است که روشنگری بکنیم ؛ در مسئله سند 2030هم که ما عرض کردیم بعضی ها یک قسمت دیگر را می‌گیرند که آقا این سند ثمرات دیگر هم دارد ، بله ما کاری با آن ها نداریم ما در بحث آموزشی کار داریم، ما میگوییم مفاهیم ارزشی ما پاسخ گو هست، به تعبیر حضرت امام مفاهیم دینی ما پاسخ گوی بشر هست از گهواره تا گور ، آنچه که دین در مورد دنیای مردم گفته است نسبت به آخرت صد به یک است یعنی صد تا در مورد دنیای مردم برنامه دارد، یک برنامه در مورد آخرت مردم.دین صرفا برای آخرت نیست و در دین، ما نیازی به استاد غربی نداریم به شرطی که به مفاهیم دینی خودمان توجه بکنیم. 

سوال: آقای متفکرآزاد شما عضو کمیسیون آموزش هم هستید؛ نحوه و عمق اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور چقدر است؟ 

متفکر آزاد: اولا کمیسیون آموزش به نکات مثبتی که بعضاً در اینگونه اسناد وجود دارد ، توجه می کند ، برای مثال طرحی که اخیرا در کمیسیون تحت عنوان مقابله با خشونت علیه زنان مطرح شده، و اینگونه اسناد بین‌المللی ما را از پرداختن به مسائل داخلی باز نمی دارد و دوم اینکه نقش کمیسیون آموزش مجلس در بین نهاد های متولی آموزش نقش مهم و پر رنگی است واقعیت این است که الان در کشور کسی مدعی اجرای 2030 نیست. این نکته در ذهنمان باشد. همه ی آقایان موجود در دولت و وزارت خانه های مربوطه حاشا می کنند.

** 2030 خواسته یا ناخواسته در حال اجراست

کسی نیست که بگوید ما داریم اجرا می کنیم.....اما آن چیزی که حضرت آقا دست گذاشت روی آن و ما هم نگرانیم و ما هم روی آن تاکید داریم و همه کارشناسان و وطن دوستان و اهل فن تاکید دارند، اجرای بی سروصدای خواسته یا ناخواسته ی این 2030 هست. هر دو را در نظر بگیرید یعنی ممکن است یک جا بخواهند شیطنت بشود که از این ها هم داریم و ممکن است یک جا ندانسته به دلیل تولید پارادایم های گفتگوی 2030 در افکار مدیران و معلمان و کارشناسان و ... ناخواسته اجرا بشود؛ ....

 

پس اگر مصداقی باشد ما جلویش را می‌گیریم. یعنی نظارت در این موضوع مؤثر است با توجه به اینکه الحمدلله کسی ادعای اجرایش را ندارد.

سوال: آقای متفکرآزاد آیا شما منتظر گزارش دادن تخلف در این حوزه می‌مانید؟ 

متفکرآزاد: تفحص در قانون برای موضوعاتی است که مثلا حاج آقا می گوید من در اینجا یک ابهامی در فلان اداره یا فلان سازمان دارم یا یک گزارشاتی دارم، برای اینکه برایم روشن شود که چه خبر است یک گروه تفحصی برود کار انجام بدهد ما داریم می گوییم این فرایند ملی است، اصلا اداره ای نیست، سازمانی نیست، همه جای کشور می تواند اجرا بشود اگر مواظب نباشیم پس ما نیاز به یک فرایند نظارت همگانی داریم، یک امر به معروف و نهی از منکر همگانی داریم که می تواند یک سر آن ختم بشود به کمیسیون آموزش و ما در کمیسیون آموزش، آنجایی که نظارت همگانی رسیده به آن نقطه عطف، ما وارد عمل می شویم. مثلا گزارشی به ما می رسد، مثلا بچه های فارس، فارس من دارند. آنجا گزارشاتی می آید، جمع بندی می شود و می تواند منعکس شود....

 

بعد کاری دیگری که می توانیم انجام بدهیم این است که ما بیاییم خلأهایی را که شناسایی می کنیم به لحاظ تقنینی پر کنیم، یعنی قانون گذاری کنیم. یک جایی یک خلأی متوجه می شویم که از آن سوءاستفاده می شود برای اجرا؛ آن جاها ما فوری با مشورت نخبگان و دوستانی که دغدغه مند هستند می توانیم طرح هایی بدهیم و آن خلأها را پرکنیم و دیگر کسی نتواند از آنجا کاری را انجام بدهد.»

سوال: آقای فلاحی؛ به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس بفرمایید که سند تحول آموزش و پرورش در چه مرحله‌ای است؟ 

فلاحی: یکی از قسمت هایی که به این مباحث بیشتر می پردازد کمیته فرهنگ و تربیت است که ما در کمیته فرهنگ و تربیت چندین جلسه فقط برای آسیب شناسی آموزش و پرورش وقت گذاشته ایم که در آموزش و پرورش چه خبر است ؟ چه اتفاقاتی دارد می افتد ؟ این ها را ما رصد کرده ایم که بتوانیم برنامه ریزی بکنیم و متاسفانه ما سوابقی ندیدیم که این به معنی آن است که ما بایستی از صفر شروع بکنیم یکی از قسمت هایی که ما الان بر روی آن تمرکز کرده ایم بحث نگرانی هایی است که رهبر معظم انقلاب در خصوص دانشگاه فرهنگیان داشته است که یکی در بخش افزایش کمی و ساختار های سخت افزاری و ساختمان ها و غیره است و یکی در بحث کیفی است ؛ مباحث گزینش ، مسائل تربیتی یکی از دغدغه هاست .

 

در بحث سند تحول که همین اخیرا یک جلسه داشتیم با توجه به این که مقام معظم رهبری فرمودند که سند تحول بایستی زیر شاخه های اجرایی آن مشخص و تعریف شود ؛ سند تحول یک سند بالا دستی مانده و به مرحله آیین نامه و بخشنامه و قانون گذاری نرسیده با این که در داخل آن همه مباحث دیده شده است .ما تلاشمان بر این است که در این قسمت از دوستان بیرونی هم کمک بگیریم و جلساتی با بعضی افراد هم گرفته ایم و الحمد لله کار های خوبی صورت گرفته و اگر بتوانیم باید بعضی از بحث هایمان را برون سپاری بکنیم و افرادی که دغدغه دارند به کمک بیایند...»

سوال: آقای حسین زاده امامی بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش را چقدر لازم می‌بینید؟ 

حسین زاده امامی: این سند با استفاده از نظرات صاحب نظران حوزه آموزش و تعلیم و تربیت چه در حوزه و چه در دانشگاه درسال 90 رونمایی شد . ولی آیا کامل است؟ نه؛ چون آموزش باید روز آمد باشد و به روز رسانی شود . بالاخره اتفاقی می افتد که آموزش را تحت تاثیر قرار می دهد ،مثل همین بحث کرونا ، فکر نمی کردیم که بالاخره در سال تحصیلی جدید کرونایی بیاید و همه چیز را تحت تاثیر قرار بدهد . از جمله آموزش را که دغدغه داشته باشیم ، دانش آموز بیاید سر کلاس ، دانش آموز نیاید اگر بیاید یک سری مشکلاتی داریم اگر نیاید یک سری مشکلاتی داریم ، ساخت ها را و زیر ساخت ها را آمده نکردیم برای آموزش مجازی و الان حضور دانش آموزان.

 

این ها مواردی است که نشان می دهد که آموزش حتما باید به روز رسانی بشود پس سند را نمی توان فقط متوقف بر سال 90 پنداشت ،  نه حتما باید به روز آوری بشود و به این سمت و سو برویم؛ در ضمن این که سند 2030 مصداقی از نفوذ فرهنگی است که حضرت آقا هم دغدغه دارند و همیشه تاکید دارند به همان بحث جریان شناسی ، جریان نفوذ را بشناسیم  و جریان شناسی کنیم .

** لزوم پرورش دانش آموزان در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی

ما به آن سمت و سو حتما می رویم و شناسایی می کنیم و جلوگیری می کنیم از آن نفوذ و موارد دیگر و مورد آخری که عرض کنم خدمت شما ، آموزش و پروش و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دارد به این سمت و سو می رود و نگاهش این است که پرورش دانش آموزان در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و از آن طرف سوق دادن دانش آموزان و آن جامعه هدف به سمت جامعه طیبه . این باید به این سمت و سو حرکت کند ....»

سوال: آقای متفکرآزاد، چرا مسیر عده‌ای برای پیشرفت از سندهای غربی است؟‌

متفکرآزاد: من این نکته را هم اضافه بکنم که این تعارض یک بار باید حل شود در کشور . مسئله این ، مسئله واضحی است ، کنش شما در نظام بین الملل چیست ؟ یک عده هستند که واداده هستند و  حضرت آقا آن تعبیری که استفاده کردند یعنی تقی زاده ها . آن تقی زاده ای که ما می شناسیم چی هست ؟

**روح حاکم بر «تقی زاده‌ها» خود باختگی است

 یک عنصر واداده است ، که قائل است به اینکه پیشرفت مسیری دارد که جز مسیر غرب ، مسیری دیگری ندارید .روح حاکم بر تقی زاده ها خود باختگی است .لذا جامعه ای که در آن آدم های خود بباخته و ترسو بخواهند حکمرانی بکنند ، یا تاثیر گذار باشند در آن جامعه؛ شما هر معاهده ای را روبروی آن بشینید باختید. هر معاهده ای را روبروی آن بنشیند، هر کنش بین المللی بخواهید بکنید از قبل شکست خوردید .

 

ما اول باید بپذیرید که حرف برای گفتن دارید بعد برید حالا ببینید که این حرف برای گفتن دارم یعنی چه ؟ چه کاری باید بکنم ؟ حالا من معتقدم که اصل مشکل ما در خود این رفتن یا نرفتن پای این معاهده ها نیست فراتر از این است ، این است که ما میریم برای برای معاهدات ، آیا باور داریم که « انتم اعلون ان کنتم تعملون ».... یا نه ؟ اگه باور داریم آن وقت ، وقتی می رویم در معاهده ای ملاحظات آن را انجام می دهیم .

 

ما از این جاها داریم گل می‌خوریم، لذا این روح های حاکم، منظور همان ریل گذاری هاست. یعنی شما سیاست خارجی تان ریل گذاری می شود. صدماتی که ما خورده ایم از تاثیرات این شکلی ببینید ، مثلا شرطی شدن اقتصاد کشور شما به تحولات کشور آمریکاست ؛ این خیلی خطرناک تر از این است که شما بگویید حالا چه کسی رییس جمهور آمریکا می شود ؟ این از آن خطرناکتر است . این که بازار دلار ، بازار ارز ، بازار طلا شما، بازار سکه شما، بازار مایحتاج مردم شما ، نگاه بکند به تحولات خارج از کشور ، ببیند آن جا چه اتفاقی می افتد که بعد ببیند این جا چه می شود . این آن نقطه ای است که محصول این ارواح است . روح فلان یا فلان ....

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول