به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان به رشد کمرشکن قیمت گوشیهای ردهپایین پرداخته است که بخشهای مهم آن را در ادامه میخوانید.
با شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه در ایران، دانشآموزان ازجمله اولین گروههایی بودند که با تصمیم دولت، درسومشقشان را از حضور در مدارس، به خانهها و فضای مجازی بردند. در همین راستا با ابتکارهای آموزشوپرورش، آموزشهای آنلاین در شبکههای اجتماعی و مهمتر از آن در شبکه ملی «شاد» شروع به کار کرد. در این میان یکی از پیشنیازهای تغییر در شیوههای آموزش و کوچ از مدارس به فضای آنلاین، تهیه موبایلهای هوشمند برای دانشآموزان بود. مساله مهمی که حالا بنا بر ادعای مسئولان آموزشوپروش موجب شده حداقل 3.5 میلیون دانشآموز با عدمدسترسی و نداشتن قدرت خرید موبایلهای هوشمند، از آموزش در این شبکه بیبهره مانده و نوع جدیدی از نابرابری آموزشی رقم بخورد.
در این زمینه بررسیهای «فرهیختگان» نشان میدهد طی 6 ماه اخیر قیمت موبایلهای پایینرده هوشمند که قابلیت دسترسی به شبکه شاد را دارند، درحالی بین 110 تا 150 درصد افزایش یافته که افزایش قیمت موبایلهای میانرده و لوکس کمتر از صددرصد بوده است.
رشد 50 درصدی گوشیهای پایینرده سامسونگ در یکماه
بررسی قیمتهای برند سامسونگ در دو مقطع 6 ماهه و یکماهه اخیر نشان میدهد در برند سامسونگ قیمت گوشیهای پایینرده و میانرده بهطور میانگین به ترتیب 82 درصد در 6 ماهه اخیر و 36 درصد در یکماهه اخیر (از 30 مرداد تاکنون) افزایش داشته است. البته همانطور که تاکید شد این مقدار مربوط به میانگین گوشیهای برند سامسونگ بوده و میزان تغییرات در گوشیهای پایینرده بهمراتب بیشتر از گوشیهای میان رده و نسبتا گران و لوکس است.
افزایش 118 درصدی قیمتهای هوآوی در 6 ماه
برند هوآوی در کنار برند سامسونگ از برندهای پرفروش و پرتقاضا در بازار ایران است. بررسی قیمت گوشیهای این برند نشان میدهد طی 6 ماهه سالجاری و یکماه اخیر قیمتها در این برند بهطور میانگین به ترتیب افزایش 118 درصدی و 41 درصدی داشته است. در این برند همانند برند سامسونگ، میانگین قیمتها گرچه در 6ماهه حدود 118 درصد و در یکماه اخیر نیز 41 درصد رشد داشته که قیمت گوشیهای پایینرده بین 133 تا 164 درصد در 6ماهه و یکماه اخیر نیز 44 تا 86 درصد رشد داشته است.
افزایش 35 درصدی قیمتهای شیائومی در یکماه
برند دیگری که این روزها در بازار ایران متقاضی زیاد دارد، برند شیائومی است. بررسی قیمتهای این برند نیز نشان میدهد طی 6 ماه اخیر 91 درصد و در یکماه اخیر نیز 35 درصد رشد داشته است. در این برند گوشیهای پایینرده از حدود 2 تا 2.4 میلیون تومان در اوایل فروردین سالجاری با رشد 113 تا 120 درصدی حالا به 4.4 میلیون تا 5 میلیون تومان رسیدهاند. همچنین افزایش قیمت گوشیهای پایینرده در یکماه اخیر نیز 52 تا 66 درصد بوده است.
نوکیا خریدار پیدا کرده
از دیگر برندهایی که این روزها مورد توجه خانوارها قرار گرفته، گوشیهای برند نوکیا است. البته این نکته لازم به ذکر است که برخلاف گوشیهای ساده نوکیا که سالها قبل در بازار ایران بهواسطه کیفیت بالا فروش خوبی داشتند، اما در گوشیهای اندرویدی محصولات برند چندان تعریفی نداشته و عمدتا در شرایط فعلی است که بهواسطه گرانی موبایل متقاضی برای آنها زیاد شده است. در این برند نیز بررسیها نشان میدهد طی 6 ماهه اخیر قیمتهای نوکیا 88 درصد و در یکماه اخیر نیز 33 درصد رشد داشته است.
رشد 42 درصدی واردات و کمبود موبایل!
طی نیمهاول امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان ترخیص گوشی موبایل از گمرک بهلحاظ تعداد رشد بیش از 42 درصدی (یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۰۴ دستگاه) و ازلحاظ ارزش نیز رشد ۱۴۱ درصدی داشته است. همچنین بررسیها نشان میدهد در سال 1398 درمجموع نزدیک به 15 میلیون دستگاه گوشی موبایل وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال 1397 رشد 150 درصدی یا افزایش نزدیک به 9 میلیون دستگاهی را نشان میدهد.
محمد یکی از این فعالان بازار موبایل است که میگوید: «جای تعجب است که سال گذشته به اندازه چندسال گوشی وارد کشور شده و امسال نیز گفته میشود واردات رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته، اما این افزایش واردات عمدتا در گوشیهایی و برندهایی اتفاق افتاده که قیمت آنها بالای 6 میلیون تومان هستند، همان گوشیهایی که بسیاری از خانوارها قدرت خرید آنها را ندارند.»
این موضوعی است که مقایسه میزان ارزش واردات گوشیهای موبایل در 6 ماهه سالجاری با سال گذشته نیز آن را بهخوبی نشان میدهد، چراکه با وجود کاهش 2 تا 10درصدی قیمت گوشیهای موبایل در بازارهای جهانی، درحالی واردات گوشی موبایل در 6ماهه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال 98 بهلحاظ تعداد رشد 42 درصدی داشته که ارزش آن در همین مدت رشد 141 درصدی یا 3.4 برابری را نشان میدهد. بهنظر میرسد همین تفاوت 4/3 برابری رشد ارزش و تعداد گوشیهای وارداتی در سال جاری بهخوبی بیانگر فزونی واردات گوشیهای گران قیمتتر را بیان میکند که در فقدان حضور سیاستگذار رخ داده است.
حتی گوشیهای زغالی را هم فروختند!
با افزایش تقاضا برای گوشیهای پایینرده، قیمت این گوشیها نسبت به گوشیهای میانرده و گوشیهای لوکس و گران به شکل عجیبی افزایش یافته است. در این خصوص یکی از فعالان بازار موبایل به «فرهیختگان» گفت: «در سال جاری با راهاندازی شبکه شاد، مراجعات خانوادهها برای خرید موبایلهای هوشمند بهحدی زیاد بوده که حتی آنها توانستهاند گوشیهایی که سالها در مغازه خاک میخورد یا گوشیهای دستدوم را هم به فروش برسانند.»
وی اضافه کرد: «البته در مواردی هم والدین مجبور شدهاند گوشی موبایل خود را به فرزندان داده و خود آنها گوشیهای پایینرده و ساده را خریداری کنند. حالا علاوهبر اینکه موبایلهای قدیمی (با اندروید پایین و محصولات سالهای 2017 و 2018) ارزشمند شدهاند، در این میان فروشندگانی هم بودهاند که محصولات بدون گرانتی را با ترفندهای مختلف ریجیستری کرده و بدون گارانتی به مردم میفروشند و به این دلیل که قیمت محصولات را پایینتر از رقبای خود میگویند، موجب شدهاند مشتری بدون توجه به مشکلات نداشتن گارانتی، محصول را خریداری کند.» وی به مشکلات خانوارها هم اشاره میکند که گرفتار طمع برخی فروشندگان شدهاند و حالا کسی نیست به شکایات خانوادهها از کیفیت پایین و خرابی گوشیها رسیدگی کند.
انتهای پیام/