اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشکیل دولت لبنان | عقب‌نشینی فرانسه از تحمیل خواسته خود بر حز‌ب‌الله و أمل

یک شبکه لبنانی خبر داد که پاریس در تحمیل خواسته خود بر دو گانه شیعی (حزب‌الله و امل)‌ شکست خورده و درخواست دو حزب‌ یاشده در ارتباط با تشکیل دولت را پذیرفته است.

تشکیل دولت لبنان | عقب‌نشینی فرانسه از تحمیل خواسته خود بر حز‌ب‌الله و أمل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری شبکه «ال.بی.سی. آی»‌، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که فرانسه ضمن عقب‌نشینی از موضع خود،‌ با درخواست «دوگانه شیعی» در پارلمان لبنان مبنی بر اختیار داشتن وزارت دارایی موافقت کرده است.

این گزارش پس از آن است که منابع لبنانی روز گذشته خبر دادند که «برونو فوشه» سفیر فرانسه در بیروت با هیأتی از حز‌ب‌الله دیدار و در ارتباط با فرایند تشکیل دولت در این کشور رایزنی کرده است.

ال.بی‌.سی.آی با اشاره به این دیدار، نوشت که در دیدار روز گذشته فوشه با «عمار الموسوی» مسئول روابط بین‌الملل حزب‌الله و ارتباط با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان حرکتی رو به جلو رخ داده و فرانسه، درخواست دوگانه شیعی مبنی بر در اختیار داشتن وزارت دارایی را پذیرفته است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته شبکه خبری «المیادین»‌ گزارش داد، هیأت حزب‌الله در دیدار با فوشه تأکید کرده است که موضع این جنبش در رابطه با تشکیل دولت «ثابت» است.

دوگانه شیعه پیشتر شرط گذاشته بودند که اگر «مصطفی ادیب»‌ مأمور تشکیل کابینه این دو حزب‌ را از وزارت دارایی محروم کند، در دولت جدید مشارکت نخواهند کرد. 

ال.‌بی.سی.آی در ادامه نوشت که این مسئله تا به امروز به دو علت حل نشده باقی مانده بود: اول اینکه اگر وزارت دارایی به دوگانه شیعه برسد، نگرانی‌هایی به وجود خواهد آمد که دیگر احزاب لبنان نیز خواهان دریافت وزارت خانه باشند و علت دوم این بود فرانسوی‌ها برای مجاب کردن «سعد الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان برای دست کشیدن از وزارت دارایی به نفع دو گانه شیعه چه کار خواهد کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که پیشتر برای مداخله در امور لبنان به بیروت سفر کرده بود،‌ برای تشکیل دولت در این کشور ضرب‌الاجل تعیین کرد. روز گذشته مهلت ۱۵ روزه ماکرون به سیاستمداران لبنانی مبنی بر تشکیل دولت متناسب با شرایط فعلی لبنان بدون حتی ارائه اسامی وزیران پیشنهادی به پایان رسید و در واکنش به این رویداد، کاخ ریاست جمهور فرانسه (الیزه) از این بابت ابراز تأسف کرد (جزئیات بیشتر).

تمام این تحولات پس از روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد) یا روز انفجار مهیب در منطقه بندرگاه بیروت در این کشور رخ می‌دهد. این انفجار عظیم که به کشته شدن بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰  منجر شد، استعفای دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشین لبنان را به همراه داشت.

پس از استعفای حسان دیاب  مصطفی ادیب با رأی اکثریب پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول