اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دهستان «طرود»؛ مشکلات مردم، پاسخ مسؤولان/ ظرفیت عظیم قلب کویر؛ نیازمند توجه+ تصاویر

دهستان «طرود»، ظرفیتی عظیم در قلب کویر است که امروز با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مردم از مسؤولان می‌خواهند با رفع دغدغه‌ها، زمینه‌ساز شکوفایی این منطقه شوند.

دهستان «طرود»؛ مشکلات مردم، پاسخ مسؤولان/ ظرفیت عظیم قلب کویر؛ نیازمند توجه+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، «طرود»، دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهرود در استان سمنان است که ۱۳۰ کیلومتر از شاهرود فاصله دارد.

این دهستان همواره با مشکلات متعددی مواجه بوده و مردم ساکن در آن، گلایه‌های خود را بارها به مسؤولان امر منتقل کرده‌اند؛ اما هنوز هم مشکلات متعددی در مسیر خدمات‌رسانی به روستاهای دهستان طرود مشاهده می‌شود.

بزرگ‌ترین دهستان بخش مرکزی؛ دارای ظرفیت‌هایی ویژه

حامد غیاث‌الدین، بخشدار مرکزی شاهرود در همین زمینه، با اشاره به آماری از بخش مرکزی شهرستان اظهار کرد: جمعیت بخش مرکزی، ۱۱۰ هزار و ۸۳۴ نفر است که شامل پنج هزار و 88 خانوار هستند.

او گفت: ۲۷ روستا در این بخش وجود دارد که ۲۳ روستا دهیار دارد و دهستان طرود بزرگ‌ترین دهستان بخش مرکزی شاهرود است.

بخشدار مرکزی شاهرود با اشاره به فعال بودن ۴۸ واحد معدنی در این دهستان گفت: در این دهستان، ۹۹ هکتار زمین زراعی و ۱۱۱ هکتار زمین کشاورزی نیز وجود دارد.

او گفت: بیشترین محصول باغی این دهستان خرما، پسته، بادام و انگور و محصول زراعی، گندم، جو و یونجه است و بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر شتر در این دهستان پرورش داده می‌شود.

رگبارهای سیل‌آسا و بی‌توجهی به آبخیزداری

هوشنگ عامری، رئیس شورای اسلامی روستای طرود هم مشکلات این روستا را ارائه می‌کند و با اشاره به مشکل گازرسانی، آسفالت روستا و تعریض جاده می‌گوید: از اول انقلاب تاکنون، طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری در این روستا انجام نشده و رگبارهای سیل‌آسا سبب تخریب مزارع و جاده‌ها شده است.

وی افزود: مشکل نفت هم داریم؛ چراکه ثبت‌نام با کد پستی است اما در بعضی خانه‌ها تا سه خانوار زندگی می‌کنند. مشکل کپسول گاز هم به همین شکل با توجه به سهمیه‌بندی وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای طرود به مشکل نان و کمبود آرد هم اشاره کرد و گفت: در طرود به دلیل اینکه سطح آب بالاست، مشکل فاضلاب داریم و گلزار شهدای روستا نیز حتماً باید ساماندهی شود.

عامری با اشاره به دو مدرسه تخریبی روستا اظهار کرد: برای ساخت مجدد این مدارس، جانمایی جدید شده که اصلاً مناسب نیست و انتظار داریم در همین مکان‌های قدیمی مدارس ساخته شود؛ اما گویا می‌خواهند این مدارس تخریبی را به فروش برسانند تا از هزینه آن در ساخت مدارس جدید استفاده کنند.

معادنی که طرود را زنده کرد

رئیس شورای اسلامی روستای طرود با تأکید بر اینکه معادن طرود سبب زنده شدن و مهاجرت معکوس و کاهش چشمگیر بیکاری در منطقه شده است، افزود: معادن از ظرفیت روستاها برای تهیه مواد غذایی و استفاده از وسایل نقلیه استفاده نمی‌کنند و در این راستا باید به آنان تأکید شود.

عامری با تأکید بر ظرفیت خوب کشاورزی و شترداری و نداشتن مشکل آب، بر لزوم حمایت دولت تأکید و بر سروسامان دادن مشکل فاضلاب و برق در این دهستان تصریح کرد.

او با اشاره به اهمیت حمایت از بیمه قالیباف‌ها و بهداشت کارگاه‌های قالیبافی، بر ضرورت توجه به واگذاری زمین در محدود این دهستان و ساخت شهرک‌ها تأکید کرد.

لزوم ایجاد پست برق ۶۳ کیلوولت طرود

محمدکاظم اسدی، رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان شاهرود نیز با اشاره به وجود 6 آبادی در این دهستان، بر ایجاد پست برق ۶۳ کیلوولت طرود که از مصوبات سفر ریاست جمهوری است، تأکید کرد.

او افزود: سه شهرک ایجادشده در روستاها نیاز به واگذاری آب و برق دارند و مشکل ذخیره آب در طرود داریم.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان شاهرود اظهار کرد: مشکل کل دهستان ورزش و امکانات ورزشی است و واگذاری زمین با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده و ۶۵۰ نفر در نوبت ثبت‌نام هستند؛ اما مشکل آب و برق برای این شهرک‌هاست.

امکانات ورزشی در روستاها وجود ندارد

غلامی، دهیار روستای سطوه هم به مشکلات روستاهای سطوه، بیدستان، سرتخت و مهدی‌آباد اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه انتظامی، ایستگاه آتش‌نشانی، اورژانس جاده‌ای، گاز طبیعی، عدم کیفیت آب شرب، عدم وجود دبیرستان دخترانه و پسرانه، بیمه قالی‌بافان، کمبود تجهیزات پزشکی در خانه بهداشت، مشکل آب کشاورزی، نبود امکانات ورزشی در کل منطقه، ورودی روستاها، آرد برای افراد غیربومی و مقابله با مواد مخدر صنعتی ازجمله مشکلات است.

حجت‌الاسلام عبدالله ربیعی، استاد دانشگاه و جانباز ۷۰ درصد اهل طرود بر لزوم توجه به مشکل گاز در منطقه سرکویر اشاره و بر رفع این موضوع تأکید کرد؛ او نیاز دهیاری طرود به بیل مکانیکی چرخ‌دار به دلیل زمین خاکی و رسی را هم مطرح کرد.

علی‌رضا حائری‌شاهرودی، امام جماعت دهستان طرود نیز بر مشکل فاضلاب طرود که جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر دارد، تأکید کرد و گفت: در کوچه‌های روستا مشکل بهداشتی داریم و فاضلاب روان است.

وی بر سنگ‌فرش کردن روستا به جای آسفالت و حفظ اصالت روستایی اشاره و بر مشکل آرد و پرداخت حق معادن به روستاها و اختصاص بودجه فرهنگی برای مبارزه فرهنگی با مواد مخدر تأکید کرد.

۱۰۰ تن قیر رایگان در راه است

مهدی پارسا، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شاهرود هم در پیگیری مشکلات این دهستان، با بیان اینکه این روستا به بهسازی نیاز دارد و ۱۰۰ تن قیر رایگان به آن اختصاص داده‌ایم، گفت: به دلیل فاضلاب‌کشی، این موضوع را متوقف کرده ایم؛ وگرنه ما آمادگی کامل برای بهسازی روستا را داریم.

وی با تأکید بر حفظ بافت‌های باارزش روستاها و بهسازی آنها از مصالح بومی افزود: تمام این فعالیت‌ها به خاطر کشیدن فاضلاب متوقف شده است.

جلوگیری از اجرای طرح فاضلاب

ابراهیم باقری، رئیس اداره آبفای شاهرود نیز با بیان اینکه موضوع فاضلاب این روستا چندین سال مطرح است و قرار بوده از محل بانک توسعه اسلامی انجام شود، گفت: این کار باید با اعتبارات کشوری و قرارداد مستقیم انجام می‌شد که حتی پیمانکار هم مشخص شده بود؛ اما جلوگیری شد.

وی افزود: از وضع آب منطقه گزارش تهیه کردیم و قول‌های دادند که به استان اعتبارات دهند و مطالعات آن هم انجام شده؛ اما فاضلاب زمان‌بر است.

رئیس اداره آبفای شاهرود بیان کرد: پیشنهاد ما این است که معابر اصلی روستا آسفالت شود و تصفیه‌خانه فاضلاب هم جانمایی شده که برای آب کشاورزی استفاده شود.

باقری با بیان اینکه ۵۰۹ خانوار در روستای طرود سرشماری شده‌اند و در ورودی روستا، شهرک با ۸۰۰ قواره زمین آماده شده است، اضافه کرد: ۵۰۰ خانوار روستا مشکل آب شرب دارد و برای ۸۰۰ خانوار جدید اقدامات جدیدی نیاز است؛ هزینه زیرساخت برای هر واحد از افراد متقاضی اخذ شود تا در تأمین امکانات کمک شود.

مشکل سندهای اراضی کشاورزی و مسکونی

علی‌اصغر حجی، مدیر جهاد کشاورزی شاهرود نیز به مشکل سندهای اراضی کشاورزی و مسکونی این دهستان اشاره و بر لزوم توجه به کشاورزی در این منطقه تأکید کرد.

او افزود: در حوزه دام و مجوزها محدودیت سند داریم که باید رفع شود؛ مردم درخواست مجتمع دام سبک دارند که بسیار نیازمند اینجاست؛ اما مشکل تأمین آب داریم و باید با آینده‌نگری برای تأمین آب این دهستان برنامه‌ریزی شود.

پیگیر پست برق هستیم

جمال فرخ‌زاده، رئیس اداره برق شهرستان شاهرود نیز با اشاره به اینکه برق دهستان طرود از منبع شهرستان دامغان و مسیر ۱۸۰ کیلومتر تأمین می‌شود، گفت: پیگیر جذب بودجه برای تعمیرات مسیر برق هستیم.

او بر پیگیری برای احداث پست برق ۶۳ کیلوولت که جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری و در دست مطالعات و مجری آن شرکت برق منطقه‌ای سمنان است، تأکید کرد.

انتهای پیام/74036/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول