اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وقوع 23 هزار تصادف در استان در سال/ 2 بالگرد به اورژانس هوایی اصفهان اضافه می‌شود

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: اگر بستر استقرار اورژانس‌های هوای دیگر مهیا شود، دو بالگرد دیگر به سهم استان اضافه خواهد شد، بالگردهای استفاده شده در اورژانس هوایی هلیکوپتر است و ملی‌کوپتر نیست.

وقوع 23 هزار تصادف در استان در سال/ 2 بالگرد به اورژانس هوایی اصفهان اضافه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غفور راستین ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مجموعه اورژانس پیش بیمارستانی سازمانی است که یکی دو سال است در حال استقلال است و عملاً از وزارت بهداشت و درمان جدا شده است؛ منتظر هستیم که چارت سازمانی اعلام شود و در نهایت یکی از سازمان‌های اصلی امدادرسان در سطح کشور خواهد شد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان افزود: امروز مجموعه اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان، با بیش از ۱۵۰ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در سطح شهرها و جاده‌ها مطابق با استانداردها در بالین امدادخواه حضور پیدا می‌کنند و پس از اقدامات درمانی بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل می‌کنند.

وی‌ تصریح کرد: از مجموعه ۱۵۴ پایگاه اورژانسی که داریم ۷۵ پایگاه پایگاه جاده‌ای بوده و ۷۸ پایگاه پایگاه شهری است، یک پایگاه هوایی هم داریم؛ در برخی از نقاط استان هنوز به سطح استاندارد از نظر تعداد پایگاه نرسیده‌ایم.

راستین ادامه‌ داد: مثلا در شرق استان پایگاهی مشترک با استان سمنان نیاز دارد، یک پایگاه دیگر در منطقه‌ای به نام مغان ایجاد خواهد شد، در این صورت همکاران ما از شرق تا غرب، پوشش‌ صددرصدی خواهد داشت.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: تقریبا تمام استان با این پایگاه‌ها پوشش داده خواهند شد، در یکی دو سال اخیر ناوگان آمبولانس ما تقریبا به حدود ۸۰ درصد استانداردهای لازم رسیده است یعنی هم آمبولانس و هم تجهیزات پزشکی، مواردی است که در اروپا و تمام نقاط دنیا استفاده می‌شود، همچنین نیروها آموزش دیده و به روز هستند.

وی عنوان کرد: سهم استان اصفهان از اورژانس هوایی سه پایگاه است و ما کریدور ترانزیتی هم به شکل زمینی و هم هوایی هستیم؛ ترانزیت شمال به جنوب و غرب به شرق از اصفهان می‌گذرد که این مورد مسؤولیت ما را در قبال مسائل ترافیکی بیشتر می‌کند.

راستین بیان داشت: اگر بستر استقرار اورژانس‌های هوای دیگر مهیا شود، دو بالگرد دیگر به سهم استان اضافه خواهد شد، بالگردهای استفاده شده در اورژانس هوایی هلیکوپتر است و ملی‌کوپتر نیست.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان افزود: یعنی این دستگاه‌ها مخصوص انتقال بیمار نیست و ما تنها تغییراتی در آن ایجاد کردیم و از آن به عنوان انتقال‌دهنده بیمارستان استفاده می کنیم.

وی‌ اظهار داشت: اما آپشن‌هایی مانند پرواز در شب و شرایط بد آب و هوایی که در ملی کوپتر وجود دارد در هلیکوپتر نیست و این قول از سازمان اورژانس کشور گرفته شده که در اولین فرصت جایگزین شوند.

راستین عنوان کرد: ۴۰ پد بالگرد در سطح استان آورده شده و تا امروز حدود ۱۸ بعد از این پدها به بهره‌برداری رسیده است تا خلبان بالگرد دغدغه‌ای برای نشست پرواز ندارد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: از ابتدای امسال که یک مقدار فعالیت اورژانس هوایی بیشتر شده است، سی بیمار واجد شرایط انتقال هوایی را به مراکز استان انتقال دادیم، تقریبا ۹۹ درصد از آن‌ها بهبودی پیدا کردند و زمان طلایی را رعایت کردیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال مجموعه بیش از ۹۷ هزار ماموریت در استان انجام شده است، ۷۲ هزار از این مقدار، حوادث غیر ترافیکی بودند؛ یعنی امداد خواهی‌های قلب، عروق، داخلی، تنفس تشنج سکته ها و... جزو این موارد بوده‌اند.

راستین اضافه کرد: ۲۴ هزار عدد نیز حوادث ترافیکی بوده‌اند که یا شهری و یا جاده‌ای هستند و بیشتر آن در شهر رخ می‌دهد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان افزود: عدم رعایت مقررات در سطح کلان شهر ما باعث شده بار تصادف در سطح شهر بیشتر شود، ۱۷ هزار تصادف شهری و بیش از ۶ هزار حادثه جاده‌ای داشته‌ایم.

وی بیان داشت: بیش از ۲۵۰ دستگاه آمبولانس داریم، نزدیک به ۱۷۰ مورد درحال حاضر فعال هستند که تعدادی آمبولانس رزرو هستند.

راستین با بیان اینکه علی رغم همه مشکلاتی که با شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفند ماه شروع شد، درصد بسیار زیادی از ماموریت های ما به سمت کرونا سوق پیدا کرده است، افزود: امدادخواهی‌هایی که از ۱۱۵ اتفاق می‌افتد نیز به کرونا ربط دارد، تلفن ۳۱۱۳ فعال شد و پزشکان و متخصصانی در آن مرکز قرار می‌گرفتند تا زمانی که مردم با آنها تماس می‌گیرند مشکلشان حل شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان از یک اسفند تاکنون نزدیک به ۹ هزار بیمار کرونایی را به مراکز درمانی انتقال داده ایم؛ امدادخواهی ما در طول ۲۴ ساعت به ۴ هزار عدد می‌رسد که زمانی به ۶ هزار عدد هم رسید اما به یقین می‌توان گفت دیگر مزاحم تلفنی نداریم.

وی با بیان اینکه علیرغم تمام مشکلات مالی که دانشگاه داشته است، از ابتدای امسال تاکنون ۶ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی به بهره برداری رسیده و به ناوگان قبلی اضافه شده است، افزود: اما هنوز در خود شهر اصفهان مشکلاتی وجود دارد از طرفی منبع موثق نداریم و مشکل دیگر ترافیکی که در سطح اصفهان وجود 

دارد، است.

راستین با اشاره به اینکه امدادخواهی که تماس می‌گیرد توقع دارد که در اسرع وقت خدمت دریافت کند که توقع به جایی است، گفت: کسی که با ما تماس می‌گیرد به صورت اتوماتیک یک پرونده الکترونیک برایش تشکیل می‌شود اگر چند سال بعد نیز تماس بگیرد افراد متوجه می‌شوند که این شخص چندین سال پیش، چه سابقه‌ای دارد و این مورد در آن واحد تشکیل می‌شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: هیچ تماسی در پایگاه نداریم که تلفنی انجام گیرد، تمام همکاران در پایگاه‌ها یک دستگاه موبایل از طریق اورژانس برایشان خریداری شده که به این کار اختصاص دارد و به محض اینکه هشدار آن موبایل به صدا درآید، مشخصات و آدرس بیمار برای آن ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: سیستمی هم وجود دارد که مسیر و سرعت و... را نظارت می‌کند، شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی‌شهر، مبارکه، لنجان، فلاورجان، شهرضا و دهاقان است که در حال متصل کردن کل شهرستان‌های استان به آن هستیم تا اطلاعات قابل استفاده باشد و نظارت بر آن انجام شود، تمام تلاشمان این است که مرکز فرماندهی به شکلی باشد تا دیگر سازمان‌ها نیز از آن استفاده کنند.

راستین با اشاره به اینکه تعداد کارکنان اورژانس‌ پیش بیمارستانی استان حدود هزار نفر است، گفت: تا امروز ۱۱۴ نفر از جمله خود من مبتلا به کرونا شدند که بیشتر از بیماران دریافت کرده‌اند، این درحالی است که علی‌رغم این مشکلات نه تنها پایگاهی را تعطیل نکردیم، بلکه ۶ پایگاه به استان هم اضافه کردیم. 

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان عنوان کرد: عواقب این عادی شدن بیماری کرونا برای مردم، این است که اکثر بیمارستان‌ها پر از بیمار شده است، مسافرت‌هایی که رخ داد، جمعیت‌های داخل پارک‌ها و ... در این آمار تاثیرگذار است

وی تصریح کرد: برای هر ۵۰ هزار نفر یک پایگاه اورژانس و در هر ۴۰ کیلومتر فاصله یک پایگاه جاده ای داریم، همچنین می‌توان گفت که منطقه شمال اصفهان از معدود جاهایی هستند که جمعیت‌شان متناسب با پایگاه نبوده و کمتر بوده ولی پایگاه ایجاد شده است.

راستیم خاطرنشان کرد: حادثه ای که ۱۵ شهریور سال جاری برای سقوط کودک از خودرو اتفاق افتاد، ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه شب بوده که از خورزوق با ۱۱۵ تماس می‌گیرند، تمامی آمبولانس‌ها در مأموریت بودند و گفتند که ما مجبوریم از جای دورتر آمبولانس بفرستیم پس اگر دسترسی دارید خودتان بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان ادامه داد: تمامی آمبولانس‌ها درگیر بودند تا اینکه ساعت ۲۳ و ۳۷ دقیقه آمبولانسی که بیماری را به بیمارستان گلدیس شاهین شهر برده بود بلافاصله برای انتقال این بیمار اعزام می شود و با ۱۷ دقیقه زمان از گلدیس به خورزوق می‌رسد.

وی افزود: این کودک را به یک مرکز درمانی منتقل کرده بودند، آمبولانس آن کودک را به بیمارستان انتقال می‌دهد ولی متاسفانه کودک فوت می‌کند.

راستین اظهار داشت: استانداردهای اورژانس در شمال اصفهان بیشتر از جاهای دیگر است، در این پرونده نیز همه آمبولانس‌ها در مأموریت بوده‌اند و طبق مستندات هیچ قصوری انجام نشده و این مستندات قابل ارائه است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: در جاده‌ها باید در مدت ۱۴ تا ۱۵ دقیقه بر بالین بیمار حضور پیدا کنیم که در خیلی از جاده‌های استان به این استاندارد رسیده‌ایم اما در برخی جاده‌ها به دلیل بعد مسافت و عدم تأمین امکانات در کویر، شاید به این عدد نرسیم.  

وی تأکید کرد: استاندارد زمان حضور اورژانس در شهرهای کوچک کمتر از ۸ دقیقه و کلانشهرها کمتر از ۱۲ دقیقه است، در شهرهای دیگر استان زیر این عدد در بالین بیمار حضور پیدا می کنیم، اما توسعه و زیرساخت شهر اصفهان متناسب با مباحث امدادرسانی نیست و در رینگ‌ها بار ترافیکی زیاد داریم ولی دریغ از یک لاین امدادرسانی.

راستین یادآور شد: اگر در پل امام خمینی اصفهان، در مسیر دروازه تهران به میدان استقلال، اگر اتفاقی بیفتد دسترسی به بیمار نداریم و متأسفانه چنین مواردی زمان استاندارد امدادرسانی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تلاش می‌کنیم با جابجایی پایگاه‌ها، خدمت‌رسانی انجام شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفها‌ن افزود: مثلا در ایستگاه‌های مترو خط یک جایی برای امدادرسانی دیده نشده بود، ولی در مسیر دوم در محل ایستگاه پایگاه اورژانس دیده شده است، یکی از پایگاه‌های آینده میدان امام حسین (ع) است.

وی عنوان کرد: قرارداد موتورولانس با کشور خارجی بسته شده و قول آن به ما داده شده‌ است، طبق قراداد ۵۰ دستگاه تحویل خواهیم گرفت که اگر تأمین شود استان با مرکزیت کلانشهر اصفهان پوشش داده می شود.


راستین گفت: ما یک شاخص استاندارد داریم که بر مبنای آن پایگاه ایجاد کردیم، نتوانستیم از فضای مجتمع‌های رفاهی در آزادراه‌ها استفاده کنیم، تلاش می‌کنیم در مسیر آزادراه‌ها پد بالگرد تشکیل شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی 

اصفهان افزود: با استقرار کارشناسان در اتاق ویژه که متعلق به شهرداری است و دوربین‌ها را کنترل می‌کند، تمام مسیرهای قرمز‌ را سبز اعلام می‌کند تا به موقع به مراکز درمانی انتقال پیدا کند که تنها در مشهد اتفاق افتاده است.ش

وی با بیان اینکه چالش‌ اصلی اورژانس اصفهان کمبود نیروی انسانی است، افزود: تا امروز ۱۸۸ نیروی شرکتی به ما مجوز دادند، نزدیک به ۶۰ نیروی استخدام داشتیم و امروز نیز ۳۰۰ کسری نیرو در استان داریم که از طریق اضافه کاری جبران می‌شود، هزینه زیادی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحمیل می‌شود و پست‌های سازمانی خالی داریم.

راستین تصریح کرد: کارشناس پرستاری، کارشناس فوریت‌های پزشکی و تکنسین فوریت‌های پزشکی سه گروهی هستند که از سالیان پیش برحسب نیاز وزارت بهداشت و درمان که حتی اجازه می‌داداز فرد دیپلم تجربی نیز، استفاده کنیم، داشتیم ولی الان تقریبا تمام نیروها تکنسین هستند و آموزش‌‌ها در حال انجام است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: رشته تکنسین پزشکی در دانشگاه فعال شده که تا امسال ۲۰ نفر از طریق کنکور و ۲۰ نفر سهیمه ما بود، البته دانشکده‌ای نیز در خمینی‌شهر تأسیس شده که به صورت تخصصی به این مورد می‌پردازد.

وی تصریح کرد: قانونی به نام GAP داریم که به هوشیاری، سن و فشار خون بستگی دارد و هر صورت یک درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد اگر فرد هوشیار نباشد، اگر سن بالا باشد نیز امتیاز کمتری دارد و اگر فردی فشار خون هم داشته باشد، امتیازی بین سه عدد می‌گیرد، اگر این فرد را به بهترین مرکز برسانیم بالای ۷۴.۲ درصد فوت می‌شود.

راستین خاطرنشان کرد: نیاز اصلی بهارستان درمانگاه مجهزتری است که پوشش بالاتر از درمانگاه داشته باشد، آنجا دو پایگاه داریم که توزیع عادلانه نیست.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول