اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فشار دولت ترامپ بر اندیشکده آمریکایی به دلیل دعوت از ظریف

اندیشکده «شورای روابط خارجی» که قرار است سه‌شنبه آینده میزبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستی مجازی باشد، از سوی مقامات دولت ترامپ و متحدان آن در کنگره تحت فشار و انتقاد قرار گرفته است.

فشار دولت ترامپ بر اندیشکده آمریکایی به دلیل دعوت از ظریف

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک اندیشکده آمریکایی به دلیل آنکه قرار است در رویدادی میزبان «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد، از سوی دولت ترامپ و متحدان آن در کنگره تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش نشریه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن»، اندیشکده «شورای روابط خارجی» که در حوزهٔ سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل فعالیت می‌کند، قرار است سه‌شنبه آینده به صورت مجازی میزبان ظریف باشد. قرار است ارتباطات مجازی‌ این برنامه از طریق شرکت فناوری آمریکایی «زوم» برقرار شود.

اعتراض دولت ترامپ و مقامات آمریکایی به این اندیشکده برای دعوت از ظریف، در ادامه فضاسازی اخیر رسانه‌های غربی و مقامات این کشور و مداخله‌جویی در امور داخلی ایران در پی قصاص «نوید افکاری» صورت گرفته است.  

همچنین یک گروه حقوقی مدعی است این رویداد در تناقض با قوانین تحریمی آمریکاست. بنابر گزارش این نشریه آمریکایی، آن‌ها با تفسیرهای سختگیرانه از قوانین تحریمی آمریکا معتقدند آمریکایی‌ها از ارائه هر گونه خدمات از جمله خدمات مرتبط با فناوری به افراد تحت تحریم منع هستند.  

بنابر این گزارش، این رویداد می‌تواند برای وزارت خزانه‌داری آمریکا مانند یک آزمایش در خصوص نحوه اجرای قانون باشد. در حالی که آمریکا‌یی‌ها تحت نظارت سازمان ملل در نیویورک اجازه ملاقات با افراد تحت تحریم را دارند، وضعیت در خصوص جلساتی با این ماهیت به لحاظ قانونی مشخص نیست. به نوشته واشنگتن فری بیکن، در صورتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا قانون کنونی را اجرا کند، اندیشکده شورای روابط خارجی و شرکت ارتباطاتی زوم در معرض تحریم به اتهام نقض تحریم‌های ایران قرار خواهند گرفت.

سخنگوی این اندیشکده در پاسخ به اعتراضات مقامات دولت آمریکا گفته که این نهاد کلیه دستورالعمل‌های دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری وزارت آمریکا را در برنامه‌ریزی این جلسه رعایت کرده و این دعوت به معنای تایید سیاست‌ها یا استدلال‌های ظریف نیست.

«ریچارد گلدبرگ» عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) و دستیار سابق «جان بولتون» و عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ، در هشداری اعلام کرده اندیشکده شورای روابط خارجی و شرکت زوم خود را در معرض اقدام قابل تحریم قرار داده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول