اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اقتصاد نفتی موجب نابودی کارآفرینی در کشور شده است / ۴۱ شرکت دانش بنیان در تابلوی بورس

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اقتصاد نفتی موجب نابودی کارآفرینی در کشور، سلب اعتماد به نفس جوانان، روزمرگی و تشویق روحیه پشت میز نشینی شده است.

اقتصاد نفتی موجب نابودی کارآفرینی در کشور شده است / ۴۱ شرکت دانش بنیان در تابلوی بورس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سورنا ستاری عصر امروز در جلسه اقتصاد و دانش بنیان و جهش تولید که در استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار کرد: جای خوشحالی است که گفتمان دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی جاری است.  

وی با بیان اینکه بنده قبلا فکر می‌کردم باید کارخانه و ساخت و ساز درست کرد ولی الان متوجه شده‌ام که توسعه درون‌ساز بوده و به فرهنگ ربط دارد، گفت: این مفهومی است که باید از داخل بجوشد و هیچ غول چراغ جادویی برای حل مشکلات نداریم بلکه مشکلات با دانش حل می‌شود. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: وظیفه دانشگاه ایجاد رغبت برای جوانان جهت ایجاد شرکت‌های خودشان است. 

وی با اشاره بر اینکه ما از پول کشور هزینه کرده و درس خوانده‌ایم تا مشکلات کشور را حل کنیم، گفت: کشور اگر هزینه تحصیل می‌کند نباید پشت در استانداری برای یافتن شغل باشند بلکه باید خودشان توسعه ایجاد کنند که قطعا این امر به زیست‌بوم نیاز است. 

ستاری ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های مهارت‌آفرین کلید واژه‌های جدیدی هستند که مدام می‌شنویم.  

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره بر اینکه باید از رفتن فرزندان خود به شهرهای بزرگ و کشورهای دیگر ناراحت شویم، گفت: باید این فرهنگ که جوانان سرمایه اصلی ما هستند در همه جای کشور  رواج یابد. 

وی اضافه کرد: کسی که کارآفرین است و چراغ خانه ۱۰۰ نفر را روشن می‌کند خیلی ارزشمندتر از مایی است که از پول مالیات مردم به ما حقوق می‌دهند. 

ستاری گفت: باید بسترهایی فراهم شود که جوانان در استان و شهر خود بمانند که در این میان آذربایجان‌شرقی بسیار با اهمیت است.

وی تصریح کرد: در اصفهان همه کار کردیم و کار نمانده‌ای نمانده است و متاسفانه تمام ظرفیت محیط زیستی آن استفاده شده است ولی همچنان رتبه‌های برتر در امر بیکاری دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات استان باید توسط دانشگاه‌ها حل شود، گفت: منظور از دانشگاه ایجاد یک دیوار و رفتن یک عده برای مطالعه نیست بلکه باید علم در آن تولید شود به طوریکه دانشگاهی می‌تواند تاثیرگذار باشد که با جامعه در ارتباط داشته باشد. 

ستاری متذکر شد: بیش از ۵ هزار عضو هیات علمی و ۱۸۰ هزار دانشجو در استان وجود دارد که چنین پتانسیلی در کشور ترکیه وجود ندارد از این‌رو باید همه آنها را به اقتصاد دانش بنیان آورد. 

وی با تاکید بر اینکه در جامعه نفتی دو کشو وجود دارد  که یک کشو پُر از قوانین سرکوبی و یک کشو پُر از قوانین تسهیلی است، گفت: اگر می‌خواهیم از جامعه نفتی و دولت چاق رها یابیم باید زیرساخت‌ها را فراهم آورد و به جوان فرصت داد.  

ستاری تصریح کرد: پارک علم و فناوری استان در شان استان نیست که یک بخشی به ما مرتبط است که البته پارک علم و فناوری استان شالوده اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان است. 

وی ادامه داد: نبود صندوق پژوهش فناوری یکی از ضعف‌های استان است زیرا این صندوق می‌‌تواند یک جوان با اعتماد به نفس را حمایت کند.

ستاری اذعان داشت: زمانی که شما یک بشکه نفت را با ۱۵۴ کیلو حجم، حداکثر تا ۴۰ دلار به فروش می‌رسانید، اما از خارج از کشور یک شیشه عطر را با چند میلی‌لیتر حجم با نرخ ۱۰۰ دلار خریداری می‌کنید، این خود به خوبی تفاوت اقتصاد سنتی و نفت محور را با اقتصاد دانش‌بنیان نشان می‌دهد.

وی افزود: برای صادرات یا واردات چند گرم یک دارو که ناشی از علم است، چند هزار دلار هزینه می‌شود و به این ارزش افزوده می‌گویند.

وی ادامه داد: این نشانگر اثر دانش و فناوری روی مواد اولیه است. تکیه اقتصاد بر مواد اولیه فرآوری نشده بی نتیجه و بحران‌زا است، لازم است که دانش و فناوری در ترکیب با ذخیر بزرگ طبیعی، معدنی و نفت و گاز کشور به کار برده شود.

ستاری با بیان اینکه می‌توان به تدریج و با ممارست در کار، مسیر اقتصاد را تغییر داد گفت: در این صورت می‌توان از زیست‌بوم نوآروی کشور برای تمام حوزه‌های اقتصادی یک الگو ساخت، اتفاقی که در حال حاضر نیز رخ داده و این الگو باعث شده است که دیگر بخش‌ها نیز به فکر تغییر رویکرد باشند.

به گفته ستاری، در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت فراتر رفته است، حدود ۴۱ شرکت برخواسته از این زیست‌بوم در تابلوی بورس مورد معامله قرار می‌گیرند که چندین هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده‌اند. این زیست‌بوم در برخی رشته‌ها و حوزه‌ها به خوبی شکل گرفته است و در حال طی کردن مسیر طبیعی رشد است، اما در برخی حوزه‎ها زیست‌بوم نوآوری هنوز به صورت کامل تکوین نیافته است. بی‌شک، رشد متوازن زیست‌بوم نوآوری در همه زمینه‌ها، نیازمند توجه بیشتر و تزریق حجم قابل قبولی از سرمایه‌گذاری است. ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در کشور وجود دارد و زیست‌بوم نوآروی شکل گرفته، هنوز با ظرفیت‌های کشور فاصله دارد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول