اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تدوین سند جامع مناسب‌سازی محیط رفسنجان برای معلولان/42 درصد ادارات ورودی مناسب ندارند

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان گفت: سند جامع مناسب‌سازی محیط شهرستان رفسنجان در حال تدوین است که نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها داریم تا بتوانیم سندی که قابل اجرا باشد را به‌خوبی تهیه و تدوین کنیم.

تدوین سند جامع مناسب‌سازی محیط رفسنجان برای معلولان/42 درصد ادارات ورودی مناسب ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، عباس بلندی در خصوص مناسب‌سازی محیط برای معلولان اظهار داشت: بین هفت تا 10 درصد جمعیت هر جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند که وضعیت‌شان از خفیف تا شدید است که این رقم عدد کمی نیست و اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم معلولان هم باید حق دسترسی به همه اماکن عمومی را داشته باشند.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان ادامه داد: عدالت اقتضا می‌کند یک معلول باید به‌گونه‌ای محیط را بریش فراهم کنند که بدون کمک گرفتن از دیگران بتواند کارهایش را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها معلولان از منزل که حرکت می‌کنند تا بیرون کارهایشان را انجام دهند، تمامی کارهای اداری از وسیله نقلیه عمومی گرفته تا ورودی اداره‌ها و... تا زمان برگشتن به خانه هیچ نیازی به اینکه یک نفر حتی ویلچرش را حرکت دهد، ندارند.

وی ادامه داد: سیستم حاکمیتی وظیفه دارد برای معلولان مانند مردم عادی بحث مناسب‌سازی را انجام دهد نه تنها معلولان که سالمندان و زنان باردار هم باید بتوانند راحت در  جامعه حضور یابند.

بلندی خاطرنشان کرد: در قانون جامع حمایت از معلولان موضوع مناسب‌سازی به حدی اهمیت داشته که ماده دوم این قانون اولین موضوع، مناسب سازی و دسترسی‌پذیری و تردد و تحرکت معلولان در سطح جامعه است؛ کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و نهادها موظفند طراحی ساختمان‌ها و وسایل خدماتی‌شان به نحوی باشد که دسترسی معلولان همچون سایر افراد جامعه آسان باشد.

وی ابراز داشت: متأسفانه هنوز در اجرای این قانوان خیلی عقب هستیم اما مهم این است که این موضوع با سه ماده و یک فصل ویژه مناسب‌سازی دیده شده که با توجه به بودجه باید منتظر ماند تا عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: علی‌رغم اینکه قریب به 5 هزار نفر معلول در شهرستان رفسنجان داریم اما در جامعه کمتر دیده می‌شوند چون فضاهای عمومی به گونه‌ای است که حضور معلولان در جامعه سخت است که باید وظیفه شرعی خودمان بدانیم که معلولان به‌عنوان یک حق بتوانند به راحتی در سطح جامعه حضور پیدا کنند.

وی اظهار کرد: ستاد مناسب‌سازی در سطح کشور با مدیریت وزیر کشور، در استان با مدیریت استاندار و در شهرستان‌ها با مدیریت  فرماندار تشکیل شده که نشان از اهمیت موضوع دارد؛ خدمات و کارهای خوبی تاکنون در رفسنجان انجام شده و قرار است رفسنجان یکی از شهرهای بدون مانع معرفی شود.

بلندی افزود: سند جامع مناسب‌سازی محیط شهرستان رفسنجان در حال تدوین است که نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها داریم تا بتوانیم  سندی که قابل اجرا باشد را به‌خوبی تهیه و تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: این سند پنج ساله نوشته می‌شود و سعی شده ابتدای هر سال یک برنامه عملیاتی داشته باشیم.

 بلندی با بیان اینکه در سطح رفسنجان بحث مناسب‌سازی ورودی ساختمان‌های اداری و فضای بهداشتی و سطح شیب‌دار 58 درصد انجام شده که ابتدایی‌ترین نیاز یک معلول برای معلولان جهت ورود به یک اداره است، افزود: در بحث فضای بهداشتی تنها 10 درصد ادارات مناسب‌سازی انجام دادند که خیلی رقم کمی است.

وی تصریح کرد: در زمینه سطح شیب‌دار داخل اداره‌ها 40 درصد مناسب‌سازی شده و در زمینه نیاز آسانسور 40 درصد ادارات انجام نشده است.

وی با قدردانی از شهرداری رفسنجان در زمینه مناسب‌سازی پیاده‌روهای جدید برای نابینایان و سایر معلولان گفت: اما هنوز جای کار زیادی هست که در سند جامعی که در دست تدوین داریم درصد نیاز مشخص شده است.

بلندی پیشنهاد داد همه دستگاه‌ها یک نفر کارشناس رابط امور معلولان به بهزیستی و فرمانداری معرفی کنند که  این رابط بتواند در موارد مورد نیاز مربوط به معلولان کمک کند.

انتهای پیام/80016/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول