اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

گفتگوی لژیونر هندبال ایران با فارس| فوتبالی نیستم اما بیرانوند شایسته بهترین‌هاست/ بجای درس، هندبال در مغزم نفوذ کرد/ مردم رومانی بیشتر از ایرانی‌ها مرا می‌شناسند

دروازه‌بان ایرانی تیم هندبال دیناموبخارست رومانی از این روزهای کرونایی و زندگی‌اش با فارس گفت.

گفتگوی لژیونر هندبال ایران با فارس| فوتبالی نیستم اما بیرانوند شایسته بهترین‌هاست/ بجای درس، هندبال در مغزم نفوذ کرد/ مردم رومانی بیشتر از ایرانی‌ها مرا می‌شناسند

به گزارش خبرگزاری فارس، هندبال ایران بازیکنان لژیونر زیادی در کشورهای مختلف اروپایی دارد. در حال حاضر 6 ستاره ایرانی در لیگ رومانی حضور دارند که درخشش آنها نگاه‌ها به هندبال ایران را تغییر داده است. در این بین سعید حیدری‌راد، دروازه‌بان تیم ملی و عضو تیم دیناموبخارست شرایط ویژه‌‌تری دارد.

او توانست عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ رومانی در فصل گذشته را به خود اختصاص دهد و مورد توجه چند تیم مطرح اروپایی هم قرار گرفت. درخشش خیره کننده حیدری‌راد موجب شد تا خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به سراغ وی رفته و مصاحبه‌ای با او انجام دهد.

متن صحبت‌های سعید حیدری‌راد با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس را در ادامه می‌خوانید:

چرا هندبال را انتخاب کردی؟

هندبال را رسماً از سال دوم دبیرستان آغاز کردم و دلیلش هم شخصی به نام علیجانی بود. پیش از آن دروازه‌بان فوتسال بودم و عملکرد خوبی هم داشتم. علیجانی برای مسابقات هندبال بین مدارس در الشتر، از من خواست تا در ترکیب تیم قرار بگیرم. در همان دوره از مسابقات عنوان دوم را کسب کردیم و همین باعث شد تا به هندبال علاقمند شوم. علیجانی از من خواست تا هندبال را ادامه دهم و اطمینان داشت که روزی من یک بازیکن خیلی خوب در ایران خواهم شد.

زمانی که هندبال را شروع کردی، فکر می‌کردی به تیم ملی برسی؟

خودم هم درگیر این رشته شده بودم و هر روز آن را پیگیری می‌کردم. جملاتی که علیجانی به من می‌گفت، تاثیر زیادی روی من گذاشت و بسیار انگیزه گرفتم. بعد از مدتی به خودباوری رسیدم و تنها هدفم این شده بود که نام مرا در تلویزیون به عنوان دروازه‌بان تیم ملی اعلام کنند. خدا را شکر این مسیر را ادامه دادم و به هدفم هم رسیدم.

پیشنهاداتی از آلمان داشتی، اما چرا در بخارست ماندی؟

دسامبر سال 2019 برای حضور در تست پزشکی به تیم اشتوتگارت آلمان رفتم. تست پزشکی دادم و نتیجه آن مثبت بود و بعد از مدتی برای من دعوتنامه‌ و قراردادی ارسال کردند که آن را امضا کردم، اما شیوع کرونا همه چیز را بهم ریخت. شرایط گرفتن ویزا و رفت و آمد سخت شد و نمی‌دانستم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در رومانی هم مسابقات تمام شده بود و واقعاً در شرایط خوبی قرار نداشتم. به همین دلیل با مسئولان دینامو بخارست رایزنی کردم و به این نتیجه رسیدم باید قراردادم با تیم آلمانی را لغو کنم. مسئولان اشتوتگارت خیلی اصرار داشتند که این اتفاق رخ ندهد اما واقعاً شرایط من به گونه‌ای بود که فکر می‌کنم لغو قرارداد به سود هر دو طرف بود.

در نهایت آنها هم رضایت دادند و من در رومانی ماندم. اگر شرایط فراهم شود، سال آینده راهی آلمان می‌شوم. موضوع دیگری هم وجود داشت که مربوط به مسائل مالی بود. من 3 ماه بود که از دیناموبخارست حقوق نگرفته بودم و اگر این تیم را ترک می‌ کردم، شاید کار برای من سخت می‌شد. مسئولان باشگاه دینامو با وجود شرایط سختی که وجود داشت، اجازه ندادند که بازیکنان تحت فشار قرار بگیرند. فکر می‌کنم تنها باشگاهی در رومانی باشیم که با وجود کرونا، تمام مبلغ قراردادمان را دریافت کردیم.

شرایط لیگ رومانی چگونه است؟

فکر می‌ کنم شرایط امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است. تیم‌ ها از بازیکنان بزرگ خارجی استفاده می کنند و این باعث بالا رفتن سطح مسابقات می شود. حدود 3 ماه است که تمرینات باشگاهی خود را آغاز کرده و چند روز پیش هم در فینال جام حذفی و سوپرکاپ حاضر شدیم و توانستیم عنوان قهرمانی را کسب کنیم. در فینال 24 بر 21 به پیروزی رسیدیم و همزمان دو جام را به دست آوردیم. شروع خوبی داشتیم و فکر می کنم اگر این روند را حفظ کنیم، حرف های زیادی برای گفتن در لیگ رومانی و لیگ قهرمانان اروپا خواهیم داشت.

در زمان شیوع کرونا تمرینات را چگونه دنبال می‌کردی؟

در زمان شیوع کرونا در قرنطینه بودیم و نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم. تنها مکان‌ هایی که امکان حضور در آنها را داشتیم، داروخانه و سوپرمارکت بود که برای آن هم باید از قبل هماهنگی هایی صورت می گرفت. مسئولان رومانی سایتی در اختیار مردم قرار داده بودند که برای حضور در داروخانه ها و سوپرمارکت ها باید فرمی را در آن سایت پر می کردند و سپس از خانه خارج می شدند. در این شرایط مجبور بودیم تمرینات را در خانه انجام دهیم. در یک ماه اول تمرینات بسیار خوبی را زیر نظر مربی بدنساز تیم انجام دادم. پس از مدتی با فراهم شدن شرایط، تمرینات تیم آغاز شد و به شرایط ایده آل رسیدیم.

آیا تیم دیناموبخارست امسال هم شانس قهرمانی دارد؟

باشگاه ما هر سال تیم را برای قهرمانی می بندد. مسئولان علاقه دارند تا بازیکنان بزرگی جذب کنند. حضور آنها شرایط را به گونه ای ایجاد می کند که باید قهرمان شویم. با حضور ستاره هایی که در تیم ما هستند، نمی توانیم به چیزی جز قهرمانی فکر کنیم. امیدوارم امسال هم همچون سال های گذشته قهرمان لیگ رومانی شویم.

حضور چند بازیکن ایرانی (الله کرم استکی، شاهو نصرتی، علیرضا موسوی، محسن باباصفری) در لیگ رومانی چه حسی دارد؟

وقتی در یک کشور غریب حضور داریم و می توانیم با چند هم‌زبان معاشرت داشته باشیم، اتفاق بسیار خوبی است. من با تمام این بازیکنان بسیار صمیمی هستم و علیرضا موسوی که هم‌تیمی من است و هر روز باهم هستیم. خوشبختانه شرایط خیلی خوبی داریم و با حضور ملی پوشان خوب کشورمان کمتر احساس غربت می‌ کنیم. باباصفری و استکی و نصرتی را مدتی است ندیده ام، اما با تمام آنها در ارتباط هستم. به تازگی امین یوسف‌نژاد هم به لیگ رومانی آمده و حالا 6 ایرانی در لیگ این کشور حضور دارند. امیدوارم تمام بازیکنان موفق باشند و مثل همیشه بدرخشند.

عملکرد خیره کننده‌ای در سال قبل داشتی و حتی بین 5 دروازه‌بان برتر مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفتی، اما در نهایت بدون شکست حذف شدید! نظرت دراین مورد چیست؟

تا پیش از شیوع کرونا، سال بسیار خوبی داشتم. تمام تلاشم را کردم که در کنار علیرضا موسوی پرچم ایران را بالا نگه دارم. با لطف خدا و عملکرد خوبی که داشتم توانستم در بین 5 دروازه‌بان برتر مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا قرار بگیرم. حضورم در کنار بزرگانی همچون سنگربان تیم‌ ملی دانمارک، دروازه‌بان تیم های کیل آلمان، بارسلونا، وزپرم مجارستان و ... افتخار بزرگی برای من بود. آنها همیشه در جهان حرف اول را می‌زنند و امیدوارم من هم بتوانم روزی به این سطح برسم. از اینکه اینقدر توانستم موفق باشم احساس غرور می‌کنم.

شیوع کرونا موجب شد تا کنفدراسیون مجبور شود خودش تیم ها را بچیند که این کار باعث شد که ما بدون شکست از دور مسابقات کنار برویم. اگر این کار رخ نمی داد، باید با پاریسن ژرمن بازی می کردیم. امسال هم ما لیاقت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را داشتیم، اما روند مسابقات تغییراتی داشت و ما از چمپیونز لیگ به یورو لیگ رفتیم. حالا باید تلاش کنیم به مرحله نهایی یورو لیگ برسیم که سال آینده در چمپیونر لیگ بازی کنیم.

فصل گذشته به عنوان بهترین دروازه‌بان رومانی هم انتخاب شدی که افتخار بزرگی است. چه احساسی از این اتفاق داشتی؟

وقتی کاری را شروع می کنم منتظر ثمره کارم هستم. سال گذشته عملکرد خیلی خوبی در لیگ رومانی داشتم و در نهایت با نظر مربیان توانستم به عنوان بهترین دروازه بان انتخاب شوم. 14 مربی در مجموع رای دادند و 9 نفر از آنها من را انتخاب کردند. از این اتفاق بی نهایت خوشحال شدم چون مزد زحماتم را گرفتم.

مدتی بحث ساخت مستندی از زندگی تو بود. این موضوع به کجا رسید؟

من هندبال را در شرایط سختی آغاز کردم. هرکس دیگری جای من بود به سمت هندبال نمی آمد، اما من با انگیزه اینکه بتوانم روزی در تیم ملی کشورم بازی کنم دست از تلاش برنداشتم. حضور در تیم های برتر اروپایی انگیزه من را مضاعف می کرد. شاید همه سختی کشیده باشند، اما می دانم کمتر ورزشکاری مثل من سختی کشیده است. خوشحالم از اینکه قوی بودم و به مسیرم ادامه دادم. چند بار صحبت هایی درمورد ساخت مستند از زندگی من مطرح شد، اما بازهم کرونا تمام برنامه ها را بهم ریخت. شبکه لرستان هم درخواست هایی در این خصوص داشت، اما بعید می دانم فعلاً این امر محقق شود. فکر می کنم مستند زندگی ام خیلی جذاب و هیجان انگیز خواهد بود، چراکه قهرمان زندگی خودم بودم و هرکسی آن را ببینند سخت کوش و باانگیزه می شود.

به نظرت در رومانی مردم بیشتر شما را می‌شناسند یا در ایران؟

قطعاً من، علیرضا موسوی و سایر بازیکنان ایرانی را در رومانی بیشتر می شناسند. بیشتر بازی های ما به صورت زنده از تلویزیون پخش می شود. تیم دینامو در رومانی همچون استقلال و پرسپولیس در ایران است و هواداران خیلی زیادی دارد. وقتی ما در خیابان تردد می کنیم، همه ما را می شناسند و به ما لطف دارند، اما این شرایط در ایران اصلاً اینگونه نیست. شاید اگر در ایران بخواهم خودم را معرفی کنم و بگویم که بازیکن تیم ملی هندبال هستم، برخی ها هندبال را با واترپلو اشتباه بگیرند! در این مسیر رسانه تاثیر زیادی دارد. متاسفانه در ایران رسانه ها توجه زیادی به هندبال ندارند و این رشته را معرفی نمی کنند. امیدوارم تلویزیون ایران توجه خاصی به این رشته داشته باشد تا هندبال و هندبالیست ها مطرح شوند. واقعاً این حرف را برای خودم نمی زنم، بلکه دوست دارم همه مردم هندبالیست ها را بشناسند، چون حقشان بیشتر از اینهاست.

هندبال ایران لژیونر زیاد دارد، اما در رده ملی شرایط خوبی نداریم. دلیل این موضوع چیست؟

ایران از نظر انفرادی می تواند حرف اول را در آسیا بزند چون بازیکنان خیلی خوبی دارد، اما از نظر تیمی این شرایط را نداریم. بازیکنانی که در ایران و اروپا بازی می‌کنند کیفیت بالایی دارند و برای هدایت آنها یک مربی خیلی بزرگ باید انتخاب شود. ما بازیکنان همیشه این جمله را گفته‌ایم که هندبال ایران یک مربی مثل ولاسکو می‌خواهد تا استارت جدی بزند و رو به جلو حرکت کند. امیدوارم روزی درخواست ما محقق شود و فدراسیون با بودجه خوبی که دراختیارش قرار خواهد گرفت، یک مربی سطح بالا را بیاورد. ضمن اینکه در کنار مربی خارجی حتماً باید مربیان ایرانی هم قرار بگیرند. ضمن اینکه امکانات، اردوها و بازی‌های تدارکاتی هم بسیار مهم هستند. اگر تمام شرایطی که گفتم محقق شود شک نکنید که هندبال ایران به راحتی روی سکوی آسیایی قرار می گیرد.

بهترین مربی که در تیم ملی با او کار کرده‌ای کیست؟

مربیان زیادی در سال های اخیر به ایران آمده و رفته اند. بهترین مربی که من با وی کار کردم رافائل کاستلو، مربی اسپانیایی بود که حالا در قطر کار می کند. او انگیزه زیادی داشت و به تیم نظم داده بود. من از شرایط کاری او بسیار رضایت داشتم.

با وجود اینکه شاگرد زرنگ بودی، اما چرا درس را ادامه ندادی؟

واقعاً شاگرد زرنگ بودم، اما هندبال به نحوی در مغزم نفوذ کرده بود که فقط رویاپردازی می کردم. حتی زمانی که سر کلاس بودم، نمی توانستم به درس‌ها گوش کنم، چون فقط خودم را تصور می کردم که دروازه‌بان تیم ملی شده ام. هندبال زندگی من را تغییر داد و بخاطر آن درس را کنار گذاشتم. تمام تمرکزم پیشرفت در هندبال بود و خوشحالم که اشتباه سرمایه گذاری نکردم. به هچیکس توصیه نمی کنم که حتماً درس بخواند یا نخواند؛ انسان‌ ها باید برای خود هدف داشته باشند و برای رسیدن به هدف خود دست از تلاش برندارند.

غیر از هندبال به چه رشته‌ای علاقه داری؟

غیر از هندبال، والیبال را خیلی دوست دارم. همیشه مسابقات این رشته را دنبال می کنم. ورزش مورد علاقه من بعد از هندبال، بدون شک والیبال است.

اهل فوتبال هم هستی؟ آبی یا قرمز؟

فوتبال را خیلی کم دنبال می کنم، مگر اینکه بازی های تیم ملی یا بازی های نمایندگان ایران در آسیا باشد که تماشا کنم. برخی مواقع دربی را هم تماشا می‌کنم، اما طرفدار تیم خاصی نیستم. تعصبی روی هیچ تیمی ندارم، اما تماشای بازی‌های تیم ملی و نمایندگان ایران را در آسیا را دوست دارم. همیشه موقع دیدن این دیدارها برای آنها دعا می‌کنم، چون می‌دانم خیلی زحمت می‌کشند. البته، در کل زیاد اهل فوتبال نیستم.

تو هم مثل بیرانوند اهل لرستان هستی. تو دروازه‌بان بهتری هستی یا علیرضا بیرانوند؟

به نظر من لرستان مهد دروازه‌بان‌ ها است. در گذشته اصغر کرم‌الهی، ابراهیم میرزاپور و حالا هم چند دروازه‌بان خوب مثل سجاد بیرانوند و علیرضا بیرانوند از لرستان هستند. من هیچ وقت نمی‌گویم بهترین هستم اما تلاش می‌کنم بهترین باشم. بیرانوند واقعاً بهترین است. نمی‌توانم خودم را با او مقایسه کنم. او بازیکن با غیرت و سخت کوشی است که بسیار زحمت کشیده که به این جایگاه رسیده است. قطعاً او شایسته بهترین‌ها است و می تواند در بهترین تیم‌های اروپایی بازی کند.

با توجه به اینکه دستمزدت به دلار و یورو می‌گیری، آیا از گران شدن ارز در ایران خوشحال می‌شوی؟

واقعاً خوشحال نمی‌شوم. خدا شاهد است که چقدر از این شرایط ناراحت هستم. شاید دستمزد من زیاد شود، اما نمی‌دانم به چه چیزی قسم بخورم که باور کنید از این شرایط خوشحال نمی‌شوم. امیدوارم گرونی‌ها تمام شود و مردم در شرایط سخت نباشند، من هم راضی‌ام را دستمزد کمتری بگیرم.

با شرایطی که از هندبال ایران دیدی، آیا در آینده فرزندت را به حضور در این رشته تشویق می‌کنی؟

بله؛ قطعاً در آینده به فرزندم کمک می‌کنم که در هندبال حاضر شود. دلم می‌خواهد فرزندم بازیکن بزرگی در هندبال شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول