اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ازبانگ مرال‌ها در دل جنگل‌های هیرکانی تا لغو مرخصی‌های محیط‌بانان + فیلم

باتوجه به آغاز فصل گاوبانگی در طبیعت شمال، این روزها ۳۰۰ محیط بان جنگل‌های شمال در حالت آماده باش هستند تا محیط امنی را برای مرال‌ها، این گونه باارزش جنگل‌های هیرکانی فراهم کنند.

ازبانگ مرال‌ها در دل جنگل‌های هیرکانی تا لغو مرخصی‌های محیط‌بانان + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی استان مازندران از گونه‌های حمایت شده‌ای است که در جنگل‌های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش‌هایی از خراسان شمالی پراکنش دارد و مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه،کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در استان محسوب می‌شوند.

این گونه نماد جانوری استان مازندران و به بزرگ‌ترین پستاندار علف‌خوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است.

 

در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می‌کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.

گوزن‌های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می‌روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن‌های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می‌کنند.

باتوجه به آسیب‌پذیر بودن جمعیت مرال‌ها در فصل گاوبانگی، محیط بانان استان مازندران با برپایی چادر و استقرار در آنها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه در شرق استان را تحت پوشش وحفاظت قرار می‌دهند؛ چرا که در این زمان شکارچیان در نقطه‌ای کمین کرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، کدو و غیره صدای گوزن‌ها را تقلید می‌کنند و به دنبال تقلید صدای گوزن توسط شکارچیان، گوزن نری که شکارچیان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حرکت کرده و در مقابل شکارچیان ظاهر شده و به راحتی شکار می‌شوند.

 

حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه‌روزی محیط بانانی به‌دست می‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم کنند که در این راستا یکی از اقدامات برپایی چادرهای گاوبانگی بوده که از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه گشت و کنترل و نظارت مناطق زیستگاهی است تا علاوه بر کوتاه کردن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آنها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی ،زیستگاهی و پراکنش این گونه حمایت شده نیز به‌دست آورند.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاطت محیط زیست مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آغاز فصل گاوبانگی در طبیعت شمال، اظهار کرد: این روزها ۳۰۰ محیط بان جنگل‌های شمال درحالت اماده باش هستند تا محیط امنی را برای مرال‌ها، این گونه باارزش جنگل‌های هیرکانی فراهم کنند.

 

وی با بیان اینکه تمام مرخصی‌های محیط‌بان در این ایام لغو شد، افزود: در محیط‌های پرخطر و مناطقی که جمعیت بیشتر مرال‌ها را داریم گشت‌های شبانه‌روزی را فعال کردیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران به برپایی چادرهای گاوبانگی در طبیعت مازندران، اشاره کرد و یادآور شد: مهم‌ترین موضوع احساس امنیت مرال‌ها است و درصورتی‌که احساس خطر کنند جمعیت این گونه مورد تهدید قرار می‌گیرد.

آهنگری با تاکید بر اینکه در این ایام مردم از ورود به زیستگاه‌های حساس مرال‌ها که موجب ناامنی می‌شود پرهیز کنند، تصریح کرد: حدود ۵۰ چادر نیز در طبیعت مازندران برای حفاظت از این گونه برپا شده است.

 

وی در پایان با اعلام اینکه جمعیت مرال‌ها را تقریبا در همه طبیعت مازندران داریم، گفت: تاکید ما این است مردم درصورت مشاهده موردی مشکوک موارد را به شماره تلفن 33358813 با پیش شماره 011 اطلاع دهند تا جلوی تخلفات گرفته شود.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول