اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ساخت و تکمیل 9 آزادراه ترانزیتی تا 1400/ بار ترافیکی تهران و البرز کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این خصوص گفت: 9 آزادراه که نقش مهمی در تکمیل کریدورهای ترانزیتی دارند در اولویت ساخت قرار گرفته است. تا سال 1400 بنا داریم این پروژه‌های آزادراهی را تحویل دهیم.

ساخت و تکمیل 9 آزادراه ترانزیتی تا 1400/ بار ترافیکی تهران و البرز کاهش می‌یابد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بر اساس آمار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در حال حاضر 2 هزار و 464 کیلومتر آزادراه در کشور داریم و هزار و 160 کیلومتر آزادراه هم در دست ساخت است.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این خصوص گفت: 9 آزادراه که نقش مهمی در تکمیل کریدورهای ترانزیتی دارند در اولویت ساخت قرار گرفته است. تا سال 1400 بنا داریم این  پروژه‌های آزادراهی را تحویل دهیم و منابع اعتباری و سرمایه‌ها بیشتر در این 9 پروژه خواهد بود.

با افتتاح ٩ آزادراه، ١٩٠ میلیون نفر مسافر و ٢٣٥ میلیون تن بار در سال به ظرفیت حمل و نقل اضافه می‌شود. این 9 پروژه آزادراهی در مجموع 660 کیلومتر طول دارد.

نگاهی به این 9 پروژه آزادراهی

آزادراه شرق اصفهان که به نام «آزادراه سردار شهید سلیمانی» نامگذاری شده است، بخش مرکزی کریدور شمال ـ جنوب کشور است، یعنی کریدوری که از تبریز شروع می‌شود و تا بوشهر امتداد دارد و حلقه مرکزی رفت و آمدهای شمال و جنوب کشور است. در این آزادراه ‌برآورد‌ اولیه، عبور 35 هزار خودرو در روز است. این مسیر آزادراهی در کاهش فاصله بین اصفهان تا تهران نقش مهمی دارد، اما تأثیر اصلی آن کاهش زمان سفر بین شمال و جنوب کشور است، یعنی فاصله بین شمال تا جنوب کشور با احداث این شبکه آزادراهی تا حدود 80 کیلومتر کاهش می‌یابد.

پروژه آزادراهی دیگر که قرار است تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است. آزادراه  کنارگذر جنوبی تهران ابرپروژه آزادراهی است با طول 160 کیلومتر که از جنوب استان‌های تهران و البرز عبور و تحولی در بخش ترافیکی استان‌های تهران و البرز ایجاد می‌کند. با احداث این آزادراه ترافیکی که از سمت قزوین وارد البرز و تهران می‌شود از این دو شهر جدا می‌شود، بار ترافیکی از سمت جنوب به چرم‌شهر و آزادراه حرم تا حرم ورود می‌کند و کل ترافیک عبوری این دو شهر از بین می‌رود. این آزادراه 13 تقاطع غیرهمسطح روی آزادراه‌ها، راه‌آهن‌ها و راه‌های اصلی که از تهران به جنوب و غرب می‌رود، دارد، مثل تقاطع با آزادراه تهران- قم و تهران- ساوه که هر کدام پروژه عظیمی هستند. هر کسی از یک ورودی وارد آزادراه شود از طریق تقاطع‌های غیرهمسطح می‌تواند وارد تهران شود. به این ترتیب تبادل ترافیکی خوبی با احداث این آزادراه بوجود می‌آید.

تکمیل آزادراه منجیل به رودبار به طول 9 کیلومتر، بخشی دیگر از شبکه ترانزیتی شمال - جنوب است. این منطقه ادامه آزادراه قزوین -رشت در محدوده منجیل به رودبار است که صعب‌العبور و کوهستانی است، بیشتر مسیر را پل و تونل تشکیل می‌دهد. این پروژه نیز قرار است تا اوایل سال بعد به بهره‌برداری برسد.

چهارمین آزادراه در دست ساخت بخشی از آزادراه اراک - خرم‌آباد حد فاصل خرم‌آباد تا بروجرد به طول 67 کیلومتر است. این آزادراه، بخشی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب است که از تهران به سمت بندر امام می‌رود و در محدوده استان لرستان در منطقه‌ای صب‌العبور در حال تکمیل است و تا اوایل سال بعد افتتاح می‌شود.

آزاد راه شیراز-اصفهان حد فاصل شیراز تا ایزدخواست به طول 225 کیلومتر پروژه دیگری است که قرار است بزودی تکمیل شود. به گفته خادمی «این پروژه طولانی‌ترین آزادراه با پیشرفت فیزیکی مناسب است که تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد. این آزادراه بخشی از کریدور شمال-جنوب در مرکز کشور است که شبکه آزادراهی را هم به سمت مرکز و جنوب در استان فارس و بوشهر تکمیل می‌کند. بخشی از آزادراه از فارس به سمت هرمزگان می‌رود و ترافیک را کم می‌کند. مسیر بین فارس تا اصفهان هم با افتتاح آن 130 کیلومتر کوتاه می‌شود که در کاهش زمان تردد، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت بسیار مؤثر است.»

ادامه آزادراه تبریز به سمت مرند به طول 53 کیلومتر یکی دیگر از آزادراه‌های در دست ساخت است. این آزادراه نیز مکمل شبکه ترانزیتی است و بخشی از آزادراه تبریز به بازرگان است. با احداث آن ترافیک به سمت کشور ترکیه و مرز بازرگان کم خواهد شد.

یک باند از آزادراه منطقه 2 تهران- شمال به طول  22 کیلومتر در دست ساخت است که بیشتر مسیر پل و تونل است. بلندترین تونل جاده‌ای به طول 6.5کیلومتر به‌نام تونل البرز در این مسیر در حال ساخت است و تا سال 1400 این یک باند تکمیل می‌شود و با تکمیل آن آزادراه تهران- شمال تا بعد از تونل البرز و داخل استان مازندران ادامه می‌یابد.

هشتمین آزادراه در دست ساخت بخشی از آزادراه حرم تا حرم از سمنان تا گرمسار به طول 50 کیلومتر است و زمان تحویل آن سال 1400است.

آزادراه مراغه-هشترود به طول 42 کیلومتر نهمین آزادراه در دست ساخت است. با تکمیل 9 آزادراه که به عنوان شاهراه‌های ترانزیتی از آنها نام برده می‌شود، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت در حمل و نقل اتفاق می‌افتند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول