اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افزایش 17 درصدی میزان خرید گندم در آذربایجان‌شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: امسال ۶۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شده است.

افزایش 17 درصدی میزان خرید گندم در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جلال رحیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال گذشته ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت گندم رفته بود که ۶۶ هزار هکتار از آن‌ مزارع آبی و مابقی نیز مزارع دیم بود.

وی افزود: از عمده شهرستان‌هایی که گندم و به‌خصوص گندم دیم کاشته می‌شود، می‌توان به هشترود، چاراویماق، میانه، مراغه، سراب، بستان‌آباد، اهر و کلیبر اشاره کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی  با بیان اینکه در آستانه آغاز کشت پاییزه محصولات در سال زراعی جدید هستیم، یادآور شد: در راستای تامین بذور لازم کشت پاییزه سال زراعی جدید، ۱۰ شرکت تولیدکننده بذر گندم در استان فعالیت می‌کنند که با همکاری این شرکت‌ها توانستیم تاکنون ۱۲ هزار تن بذر گندم را تامین کنیم؛ این بذور پس از مرحله ضدعفونی و آماده‌سازی به‌دست کشاورزان خواهد رسید.

رحیم‌زاده ادامه داد: تنوع ارقام محصول گندم دیم در استان خوب است اما در مورد گندم آبی این‌گونه نیست، از این‌رو برنامه‌ریزی کردیم تا امسال تنوع این محصول را نیز بالا ببریم و در سال زراعی آینده شاهد تنوع رقم گندم آبی در حد پنج رقم باشیم.

وی متذکر شد: آذربایجان‌شرقی می‌تواند نیاز گندم سالانه خود را تامین کند و در سطح کشور از لحاظ تولید گندم دارای رتبه پنجم است.

رحیم‌زاده در خصوص خسارت‌های وارد شده به مزارع گندم استان در سال زراعی گذشته، تشریح کرد: متاسفانه آذربایجان‌شرقی در مهرماه سال گذشته کمترین بارندگی را با حدود ۵۰ میلی‌متر در بین سایر استان‌ها داشت که این امر باعث کمبود بارندگی و آسیب به مزارع دیم شد همچنین در فروردین و اردیبهشت‌ماه در اثر افت دما، محصول گندم استان دچار سرمازدگی و خسارت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان، افزود: وزش باد گرم در خرداد‌ماه نیز باعث ایجاد تنش خشکی در برخی مزارع شده و مقدار محصول را کاهش داد.

وی ادامه داد: پیش از برآورد خسارت‌ها، پیش‌بینی می‌شد که امسال ۸۵۰ هزار تن تولید گندم داشته باشیم اما پس از وقوع خسارات و برآورد آنها ۶۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شده و تعدادی از کشاورزان محصول خود را فروختند؛ امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید گندم  17 درصد رشد داشته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: تاکنون 260 هزار تن توسط شرکت غله به‌صورت توافقی، خرید تضمینی، صنف و صنعت خریداری شده است که با پرداخت 4 هزار و 415 میلیارد ریال از وجه گندم‌های خریداری شده باید بگوییم که تاکنون 73 درصد از وجوه گندم خریداری شده پرداخت شده است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول