اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مجلس برنامه پیشرفت پرسرعت صنعت‌ هسته‌ای را قبل از فعال شدن مکانیسم ماشه تصویب کند

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مجلس باید هرچه سریعتر برنامه‌ای جامع برای پیشرفت پرسرعت صنعت هسته‌ای کشور و جبران عقب ماندگی های این چند سال، تصویب کند تا در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، اجرای آن آغاز شود.

مجلس برنامه پیشرفت پرسرعت صنعت‌ هسته‌ای را قبل از فعال شدن مکانیسم ماشه تصویب کند

سید ایمان احمدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به زیاده‌خواهی‌های آمریکا و توطئه‌های این کشور عیله ایران گفت: متاسفانه دولت از همان ابتدا ایده مرکزی خود برای حل مسائل کشور را همگرایی با غرب قرار داد و راهبرد خودش را که مذاکره با آمریکا و کشور های اروپایی بود، پیش برد. ولی همانطور که گروه ها و شخصیت های مختلف انقلابی پیش بینی می کردند، خروجی این مذاکرات که با عنوان برجام شناخته شد، در تحقق اهداف خودش ابدا موفق نبود و فارغ از آن هزینه های زیادی را نیز به کشور تحمیل کرد.

وی ادامه داد: در آخرین مرحله با روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام، بسیاری از تحریم‌ها که در واقع تحریم‌های اصلی هم بودند، بازگردانده شدند و در عمل تاثیری را در جهت بهبود زندگی مردم ندیدیم و امروز شرایط اقتصادی در بدترین حالت خود قرار دارد.

احمدی افزود: آن چیزی که کاملا واضح و مبرهن است این است که برجام بدون آمریکا، معنای خاصی ندارد و برای رفع مسائل اقتصادی کشور هم دردی را دوا نکرده و نمی‌کند. در واقع برجام اساساً از روز اول یک ایده غلط برای حل مشکلات کشور بود. البته جریان انقلابی پیش بینی این روزها را می‌کرد و به طرق مختلف تذکرات لازم را به دولت محترم داد اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور با خوش بینی و بدون توجه به تجربه های قبلی کشور در مذاکره با قدرت های جهانی مسیر خود را پیش گرفت و شرایط امروز هم حاصل همان بی تدبیری هاست.

این فعال دانشجویی یادآور شد: امروز شاهد آن هستیم که آمریکا با سوءاستفاده از بندهای قطعنامه 2231 و برداشت حقوقی خاصی  که ارائه می دهد، دنبال فعال سازی مکانیزم ماشه و صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم هاست. این برداشت سخیف حقوقی عبارت است از اینکه؛ اولاً در قطعنامه از لفظ «دولت های مشارکت کننده» استفاده شده است که آمریکا هم جزء آن است و ثانیاً این قطعنامه سندی مستقل از برجام است و ما با توجه به بندهای آن، مسئله را پیش می بریم.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: چطور ممکن است آمریکا که خود اولین ناقض برجام بوده، بتواند در مورد تعهدات قراردادی که رسما از آن خارج شده است نظر دهد؟ البته این همان خوی جهانخواری و مستکبرانه شیطان بزرگ است که برای ما ناآشنا نیست.

احمدی تصریح کرد: مکانیسم ماشه در واقع همان ساختاریست که برای حل و فصل اختلافات در برجام، طی یک ترتیبات و روند خاصی درنظر گرفته شده است. ارائه تحلیل پیرامون امکان فعال سازی این سازوکار توسط آمریکا و بررسی راه حل های دفع آن، از لحاظ حقوقی مسئلۀ پیچیده ای است که اظهار نظر در مورد آن را به متخصصان حقوق بین الملل می سپاریم اما لازم است چند نکته مهم مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اولاً ما همچنان مثل گذشته تاکید می کنیم که دولت باید باب هرگونه مذاکره با آمریکا در هر سطحی را ببندد. از دولت محترم این خواسته را داریم که در این زمینه مواضع خود را متناسب با قانون اساسی کشور و مشی استکبارستیزی انقلاب اسلامی اتخاذ کند. دستگاه دیپلماسی ما نباید اشتباهی را که در اعتماد به طرف های روبرو انجام داد، تکرار کند و عاقلانه آنست که خوشبینی را کنار بگذارد.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: ثانیا دولت ایران نباید خودش را معطل سازمان ملل و نهادهای بین المللی کند. بلکه باید با انجام اقدامات ایجابیِ فعالانه و عالمانه، واکنش مناسب و متناسب نشان بدهد. واضح است اینکه دولت بخواهد از طریق همکاری های فوق العاده با غرب اقدام رو به عقب و منفعلانه انجام بدهد و به امید تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل بماند، این مصداق یک موضع ضعیف از جانب دستگاه دیپلماسی کشور است.

احمدی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، افزود: باید گفت اولین اقدامی که مجلس باید انجام دهد این است که یک سازوکار مشخص و فوری برای بررسی، تصمیم گیری، تصمیم سازی و نظارت در رابطه با تعیین تکلیف برجام و اقدامات قانونی مربوط به آن، طراحی و پیاده سازی کند. مجلس کمیسیون ویژه بررسی برجام را که در مجلس گذشته وجود داشت و متاسفانه شاهد عملکرد جدی از طرف آن نبودیم، مجدداً فعال کند.

وی تاکید کرد: البته مشخص است باید ماموریت های جدید برای آن تعریف و عناصر انقلابی، دلسوز و فهیم در آن مورد استفاده قرار گیرند. اگر حدود وظایف این کمیسیون و انتخاب افراد آن به درستی انجام شود شرایط برای بررسی ابعاد مختلف مسئله و رسیدن به یک تصمیم منطقی و معقول، طی یک روند مشخص و قانونی فراهم خواهد شد.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: مجلس باید پس از مشخص شدن این سازوکار و با همکاری دولت، مواضع متقابل هوشمدانه در هر سطحی که لازم است اعم از محدودکردن دسترسی ها و برداشتن گام جدید کاهش تعهدات برجامی، تا خروج از پروتکل الحاقی و حتی خروج از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) را اتخاذ و سپس دستگاه دیپلماسی را مکلف به انجام آنها و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

وی گفت: همچنین از آنجا که احتمال فعال شدن این مکانیسم وجود دارد، مجلس باید طی یک حرکت پیش‌دستانه و بازدارنده، هرچه سریعتر برنامه‌ای جامع در خصوص پیشرفت پرسرعت صنعت هسته‌ای کشور و جبران عقب ماندگی های این چند سال، به عنوان نقشه راه جمهوری اسلامی در زمینه مسائل هسته ای، برای پساموت برجام تصویب کند تا در صورت وقوع این مسئله، از روز بعدش اجرای آن آغاز شود.

احمدی تصریح کرد: اگر مکانیسم ماشه فعال و بازگرداندن تحریم ها صورت گیرد، بدعتی خواهد شد که در آینده هر عضو دائم شورای امنیت بتواند به بهانه های مختلف تحریم ها را برگرداند و با این دستاویز جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد و هر زمان که احساس کردند موضع جمهوری اسلامی خلاف نظر آنهاست، از این طریق کشور را تهدید کنند.

وی گفت: دولت باید از این کنش های منفعلانه دست بکشد و قدمی رو به جلو بردارد. اما از آنجا که به نظر می‌رسد دولتی عزمی برای تغییر رویه خود ندارد، این مهم تنها با ورود جدی و ساختارمند مجلس حل و فصل خواهد شد. مجلس باید از تصمیمات غلط و تبعات منفی آن جلوگیری و مسیر را برای اتخاذ مواضع مقتدرانه و هوشمندانه فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول