اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اقدامات احمقانه ترامپ نتیجه دیپلماسی منفعلانه است

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره تلاش ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: اقدامات احمحقانه ترامپ نتیجه دیپلماسی منفعلانه است.

اقدامات احمقانه ترامپ نتیجه دیپلماسی منفعلانه است

امیر محمد زارعی عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: «مکانیسم ماشه» یا همان «اسنپ‌بک»، بخشی از سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام یا به‌عبارت دیگر ساز و کار بازگشت تحریم‌های شورای امنیت ذیل قطعنامه‌های پیش از ۲۲۳۱ است و به‌نظر می‌رسد واشنگتن به‌دنبال تفسیر مخدوش و کاملاً غلط از یک بند قطعنامه بود و می‌خواست بگوید به‌رغم اینکه در برجام حضور ندارد اما هنوز یکی از طرف‌های توافق است و این حق را دارد از مکانیسم ماشه استفاده کند.

وی تاکید کرد: این تفسیر آمریکایی‌ها البته از سوی دیگر اعضای برجام مورد پذیرش نبوده و «برایان هوک» هم اذعان کرده استفاده از مکانیسم ماشه دیگر حق واشنگتن نیست. دیپلمات‌های اروپایی نیز معتقدند حرف‌ها و استدلال‌های مقام‌های آمریکایی خریدار چندانی در بین کشورهای جهان ندارد.

زارعی تصریح کرد: اما لجاجت آمریکا برای اعلام یکجانبه اسنپ‌بک، بیش از آنکه واقعیت در صحنه را تغییر دهد، شورای امنیت را با یک آشوب و بی‌نظمی روبرو می‌کرد. این اقدام آمریکا اعمال ضربه حیثیتی و سیاسی بر خود موجودیت شورای امنیت می‌بود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل سال ۲۰۰۷ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اعمال کرد. این تحریم‌ها اواسط اکتبر طبق توافق ۵+۱ منقضی می‌شود. انقضای تحریم تسلیحاتی یعنی اینکه ایران از اواخر مهر امسال می‌تواند از هر که دوست داشت سلاح بخرد یا به هر که دوست داشت سلاح متعارف بفروشد.

‌وی تاکید کرد: ⁦گرچه آمریکا از برجام خارج شده، اما تهدید کرد که با تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی، از بندی در برجام برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان مل علیه ایران استفاده خواهد کرد. برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه آمریکا می‌بایست شکایتی را علیه ایران درباره نقض برجام به شورای امنیت ببرد. سپس شورای امنیت باید ظرف ۳۰ روز درباره قطعنامه‌ای برای ادامه معافیت تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند. اگر این قطعنامه تا مهلت مقرر ارائه نشود، همه تحریم‌های سازمان ملل که قبل از سال ۲۰۱۵ برقرار بود، به طور خودکار بازمی‌گردد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در حال حاضر مسئله ایران تبدیل به اولویت شماره یک سیاست خارجی ترامپ شده است. آمریکا به طور رسمی در هشتم می ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و گزارش آن را نیز به شورای امنیت ارائه داد. این اعلام توسط طرفین برجام، بعنوان خروج شناسایی شد، آن هم به شکلی که آمریکا دیگر از حق و تکلیفی نسبت به برجام برخوردار نبود.

وی افزود: دولت آمریکا در ۱۱ می ۲۰۱۸ به تمامی مشارکت‌کنندگان در برجام اطلاع داده است که ایالات متحده دیگر هیچ‌گونه «مشارکتی» در نشست‌ها و فعالیت‌های مرتبط با برجام نخواهد داشت. واژه «مشارکت» عنوانی است که تیم امنیت ملی ترامپ برروی آن متمرکز شده‌اند و می‌خواهند تفسیر خود از آن را به شورای امنیت دیکته کند.

زارعی یاداور شد: تعجب برانگیز نیست که مسئله ایران، اکنون فضای انتخاباتی آمریکا را بشدت دوقطبی کرده است. خصوصاً بعد از آنکه دیان دجانی رئیس دوره‌ای شورای امنیت آب پاکی را روی دست نماینده آمریکا ریخت و به درخواست آن برای استفاده از مکانیزم ماشه پاسخ منفی داد. حال دست رد شورای امنیت بر سینه آمریکا نتیجه انتخابات را برای ترامپ غامض‌تر کرده است. این شکست‌های پی در پی ممکن است برای ترامپ غیر قابل تحمل گردد و این وضعیت او را رادیکال‌تر کند.

وی گفت: یقیناً مسیر پیش‌رو سخت نخواهد بود اگر مبتنی بر مصالح ملی هوشیارانه تصمیم بگیریم و همچنان امیدوار به عقب نشستن آمریکائی‌ها باشیم و از همه مهم‌تر خودمان را برای هر سناریویی حتی نظامی آماده نگاه داریم. مطمئناً در سایه اهتمام به این متغیرهاست که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول