اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آیت‌الله علم‌الهدی: حوزه علمیه الگو و اسوه‌ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حوزه علمیه الگو و اسوه ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است.

آیت‌الله علم‌الهدی: حوزه علمیه الگو و اسوه‌ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج)  است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، درس خواندن برای طلبه واجب شرعی دانست و اظهار کرد: حوزه علمیه الگو و اسوه ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در جریان آموزش دین و دانش‌های دینی با کیفیت‌های متنوع و متعدد در طول تاریخ مواجه هستیم، تصریح کرد: موقعیت ها با توجه به شرایط، گاهی در عمق خفقان دشمنان شیعه و گاهی در اوج قدرت و عظمت تشیع، رخ داده است.

وی با اشاره به آیه نفر در قرآن کریم، متذکر شد: نتیجه این آیه که بزرگترین دستور و بیانیه از ناحیه پروردگار است، پیدایش ساختاری در عرصه علم آموزی تحت عنوان حوزه علمیه شده و تا کنون در خط خدمت به پیامبر اکرم(ص) است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: وقتی زندگی بزرگان حوزه و سلف صالح را بررسی می‌کنیم، تاسیس حوزه از جمله کارهایی بوده که انجام داده‌اند، آنها آنجا که امکان نداشته در محدوده‌ای خاص و در صورت امکان، در عرصه گسترده‌ای جریان‌سازی می کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه علت اینکه بزرگان بر جریان‌سازی اصرار داشته‌اند، این است که مسئله تعلیم، تربیت و آموزش به صورت نهادی مقدس همیشگی شود، خاطرنشان کرد: این مطلب در زندگانی اجتماعی اسلام و تشیع تثبیت شود که باید علم دین را آموخت و تربیت و پرورش را بر آن اساس انجام داده و از این موضوع استفاده کرد.

وی متذکر شد: حوزه علمیه بر اساس آیه نفر  دارای سه رکن اصیل است، وقتی بنا شد نفر به وسیله افرادی محقق شود، بنابراین، مسئله انذار و تفقه در دین یک امر واجب است، از این رو، جریان طلبگی در مقام تحقق نفر بوده و مسئله تفقه در دین، یک واجب محسوب می‌شود، زیرا مطلب بیان شده در آیه، امری است.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: از تفقه، دو مسئله آموزش و پژوهش برداشت می‌شود، بعد از انقلاب حوزه‌ای نظام‌مند با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهدا است، البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامه‌ای نظام‌مند نبود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مسئله پژوهش آمیخته با آموزش در حوزه علمیه را مهم دانست و اضافه کرد: امروز نظام‌های پژوهشی و امکانات خوبی با نیروهای محقق بوده که این امر در حال شکوفایی است و آثار مطلوبی وجود دارد، اما به هر حال پژوهش آمیخته با آموزش از همان ابتدا لازم است.

وی افزود: حرکت‌های قابل توجه مانند ساماندهی مباحثه که یک حرکت پژوهشی در کنار آموزش است از جمله کارهای تحولی مدیریت حوزه خراسان است، همچنین، سازماندهی درس‌های خارج با حضور اساتید معین در کنار اساتید نیز کار مطلوبی بوده، اما باید لحاظ درک و رشد نسل‌ها در تحصیل و تدریس مدنظر باشد، همانطور که در مسائل مختلف سیاسی، اجتماع و امور جهادی امروز شاهد رشد و درک نسل سوم انقلاب هستیم.

آیت الله علم الهدی موضوع تقریرات و تحقیق درس را در مسئله سازماندهی درس خارج بسیار مهم دانست و گفت: نکته دیگر اهمیت به روز بودن امکانات و قابلیت استفاده برای همه طلاب در اقصی نقاط است،  زیرااگر امکانات حوزه آنلاین را فقط در حد یک دانشگاه فراهم کنیم، همه طلاب می‌توانند در هر جایی از این امر استفاده کنند تا نیازی به تعیین بدیل متن درسی نباشد.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول