اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صادرات 99 میلیون دلاری تعاونی‌ها در آذربایجان‌شرقی/ اشتغال 78 هزار نفر در 4200 تعاونی در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی از صادرات 99 میلیون دلاری تعاونی‌ها استان خبر داد.

صادرات 99 میلیون دلاری تعاونی‌ها در آذربایجان‌شرقی/  اشتغال 78 هزار نفر در 4200 تعاونی در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسین فتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: نظام اقتصادی کشور  براساس اصل 44 قانون اساسی برپایه سه بخش دولتی، تعاونی و  خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است.

وی افزود: بخش تعاون یکی از اضلاع‌های اصلی اقتصادی در اشتغال‌زایی و  تولید ثروت است و  طبق قوانین توسعه کشور به ویژه قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی هدف کمی، افزایش سهم بخش تعاون از اقتصاد ایران به 25 درصد است که در حال حاضر در استان آذربایجان‌شرقی 9 درصد است که ضرورت ارتقا سطح کمی و کیفی تعاونی‌ها و کارآمد  کردن آنها با ایجاد شرکت‌های تعاونی نوآور دانش بنیان نقش مهمی در بهره‌وری تعاونی‌ها وجود دارد.

فتحی تصریح کرد: در استان آذربایجان‌شرقی 11 تعاونی دانش بنیان وجود دارد که تلاش می‌ شود تعداد آنها با ایجاد مرکز نوآوری و کارخانه نوآوری  بیشتر شود.

وی گفت: نقش اتحادیه‌ها و اتاق تعاون به‌عنوان پارلمان بخش تعاون در ایجاد هماهنگی و ارائه آموزش‌های تخصصی و حقوقی شرکت‌ها و مشکل‌های تعاونی خیلی مهم و ضروری است.

احداث 5 هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در سال 1398 شرکت‌های تعاونی استان آذربایجان‌شرقی 99 میلیون دلار صادرات داشته‌اند و  در پنج سال گذشته 38 هزار و واحد مسکونی توسط شرکت تعاونی‌های مسکن احداث شده و اختیار اعضای شرکت‌های تعاونی قرار داده شده است و نزدیک 10 هزار واحد مسکونی هم در دست ساخت و تکمیل است.

فتحی گفت: یکی از ابزارهای مهم ارتقا بهره‌وری در تعاونی‌ها استقرار  سامانه شفافیت است که در رشد اقتصادی و توسعه  کمی و کیفی نقش مهمی دارد و درگاه تبادل داده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سایر دستگاه‌های اجرایی با ایجاد پنچره واحد اطلاع‌رسانی مجوزها با هدف شفافیت و سهولت صدور مجوزهاٰ گواهی‌نامه‌ها و استعلام‌ها ایجاد شده است.

75 درصد از جمعیت آذربایجان‌شرقی عضو شرکت تعاونی هستند.

فتحی در بخش دیگری با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد از جمعیت استان عضو شرکت‌های تعاونی و از خدمات بخش تعاون بهره‌مند می‌باشند افزود: حوزه عملکرد و فعالیت این اداره‌کل فرابخشی و مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است و ما به دنبال ارزش آفرینی در تمام بخش‌ها هستیم.

وی تصریح کرد:  در حال حاضر 4 هزار و 292 تعاونی فعال در استان ( 4.5 درصد سهم کشوری) وجود دارد و در این تعاونی‌ها 3 میلیون و 223 هزار نفر عضویت دارند یعنی بیش از 75 درصد جمعیت استان عضو تعاونی هستند.

فتحی اذعان داشت: در استان آذربایجان‌شرقی 78 هزار و 717 نفر با این تعاونی‌ها اشتغال دارند یعنی در حقیقت 6.5 درصد سهم اشتغال توسط تعاونی‌ها ایجاد شده است.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول