اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

طرح جامع پدافند غیرعامل، الگویی برای مقابله با تهدیدات

استاندار گیلان طرح جامع پدافند غیرعامل را مبنای عمل و نقشه راه استان و الگویی برای مقابله با تهدیدات خواند و گفت: اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل موجب هماهنگی بیشتر و بهتر بین تمامی دستگاه‌های اجرایی استان می‌شود و از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند.

طرح جامع پدافند غیرعامل، الگویی برای مقابله با تهدیدات

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان با حضور شماری از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و ارتباط تصویری فرمانداران اظهار کرد: پدافند غیرعامل، موضوعی دارای اهمیت، حساس و مرتبط با امنیت ملی است که باید با درجه اهمیت بالا و دقت کامل، تمامی الزامات آن بررسی و انجام شود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف پدافند غیرعامل، صیانت و حفاظت از سرمایه‌های ملی است، گفت: در زمان حاضر فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن موضوع پدافند غیرعامل از اولویت‌های کشور به شمار می‌رود.

رئیس شورای پدافند غیرعامل گیلان بر لزوم مصون‌سازی زیرساخت‌ها و توجه به رویکردهای فناورانه و دانش‌پایه شدن تغییرات تأکید کرد و افزود: باید تهدیدات را بشناسیم و با راهبردهای دانش‌پایه با آن‌ها مقابله کنیم ضمن آنکه لازم است در این مسیر به‌طورجدی از ظرفیت‌های علمی برای تبیین مناسب این موضوع مهم و ضروری استفاده شود.

استاندار گیلان شناسایی تهدیدات در بخش‌های مختلف استان گیلان از سوی متولیان امر و برنامه‌ریزی عملیاتی برای مقابله با آن‌ها را امری مهم خواند و تصریح کرد: برای معرفی پدافند غیرعامل به‌عنوان یک اصل، لازم است به‌سوی گفتمان سازی گام برداریم چراکه تنها از این روش است که می‌توانیم زیرساخت‌های کشور را تقویت کنیم.

زارع با بیان اینکه موضوع آموزش در پدافند غیرعامل، اهمیت زیادی دارد و برای تحقق اهداف و انجام بهتر وظایف باید این مهم بیشتر از قبل تقویت شود، افزود: با توجه به شرایط کرونایی کنونی، آموزش‌ها از بستر فضای مجازی ارائه و در راستای اهداف پدافند غیرعامل سیاست گزاری گردد.

وی طرح جامع پدافند غیرعامل را مبنای عمل و نقشه راه استان و الگویی برای مقابله با تهدیدات خواند و گفت: اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل موجب هماهنگی بیشتر و بهتر بین تمامی دستگاه‌های اجرایی استان می‌شود و از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان، طرح جامع پدافند غیرعامل درواقع یک سند بالادستی و راهبردی است و موضوعاتی که در این سند مطرح می‌شود، برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در سطح کلان است.

استاندار گیلان همه دستگاه‌های اجرایی استان را موظف به رعایت الزامات پدافند غیرعامل دانست و تصریح کرد: باید تمامی طرح‌های عمرانی و خدماتی، پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند چراکه این پیوست با توجه به رعایت استانداردها، موجبات توسعه استان را فراهم می‌آورد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به حوزه‌ پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و ایمن‌سازی فضای محیطی برای شهروندان بیان کرد: در طراحی‌ها و مکان‌یابی‌ها، باید ضرورت پدافند غیرعامل و اهمیت آن موردتوجه باشد و انتظار دارم کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل نسبت به پیشگیری تهدیدهای احتمالی در حوزه‌های مختلف، اهتمام ورزند.

رئیس شورای پدافند غیرعامل استان با بیان اینکه در کنار مبنای عقلانی در خصوص اهمیت و اولویت‌بندی پیشگیری؛ تجربه نیز نشان داده اقدامات پیشگیرانه به‌مراتب کم‌هزینه‌تر از اقدامات مقابله‌ای است، افزود: اگر بتوانیم در زمان مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات هزینه کنیم، از هزینه‌های غیرضروری در مواقع بحرانی به‌طور چشمگیری کاسته می‌شود.

زارع با اشاره به شیوع نزدیک به هفت ماه ویروس کرونا در کشور و تلاش و تکاپوی بخش‌های مختلف مدیریتی برای مقابله با آن گفت: مطابق با ادبیات پدافند غیرعامل؛ کرونا یک تهدید زیستی است که به‌عنوان یک رویداد طبیعی یا غیرطبیعی، سرمایه‌های انسانی و اقتصادی را هدف تخریب قرار داده است.

وی با بیان اینکه زمان قطعی برای از بین رفتن ویروس کرونا تعیین نشده، افزود: باید خود را سازگار باوجوداین ویروس و همزیستی با آن البته با در نظر داشتن پروتکل‌های بهداشتی و سایر توصیه‌های مراقبتی کنیم و انتظار دارم اداره کل پدافند غیرعامل در ارتباط با استادان دانشگاه‌ها، به شناسایی علمی و تعیین و تبیین رویکرد مواجهه با این ویروس بپردازد و در حوزه مقابله با این تهدید زیستی، نقش‌آفرینی کند.

استاندار گیلان توجه به زمان‌بندی مشخص‌شده در خصوص تکمیل طرح جامع پدافند غیرعامل استان را موضوعی عنوان کرد که باید موردتوجه باشد و بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان برای به‌روزرسانی آمارها و اطلاعات مندرج در طرح جامع پدافند غیرعامل تأکید کرد.

به گزارش فارس، در این جلسه طرح جامع پدافند غیرعامل استان توسط شرکت مشاور، توضیح داده شد و طرح یادشده از سوی مدیران حاضر در جلسه موردنقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول