اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

500 روستای آذربایجان‌شرقی مهدکودک دارند/ تهیه و تدوین سند جامع کنترل و پیشگیری از خشونت

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان فعالیت بیش از ۵۰۰ روستا مهد در استان، گفت: ۵۶ هزار کودک روستایی از یک وعده غذای گرم در مهدهای استان بهره‌مند شدند.

500 روستای آذربایجان‌شرقی مهدکودک  دارند/ تهیه و تدوین سند جامع کنترل و پیشگیری از خشونت

فرگل صحاف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در تشریح عملکرد و اقدامات بهزیستی از اجرای ده‌ها فعالیت و طرح جدید در سازمان بهزیستی و اداره‌کل بهزیستی استان در راستای رفع نیازهای اساسی جامعه هدف در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه مراکز مثبت زندگی از آخرین طرح‌های سازمان بهزیستی در راستای ارتقاء سطح کیفی خدمات و دسترسی آسان مددجویان به خدمات در حال ارائه توسط این اداره‌ کل می‌باشد، اظهار داشت: موافقت اصولی ۱۳۰ نفر از متقاضیان مراکز صادر شده و دوره‌های آموزشی مورد نیاز نیز برگزار شده است. 

تهیه و تدوین سند جامع کنترل و پیشگیری از خشونت در استان

صحاف با اشاره به فعالیت‌های مختلف نوین در حوزه  پیشگیری گفت: برای نخستین بار پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی در سال ۹۷ انجام شده و  براساس نتایج به‌دست آمده و آسیب‌های شناسایی شده و علاوه بر تدوین بسته آموزشی مهارت‌های زندگی منطبق با بوم استان، پیش‌نویس سند جامع کنترل و پیشگیری از خشونت در استان تهیه و تدوین شد.

مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان (صیانت اجتماعی)

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه سخنان خود مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان  را از دیگر طرح‌های نوین بهزیستی استان در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: این مرکز در راستای تکمیل چرخه درمان و پیوند مجدد و اثر بخش بهبودیافتگان اعتیاد برای نخستین بار در استان راه‌اندازی شد و بهبودیافتگان می‌توانند، با حرفه‌آموزی و ارتقاء سطح مهارت‌های شغلی خویش زمینه ورود دوباره به خانواده و جامعه را فراهم کنند.

فعالیت ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان

فرگل صحاف ابراز داشت: در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تعداد مراکز اورژانس اجتماعی استان را از پنج مرکز به ۱۷ مرکز در شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر افزایش داده‌ایم  و فقط در سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۳۶  تماس از سوی شهروندان با اورژانس اجتماعی برقرار شده است که این مراکز  در زمینه کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وی، فعالیت ۱۹ پایگاه خدمات اجتماعی در ۱۸ شهرستان را از سایر فعالیت‌های این اداره‌کل برشمرد و یادآور شد: این پایگاه‌ها در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌نمایند که در این مراکز افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده سکونت‌گاه‌های غیررسمی  شناسایی و خدمات روانشناختی به آنان ارائه می‌شود و در صورت نیاز به مراکز اورژانس اجتماعی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط ارجاع داده می‌شوند.

پوشش ۱۰۰ درصدی روستاهای استان در برنامه  CBR(توانبخشی مبتنی بر جامعه)

صحاف با اشاره به اجرای برنامه CBR تصریح کرد: در راستای شناسایی معلولان در روستاها در برنامه CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه)، همه روستاهای استان در این طرح تحت پوشش قرار گرفتند و با جستجوی خانه به خانه همه معلولان استان به تعداد ۱۷ هزار و ۸۹۳ نفر شناسایی شدند و خدمات تسهیل‌گری با توجه به نوع و شدت معلولیت به آنان ارائه می‌شود.

تشکیل جلسات شورای سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان، متذکر شد: در راستای تکریم سالمندان، جلسات شورای سالمندان بهزیستی از سال ۱۳۹۶ در مرکز  و شهرستان‌های استان برگزار می‌شود و همه مشکلات و مسائل مرتبط با سالمندان در این جلسات مورد برسی قرار می‌گیرد.

صحاف با بیان بالا بودن امید به زندگی در استان ادامه داد: ۲۶ هزار و ۳۷۰ نفر سالمند واجد شرایط بالای ۶۰ سال تحت پوشش این اداره‌کل قرار دارند.

راه‌اندازی مراکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده از سال ۹۶

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی مراکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده جهت ساماندهی کودکان کار و خیابانی از سال ۹۶ را از اهم فعالیت‌های این اداره‌کل عنوان  و اضافه کرد: با تلاش‌های این مرکز تعداد کودکان کار و خیابانی به حداقل رسیده است و در دوران شیوع بیماری کووید 19 برای حمایت از این کودکان بسته‌های رفاهی و بهداشتی توسط خیران استان در بین آنان توزیع شد.

صحاف گفت: در این مرکز کودکان کار و خانواده‌های آنان تحت حمایت بوده و علاوه بر بهره‌مندی از  خدمات آموزشی-رفاهی ، مهارت‌های زندگی نیز به آنان آموزش داده شده و در کنار توزیع بسته‌های حمایتی بین این قشر، برنامه‌های ویژه مناسبت‌های ملی و مذهبی در این مرکز برگزار می‌شود.

بهره‌مندی ۱۰۰ فرزند بهزیستی  از کمک هزینه تحصیل و شهریه 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تلاش این اداره‌کل جهت  ارتقاء سطح تحصیلات فرزندان تحت پوشش ابراز داشت: تاکنون صد فرزند دانشجوی این اداره‌کل از خدمات پرداخت کمک هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه آزاد استفاده کرده‌اند.

 ۱۹۱۰ کودک تحت سرپرستی اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی قرار دارند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از سرپرستی یک‌هزار و 910کودک توسط اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خبر داد.

صحاف با بیان اینکه ۳۱۰ نفر از این کودکان در ۲۵ خانه کودک و نوجوان و شیرخوارگاه این اداره‌کل نگهداری می‌شوند، افزود: یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از این کودکان نیز در خانواده جایگزین که جزو بستگان درجه 1، 2 و 3 می‌باشند با پرداخت امداد ماهیانه نگهداری می‌شوند.

وی همچنین از واگذاری بیش از ۲۸۰ کودک به فرزندخواندگی طی هفت سال اخیر خبر داد.
 

بهره‌مندی بیش از ۵۶ هزار کودک از یک وعده غذای گرم/ 500 روستای استان مهدکودک دارند

صحاف از بهره‌مندی بیش از ۵۶ هزار کودک روستایی از یک وعده غذای گرم در روستا مهدهای استان در چهار سال منتهی به ۹۸ خبر داد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان فعالیت بیش از ۵۰۰ روستا مهد در استان افزود: این طرح با همکاری بهداشت و بهزیستی استان با هدف پیشگیری از سوء تغذیه کودکان روستا مهدها اجرا  می‌شود و هر ساله ارزیابی میزان تاثیر این طرح توسط بهداشت سنجیده می‌شود.

وی با بیان ایجاد و گسترش ۶۵ مهدکودک در مناطق حاشیه و آسیب‌زا، آموزش ۴ هزار و ۸۰۰ مربی، موسس و مسوول فنی را یادآور شد و با اشاره به توسعه و تجهیز هشتاد روستا مهد در سطح  استان ، افزود: ۲۲ آدینه مهد در سطح استان نیز پایدارسازی و تجهیز شده است و ۶۰۰ کودک نیز از اعتبارات سه دهک پایین درآمدی و نیازمند جهت ثبت‌نام استفاده نموده‌اند.

صدور ۸۹۰ کارت معافیت برای فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار 

مدیرکل بهزیستی استان از صدور کارت معافیت برای یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این اداره‌کل خبر داد.

صحاف با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۹۸۳ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش معاونت امور اجتماعی این اداره‌کل قرار دارند ابراز داشت: علاوه بر حمایت تحصیلی از ۳ هزار و ۲۸۲ نفر از فرزندان دانش‌آموز زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، به ۸ هزار ۹۱۲ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در ۵۳ مرکز غیردولتی شهرستان‌های استان خدمات حمایتی  ارائه می‌شود.

وی بیان داشت: بیش از یکصد تن از زنان سرپرست خانوار ۲۱ گروه همیار تشکیل داده‌اند که ۳ هزار و ۷۷۱ نفر از آنان از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی (شهری و روستایی) برخوردار هستند.

تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در  اسفندماه ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط مقام محترم ریاست جمهوری به دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد که در این قانون ضمن رفع چالش‌های پیشین، نیازهای روز افراد دارای معلولیت، تقویت ضمانت اجرایی قانون و به‌ویژه انطباق مفاد آن با کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط مراکز ویزیت در منزل 

 صحاف خاطرنشان کرد: خدمات توانبخشی در منزل توسط مراکز ویزیت در منزل شامل ارزیابی و اقدامات پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، پرستاری، مددکاری و روانشناسی می‌باشد که متناسب با نیاز گروه هدف توسط تیم تخصصی و در محل زندگی فرد از طریق مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل ارائه می‌شود.

همچنین در قالب طرح مراقبت در منزل خدمات ویژه به معلولان واجد شرایط این طرح توسط مراقبت در منزل ارائه می‌شود.
 

برقراری حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد : بر اساس نیاز جامعه هدف و با هدف تغییر رویکرد مراقبتی درازمدت از مراکز شبانه‌‌روزی به ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل به سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن  خدمات مراقبتی توانبخشی  خدمات مراقبت در منزل برای معلولان از دولت یازدهم ارائه می‌شود.

صحاف ادامه داد: در این برنامه با اعزام مراقب آموزش‌دیده به منزل، خدمات مراقبتی توانبخشی ارائه می‌شود و در واقع  این برنامه رویکرد جدیدی است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه و با اهداف تحکیم بنیان خانواده و نگهداری جمعیت هدف در کانون گرم خانواده، صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های دولت و کاهش بار تقاضای استفاده از خدمات درازمدت مراکز شبانه‌روزی و ... خدمات را فراهم می‌سازد.

وی افزود: با هدف کمک به ارتقاء سلامت فرد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و معلولیت‌های چندگانه که قادر به انجام فعالیت‌های روزمره زندگی نمی‌باشد و نیازمند فردی به‌عنوان مراقب می‌باشد و با هدف افزایش امکانات مراقبتی مورد نیاز وی،  به فرد یا سرپرست، همسر یا قیم، به‌ صورت ماهیانه و الکترونیکی پرداخت‌ می‌شود.

خدمات ویژه سالمندان در مجتمع مسکونی

صحاف از ارائه خدمات ویژه سالمندان در مجتمع مسکونی خبر داد. این مجتمع‌ها با هدف ایجاد خانه‌های مراقبتی به‌صورت هتل آپارتمان برای آن دسته از سالمندانی که نیاز به دریافت خدمات مستمر پزشکی و توانپزشکی مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی ندارند و نیز زندگی مستقل  بدون داشتن مراقبت و کمک برای آنان دشوار می‌‏باشد ایجاد می‌شود.

وی ابراز داشت: در این مراکز ساکنان مجتمع با برخورداری از حق انتخاب در فضای همراه با آسایش، نظارت و صمیمیت، در محیط آرام خانوادگی، مطابق با استانداردهای بهداشت و سلامت از امکانات متناسب با وضعیت سالمندی بهره‌مند می‌شوند.

 راه‌اندازی  مراکز اقامت موقت افراد دارای اختلال طیف اوتیسم 

مدیرکل بهزیستی استان گفت: این مراکز به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، خدمات آموزشی، توانبخشی، هنری و تفریحی موقت چند ساعته یا چند روزه ارائه می‌‌دهند تا خانواده فرصتی را فارغ از مراقبت و رسیدگی به عضو دارای معلولیت با  فراغ بال به  امورات جاری خود  بپردازند.

تاسیس بنیاد فرزانگان

صحاف از  راه‌اندازی بنیاد فرزانگان در دولت یازدهم خبر داد و افزود: این مراکز  که به نوعی موسسه مردمی فرهنگی، هنری و ورزشی سالمندان می‌باشند با هدف ایجاد روحیه شاداب و پرنشاط در سالمندان و ایجاد زمینه پرکردن اوقات فراغت و در نتیجه ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی آنها صورت می‌پذیرد. 

راه‌اندازی مراکز پشتیبانی شغلی

مدیرکل بهزیستی استان راه‌اندازی مراکز پشتیبانی شغلی را یکی دیگر از فعالیت‌های چشمگیر این اداره‌کل در هشت سال اخیر عنوان کرد و ابراز داشت: هدف کارکردی تعریف شده این مراکز شناسایی افراد معلول متقاضی شغل و تامین شغل پایدار برای این افراد با کمک مربیان شغلی و با تکیه بر علائق و نیازهای فرد معلول متقاضی می‌باشد و در نهایت به دنبال توانمندسازی و استقلال  اقتصادی  و مالی فرد معلول به عنوان مبنای اصلی زندگی این افراد می‌باشد.

طرح پرداخت کمک هزینه وسایل بهداشتی ضایعات نخاعی و طرح خرید خدمت توانپزشکی بهزیستی استان، ارائه خدمات توانپزشکی به معلولان تحت پوشش با تخصیص اعتبار از طریق خرید خدمت توانپزشکی و عقد قرارداد با مراکز فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، گفتار درمانی و بینایی‌سنجی دارای مجوز از وزارت بهداشت  یا ارائه خدمات مذکور در مراکز روزانه توانبخشی غیردولتی در شیفت بعد از ظهر  از سایر خدمات بهزیستی در هشت سال اخیر می‌باشد.

کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت بر اساس  
 International classification of functioning ,disability and health 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی بر انجام کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت بر اساس طبقه‌بندی بر پایه سطح‌بندی و بیان جزئیات مرتبط با ساختار تشریحی، عملکرد فیزیولوژیک و تکالیف عملکردی در سطح فعالیت‌های روزمره و مشارکت اجتماعی و نیز تعیین شدت مشکل می‌باشد که برآیند عدم کارکرد و محدودیت یا فقدان در هر سه سطح باعث ناتوانی و معلولیت خواهد بود که حدود ۸۱ درصد افراد واجد شرایط تاکنون موفق به دریافت کارت شناسایی معلولیت شده‌اند.

تشکیل کارگروه جهش تولید در اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی 

مدیرکل بهزیستی استان تشکیل کارگروه جهش تولید در اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در راستای هدفمند نمودن و برنامه‌ریزی متناسب معاونت مشارکت‌های مردمی  جهت تحقق شعار سال در  زمینه اشتغال اقشار تحت پوشش را از سایر فعالیت‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول