اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دستگاه‌هایی که رکورددار شکایت‌های مردمی هستند/ مردم شکایت کسب و کاری خود را کجا ثبت کنند؟

رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد اعلام کرد مردم و متقاضیان دریافت مجوز کسب و کار، شکایت خود را در سامانه دادور ثبت کنند.

دستگاه‌هایی که رکورددار شکایت‌های مردمی هستند/ مردم شکایت کسب و کاری خود را کجا ثبت کنند؟

علی فیروزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: نام این سامانه «دادور» است و فعالان کسب و کار که  به هر نحوی نتوانستند مجوز مورد درخواست خود را دریافت کنند یا شرایط دریافت مجوز برای آنها مطابق قانون نبوده است می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار شکایت خود را ثبت کنند.

رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه طبق مواد قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ اساسی مردم می‌توانند برای این موضوع به استاندار یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی و مرکز ملی رقابت شکایت خود را اعلام کنند، گفت: دو مرجع، یعنی استاندار و بالاترین مقام دستگاه اجرایی مکلف به این هستند که شکایت را ظرف ۷ روز کاری پاسخ دهد؛ این سامانه بر همین اساس شکایات را دریافت و در گام نخست تحویل استانداران می دهد.

وی ادامه داد: بررسی های میدانی نشان می دهد، بیشتر متقاضیان از حقوق شان مطلع نیستند. با استفاده از سامانه مذکور شکایت متقاضیان، گلوگاه‌ها را مشخص می‌کند و هیات مقررات زدایی مستقر در وزارت اقتصاد خواهد توانست با رفع این گلوگاه‌ها و کمک به روان سازی و بهبود کیفی و کمی فرآیندهای صدور مجوز در کشور، زمان انجام تکالیف قانونی را کاهش و بهبود وضعیت محیط کسب و کار را فراهم کند.

فیروزی تاکید کرد: سامانه دادور از یک سو امکان شکایت و پیگیری فرایند های مجوز را به عموم مردم و کسب و کارهای متقاضی می دهد و از سوی دیگر مدیران ارشد و نهادهای نظارتی می توانند شکایات و بازخوردهای مردمی را به صورت مجازی رصد و بررسی کنند تا مشکلات مردم حل شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۱ استان کشور به این سامانه مجهز و برای اولین بار ذینفعان و اثرگذاران نظام مجوزدهی تا پایین‌ترین سطح تقسیمات جغرافیایی شناسایی شده است، بیان داشت: برای پاسخگویی به شکایات وارد برای بیش از ۵ هزار نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی کارتابل پاسخگوی تدارک دیده شده است.

وی یکی از اهداف ایجاد سامانه ها را دنبال کردن شفافیت دانست و گفت: این موضوع از رانت های محتمل در صدور مجوزهای کسب و کار جلوگیری و گلوگاه های آن را شناسایی خواهد کرد و همچنین بر عملکرد دستگاهها می توان نظارت داشت.

رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد از دیگر اقدامات انجام شده را، راه اندازی میز مشاوره حقوقی رایگان برای متقاضیان و شاکیان دریافت مجوز دانست و یادآور شد: این تیم با تمامی کسانی که شکایت خود را در خصوص صدور یک مجوز در سامانه ثبت کرده باشند تماس تلفنی گرفته و ضمن ارائه راهنمایی و مشاوره حقوقی به فرد شکایت کننده در صورتی که پاسخ خود را در مدت زمان مقرر هفت روزه کاری دریافت نکرده باشند مرجع رسیدگی کننده به شکایت تماس گرفته و پیگیری‌های لازم را تا حصول نتیجه انجام می‌دهد.

* پاسخگوترین استان‌ها نسبت به شکایت‌های کسب‌وکاری مردم

فیروزی به ارائه آماری از عملکرد سامانه دادور پرداخت و عنوان کرد: تاکنون کل شکایات ثبت شده ۹۷۰ مورد بوده که به ۷۵ درصد آنها یعنی ۷۲۴ شکایت پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: از سوی دستگاه‌های استانی به ترتیب اردبیل با ۱۴ شکایت ثبت شده و ۱۰۰ درصد پاسخ داده شده، خراسان شمالی با ۱۲ شکایت ثبت شده و ۱۰۰ درصد پاسخ داده شده، خراسان جنوبی با ۵ شکایت ثبت شده و ۱۰۰ درصد پاسخ داده شده و کردستان با ۲۰ شکایت ثبت شده و ۹۱ درصد پاسخ داده شده بهترین عملکرد در پاسخگویی را داشتند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان های خراسان شمالی با میانگین ۹ روز، خراسان جنوبی با میانگین ۱۷ روز و آذربایجان شرقی با میانگین ۱۸ روز بهترین عملکرد را در زمان پاسخگویی داشتند.

* دستگاه‌های رکوددار شکایت مردمی

فیروزی بیشترین شکایات ثبت شده در استانها اشاره کرد و گفت: بیشترین شکایات ثبت شده در استان تهران با ۱۵۳ شکایت، اصفهان ۸۵ شکایت، فارس ۶۵ شکایت، قم و کرمان هر کدام ۵۷ مورد شکایت ثبت شده است. به ترتیب دستگاه‌های دارای بیشترین شکایت نیز مربوط به اتاق اصناف ایران، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند.

رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد اظهارداشت: ضعیف ترین عملکرد پاسخگویی مربوط به استان زنجان با ۲۵ درصد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی با ۴۲ درصد است.

وی در مورد بالاترین میانگین زمان پاسخ به شکایات مردمی بیان داشت: ۱۹۰ روز برای استان هرمزگان، ۱۸۸ روز استان چهارمحال و بختیاری، ۱۸۴ آذربایجان غربی، ۱۵۲ روز برای استان مرکزی ثبت شده است. از منظر دیگر وضعیت حوزه رسیدگی به شکایات به تفکیک ماه در سطح استان های کشور از تیرماه ۹۸ تا تیر ماه ۹۹ نشان می دهد میانگین زمانی پاسخ به شکایات در تیرماه ۹۸ بالغ بر ۱۰۰ روز بوده که با اقدامات صورت گرفته این زمان در تیر ماه ۹۹ به هفت روز رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول