اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

۲۱۰ تیم در دهه اول محرم بر هیأت‌ها نظارت کردند

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران از نظارت ۲۱۰ تیم تخصصی بر هیأت‌های استان تهران در دهه اول محرم امسال خبر داد.

۲۱۰ تیم در دهه اول محرم بر هیأت‌ها نظارت کردند

هیئت همدلی| به گزارش خبرگزاری فارس نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در محل این سازمان و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری روح‌الله عبداللهی مدیر روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی تهران گفت: محرم امسال حال و‌ هوای متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشت، به واسطه شیوع بیماری منحوس کرونا ما محرم امسال را همراه با رعایت اصول بهداشتی پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر‌ تبعیت از ستاد ملی مبارزه با کرونا ما هم‌ خودمان را ملزم به رعایت اصول بهداشتی دانستیم و به همین دلیل به صورت مداوم جلساتی را پیرامون نحوه برگزاری هیئات و رعایت اصول بهداشتی برگزار کردیم. به حمدالله اکثریت هیئات مذهبی در محرم امسال نکات بهداشتی را رعایت کردند و امیدوارم این رعایت تا پایان ماه صفر نیز ادامه یابد.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران پیرامون برگزاری عزاداری‌ها در دهه اول ماه محرم گفت: امسال همه ما در آستانه آزمونی سخت بودیم، شاید ما به عنوان کارشناسان هیئت مذهبی انتقاداتی به بخش هایی از دستورالعمل‌های بهداشتی داشتیم اما به حکم مقام معظم رهبری خودمان را ملزم به رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی دانستیم.

وی ادامه‌ داد: ما با همکاری بسیج محلات، طلاب و خواهران، تیم‌های بازرسی را تشکیل دادیم تا روند رعایت اصول بهداشتی نظارت شود، در شهر تهران نزدیک به ۲۱۰ تیم نظارتی حضور داشتند و رعایت پروتکل‌ها را نظارت می‌کردند. این تیم‌ها بنا به یک اپلیکیشن کارشان را انجام می‌دادند و ما بنا به همین گزارشات پایش‌های خودمان را انجام می‌دادیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هیئات افزود: امسال فاصله‌گذاری اجتماعی در هیئات نزدیک به نود درصد رعایت شده بود، البته در میان نزدیک به ۱۰ درصد هیئت در رتبه‌های پایینی قرار داشتند.

وی بیان کرد: امسال نزدیک به ۸۱ درصد هیئت‌ها در فضای باز برنامه خود را برگزار کردند و ۱۹ درصد فضای مسقف عزاداری را داشتند، البته حضور در فضای مسقف به معنای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست. ضدعفونی دست عزاداران در ۷۴ درصد هیأت‌ها توسط خادمان صورت گرفت و در کل ۹۴ درصد ضدعفونی پیش از ورود عزادارن انجام پذیرفت. در ۳۳ درصد از ورودی هیئت‌ها تب سنج وجود داشت البته در پروتکل‌ها الزامی به استفاده از آن نبود.

حجت‌الاسلام سهرابی در همین رابطه اضافه کرد: امسال همچنین در ۷۸ درصد هیئت‌ها ایستگاه‌های پذیرایی وجود نداشت، اگر هم نذری پخش می‌شد در بسته‌های ایزوله و‌ بهداشتی برای مصرف در خانه صورت می‌گرفت، همچنین در ۶۳ درصد هیأت‌هایی که در فضای مسقف برگزار می‌شدند از تهویه مطلوب استفاده می‌کردند، در کنار این اتفاق ۲۸ درصد هم از تهویه خوب بهره می‌بردند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: امسال محل برگزاری هیأت‌ها یکی از مهمترین اتفاقات بود که در ۹۱ درصد این اماکن ضدعفونی عالی و مداوم صورت می‌گرفت، در طبخ و تهیه غذا نیز نزدیک ۷۴ درصد هیئات نکات بهداشتی را کاملاً رعایت می‌کردند. در قبال بیمه آتش‌سوزی و مسئولیت به واسطه نبود الزام نزدیک به ۷۰ درصد هیأت‌ها بیمه نبودند و نزدیک به ۱۹ درصد بیمه آتش‌سوزی انجام داده بودند.

وی ادامه داد: علاوه بر‌۲۱۰ گروه بازرسی ما امسال شاهد ۲۵ بازرس ویژه بودیم و به سرعت روند نظارت را انجام می‌دادیم، امسال در سامانه بیرق ۴ هزار و ۴۶۹ هیأت ثبت‌نام‌ کردند، البته در استان تهران نزدیک به ۱۳ هزار هیأت داریم، اما نزدیک به پنج هزار هیأت ثبت‌نام کردند.

سهرابی با اشاره به بازرسی اکثریت هیئات مذهبی اضافه کرد: امسال تمام تلاشمان را برای بازرسی هیئات مذهبی داشتیم، البته برخی هیئات‌ خانگی بودند که لزومی به بازرسی ویژه و‌ سخت‌گیرانه‌ نداشتند، ما امسال سامانه‌هایی را هماهنگ کردیم تا خود مردم هم بتوانند شکایت خود نسبت به عدم رعایت پروتکل‌ها را اعلام کنند، نزدیک به ۶۰۰ شکایت مردمی به‌ ما‌ رسید اما نزدیک به ۲۵ مورد آن نیاز به پیگیری ویژه داشت. در مجموع به تمامی شکایات رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: بنده بنا بر‌ملاحظات میدانی متوجه شدم که بیشتر شکایات مردمی بنا به‌ ترافیک و همچنین صدای بلند هیئات بوده و به لحاظ بهداشتی شکایات چندانی نداشتیم، اگر بخواهیم معدلی میانگین ارائه دهیم نزدیک به ۹۰ هیئات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، خوشبختانه علاوه بر بندهای مقرر دستورالعمل‌ها در بخش‌هایی که الزام‌ نبود هم بهداشت به خوبی رعایت شده است، بازرسی‌های هیئات به دو شکل محسوس و نامحسوس شکل گرفت، گاها هم بازرسان ویژه با حکم وارد عمل می‌شدند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی تهران اظهار کرد: این نکته را متذکر می‌شوم که توزیع نذری در حین برگزاری عزاداری ممنوع بوده است، طبخ و توریع نذری به نحوی که ازدحام ایجاد نکند در پروتکل موردی نداشت، ما هم‌سعی کردیم در محیط‌های بهداشتی پخش و‌ توزیع اغذیه نذری را انجام دهیم، البته مردم نیت‌هایی داشتند و ما سعی کردیم با فرهنگ‌سازی این نذور را به اقلام بهداشتی تغییر دهیم. ما حتی به دلیل جلوگیری از عدم تجمعات از پخش بسته‌های نوشیدنی کارخانه ای هم جلوگیری کردیم.

وی بیان کرد: امسال حدود نود درصد دسته های عزاداری بیرون نیامدند، تذکر ما به دسته‌های عزاداری این بود که مراسم خود را بدون حرکت انجام دهند، مسئله بهداشتی در قبال دسته های عزاداری تجمعات پیرامون این دسته ها بوده است و اگر نه خود دسته ها همواره با نظم فاصله گذاری برگزار می شدند، امسال برخی هیئات تا مرز تعطیلی رفتند اما سریعا تمامی پروتکل ها را رعایت می کردند لذا هیچ هیئتی امسال تعطیل نشد، سازمان تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی امسال سعی داشتند تا هیچ برخورد قهری نداشته باشند و همه مسائل را با گفتمان حل و فصل کنند.

سهرابی ضمن تشکر از هیئات مذهبی بیان کرد: انصافاً محرم امسال برای هیئات و تکایا نیز آزمونی سخت بود و ما شاهد بودیم که هیئات برای برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کردند.

وی درباره فضا‌های باز شهری که در اختیار هیئات قرار گرفت ادامه داد: آموزش و پرورش کمک شایانی به ما کمک کردند، نزدیک به ۶۵۰ مدرسه در اختیار هیئات کل استان قرار گرفت، همچنین ۴۶ فضای ورزشی توسط وزارت ورزش و فضاهای ورزشی توسط شهرداری در اختیار هیئات قرار گرفت. این آمار تقریبی است و قطعاً این آمار بیشتر هم خواهد بود. همچنین نزدیک به ۱۲۵ بوستان در اختیار هیئات قرار گرفت که ۷ بوستان مخصوص بانوان بودند.

سهرابی ادامه داد: همچنین ۵۳ نقطه توسط فرهنگسرا‌های شهر تهران در اختیار هیئات قرار گرفت، همچنین ۱۳۵ نقطه توسط نواحی مختلف بسیج به هیئات اختصاص داده شد، سازمان اوقاف نیز ۷۷ محل در اختیار هیئات قرار دادند. در این میان برخی از هیئات خودشان فضای باز داشتند، آمار فوق نشان می‌دهد که ارگان‌ها برای شرط اصلی پروتکل یعنی عزاداری در فضای باز کمال همکاری را انجام دادند.

وی درباره کمک‌های بهداشتی به هیئات استان تهران اضافه کرد: ما حدود یک میلیون چهارصد هزار ماسک عرضه کردیم و حدود دویست هزار لیتر مواد ضدعفونی به هیئات ارایه دادیم. البته در این میان خود هیئات هم خرید اقلام بهداشتی داشتند، امسال نزدیک پنجاه هزار پرچم و ۱۰۰ هزار پوستر به هیئات اهدا شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی درباره اقامه عزا در دهه اول محرم اضافه کرد: امسال در فاصله اذان مغرب نزدیک به ۹۰۰ برنامه شامل منبر و‌ محتوا و روضه خوانی را در قالب برنامه کوچه‌های حسینی ارایه کردیم. همچنین در ایستگاه‌های مترو‌پ ویش‌ نذر مشاوره را برگزار کردیم، ۲۱۳۷ در روز مراجعه برای اهدا خون داشتیم که در این میان ۱۷۳۳ نفر مجاز به اهدا خون شدند. همچنین در روز عاشورا ۲۷۳۳ نفر برای اهدا خون‌اعلام آمادگی‌کردند که در این‌میان ۲۲۵۰ مجاز به اهدا خون شدند، *۴۰۳۰# نام کدی است تا افراد بتوانند در صورت علاقه به تغییر نذر‌خود به تهیه و‌توزیع اقلام بهداشتی اهتمام ورزند.

سهرابی با اشاره به همت جمعی سازمان تبلیغات اسلامی، هیئات مذهبی و مردم در برگزاری پرسور عزاداری «سیدالشهدا(ع)» خاطرنشان کرد: خدا را شکر می‌کنیم که همه تا حد وسع خود توانستیم در این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم، بدون شک برگزاری هیئات مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گامی بزرگ در محرم امسال بود و امیدواریم که در روز‌های باقی مانده از ماه محرم و صفر نیز این دستورالعمل‌ها رعایت شوند تا این‌گونه از برگزاری هیئات به یک الگوی اجتماعی مذهبی مبدل شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول