اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تشدید نظارت بر فرودگاه‌ها برای موج سوم کووید 19/ کرونا مانع خدمات‌دهی به پروازهای عبوری نشد‌

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به استقرار آزمایشگاه تست کرونا در مرکز کنترل فضای کشور، گفت: اجازه ندادیم شیوع کرونا، خللی در خدمات‌دهی به پروازهای عبوری ایجاد کند.

تشدید نظارت بر فرودگاه‌ها برای موج سوم کووید 19/ کرونا مانع خدمات‌دهی به پروازهای عبوری نشد‌

خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی؛ پس از شیو‌ع بیماری کرونا یکی از نقاطی که بیشتر از نظر شیوع بیماری در کشور و انتقال آن مورد توجه قرار گرفت، فرودگاه‌ها و مبادی ورودی و خروجی هوایی کشور بود.

در این راستا از همان اسفندماه، یکی از نقاط مهمی که از سوی وزارت بهداشت از نظر کنترل بیماری مورد توجه قرار گرفت، فرودگاه‌های کشور بود. در این باره مواردی نظیر تب سنجی در فرودگاه‌ها آغاز شد ضمن آنکه در پروازها هم تأکید بر رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، زدن ماسک از سوی مسافران و خالی نگه داشتن صندلی‌های 2 ردیف آخر هواپیما مورد تأکید قرار گرفت.

البته هفته گذشته بود که شنیده شد الزام تب سنجی در سالن‌های فرودگاه پروازهای داخلی، پایانه‌های مسافری و ترمینال‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌های دریایی توسط تیم پزشکی لغو شده است.

پیگیری‌ها حاکی از آن بود که‌ ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به اینکه به دلیل برخی تغییر رفتارها در ویروس کرونا، دیگر تب داشتن از علایم مهم ابتلا به این ویروس محسوب نمی‌شود و چه بسا بیمارانی که بدون وجود نشانه هایی از  تب، به این ویروس مبتلا شده باشند، تب سنجی در پایانه‌های مسافری را دیگر الزامی نمی‌داند؛ به هر حال طبق گفته پزشکان در خوشبینانه ترین حالت 50 درصد افراد مبتلا به کرونا دچار تب می شوند و 50 درصد دیگر بدون علامت تب به این ویروس مبتلا شده اند.

از سوی دیگر برخی مسافران از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فرودگاه‌ها خصوصا در زمان دریافت کارت پرواز گله داشتند و ابراز نگرانی می‌کردند. همچنین برخی کاربران خبرگزاری فارس در بخش فارس من، از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها (از اینجا بخوانید) هم نگران بودند که البته این موضوع درحیطه نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی است.

به گزارش فارس، پیش از این شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات مبارزه با کرونا در داخل ترمینال‌های فرودگاه‌ها گفته بود:  داخل هر ترمینال 6 بار ضدعفونی می‌شود و نشانه‌گذاری‌ها انجام شده است؛ روشی جز توصیه و فراهم آوردن زیرساخت ها نداریم و نمی‌توان با مردم برخورد قهری داشت البته به دنبال این هستیم که ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و دیگر شاهد شلوغی و ازدحام در فرودگاه‌ها نباشیم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی همه مسافران ورودی به ایران باید تست منفی PCR را به همراه داشته باشند که این تست باید حداکثر برای یک هفته گذشته باشد، مهم نیست مسافران از چه مبدا وارد کشورمان می‌شوند داشتن این تست منفی برای همه الزام است و اگر این تست را به همراه نداشته باشند با پرداخت هزینه آن، نمایندگان وزارت بهداشت در فرودگاه از مسافران تست می‌گیرد.

در راستای پیگیری این موضوعات و میزان رعایت شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی درباره مقابله با کرونا، به سراغ مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رفتیم که صفر تا 100 مسائل مربوط به مقابله با کرونا در فرودگاه‌ها در حوزه کاری وی است.

 

 

فرشید گلیج درباره جزئیات اجرای شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا در فرودگاه‌ها به خبرنگار فارس گفت: ‌از 25 دی ماه 1398 بر اساس برنامه‌ها و دعوتنامه‌هایی که از سوی سازمان پدافند غیرعامل، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر آمادگی درباره شیوع کرونا و شیوع این بیماری در کشور چین و احتمال ورود این ویروس به کشور، وجود داشت جلساتی برگزار شد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این جلسات حضور داشت و اولین بخشنامه رسمی شرکت فرودگاه‌ها روز 6 بهمن ماه 1398 درباره احتمال ورود ویروس کرونا به کشور برای همه فرودگاه‌های کشور ارسال شد که مواظب باشند و احتمال دارد  این ویروس از طریق پروازها و یا مسافران خارجی به کشور ورود می‌کند، بنابراین باید به شیوه‌نامه‌ها به دقت توجه کنند.

فارس: در بهمن‌ماه که آغاز شیوع کرونا بود، در حوزه فرودگاهی چه بخشنامه‌ای اجرا شد؟ اصلا این موضوع از سوی متولیان جدی گرفته شد؟

گلیج: بله؛ از آن منظر که فرودگاه‌های بین‌المللی، قرنطینه انسانی، دامی و نباتی دارند ضرورت داشت حتما شیوه‌نامه‌های بهداشتی آنجا رعایت و توجه شود، در بهمن ماه 98 به اتفاق کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل، ‌از 6 فرودگاه که پرواز بین‌المللی داشتند نظیر فرودگاه‌های مهرآباد، شیراز، بندرعباس، اصفهان‌ و تبریز، بازدید انجام شد، فرایند پذیرش مسافر در پروازهای خارجی این فرودگاه‌ها رصد شد، کارهای قرنطینه که انجام می‌شد مورد بررسی قرار گرفت، از گمرک جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی بازدید کردیم و هشدارهای لازم به آنها داده شد تا اینکه به اوایل اسفند 98 رسیدیم که در آن زمان ویروس وارد کشورمان شده بود.

فارس: پس از عیان شدن شیوع کرونا در کشور، چه ضوابطی در فرودگاه‌ها برای مقابله با شیوع آن اجرا شد؟

گلیج: ‌در اسفند 98 در گام اول ملزومات بهداشتی نظیر دستکش، ماسک و الکل برای فرودگاه‌ها تهیه شد تا کارکنانی که با مسافران در ارتباط هستند مشکلی از نظر بیماری نداشته باشند؛ با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هلال احمر، بسیج و نیروهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در فرودگاه‌ها موضوع غربالگری یا همان تب سنجی معمولی‌ آغاز شد.

* نصب 20 دستگاه دوربین حرارت‌سنجی در پایانه‌های مسافری

فارس: تأمین تب‌سنج از الزامات وزارت بهداشت بود؟

گلیج: ببینید، ما در جلسات سازمان پدافند غیرعامل، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و پس از آن در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت می‌کردیم و در آن جلسات بر موضوع تب سنجی تأکید می‌شد، با آنکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران الزامی نداشت ابزار تب سنجی در سطح بسیار حرفه‌ای و گرانقیمت را خود تهیه کند اما تلاش کردیم به کمک وزارت بهداشت بیاییم و چندین دستگاه دوربین ترمو اسکنر که تب سنج حرارتی است، خریداری کردیم و در فرودگاه‌ها نصب شد؛ 20 دستگاه دوربین حرارت سنج در فرودگاه‌ها نصب کردیم که هم اکنون در حال غربالگری است، با اینکه این کار جزو وظایف ذاتی شرکت فرودگاه‌ها نبود.

فارس: چقدر برای این دوربین‌ها اعتبار اختصاص یافت؟

گلیج‌: کل هزینه ما در این ایام، در سه مرحله اعتباری که اختصاص دادیم برای تجهیزات پزشکی، مواد ضدعفونی، قرارداد با پزشکان و همین دستگاه‌های حرارت سنج، 80 میلیارد ریال بود که برخی از این موارد شامل ابزار است و برخی هم شامل قراردادهایی است که با پزشکان منعقد شد.

پیش از شیوع کرونا ما بخشنامه‌ درباره فرودگاه‌های معین در‌ بروز حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله داشتیم که دستورالعمل مصوب داشتند، در ایام اسفند 98 و فروردین 99 که برخی فرودگاه‌ها با کمبود موارد ضدعفونی و الکل مواجه بودند و نیاز به مواد ضد عفونی داشتند، ما از ظرفیت فرودگاه‌های معین استفاده کردیم و از برخی استان‌ها مواد ضد عفونی کننده خصوصا الکل تهیه کردیم و به آنجا فرستادیم تا پایانه‌های مسافری به عنوان مرزهایی که اگر ضد عفونی نمی‌شدند، کرونا بیشتر شیوع می‌یافت، ضد عفونی شد، همچنین این مواد ضد عفونی در پایانه مسافری فرودگاه‌های کم برخوردار توزیع شد، به هر حال اولین جایگاه انتقال ویروس، همین مرزهای هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای هستند که ما توانستیم از ظرفیت فرودگاه‌های یاری‌رسان و معین استفاده کنیم.

* استقرار آزمایشگاه برای معاینه پرسنل مرکز کنترل فضای کشور

‌پس از آن به تعطیلات ایام نوروز رسیدیم که به واسطه حساسیت پروازهای عبوری، ضرورت باز بودن فضای کشور و ارائه خدمات مناسب به پروازهای عبوری، لازم بود مرکز کنترل پرواز در ایام تعطیلات این خدمات را به پروازهای عبوری بدهند و اگر به دلیل شیوع کرونا، ما هر یک از این نیروها را از دست می‌دادیم و یا شیوع ویروس بین آنها فراگیر می‌شد، کشور با مشکل حاد مواجه می‌شد؛ در این راستا در 29 اسفند آزمایشگاه تست کرونا را در مرکز کنترل فضای کشور مستقر کردیم و 230 تست PCR از نیروهای بخش رادار، بخش الکترونیک‌ و بخش آی‌تی‌ انجام شد، به هر حال این افراد در ایام تعطیلات به صورت کشیک به مرکز کنترل فضای کشور می‌آمدند و از آن منظر که شیفت‌های سه ساعته داشتند و ابزارهای کار آنها مشترک بود، احتمال سرایت بیماری وجود داشت،‌ به همین دلیل تلاش شد در بین این افراد از نظر شیوع کرونا هیچ مشکلی رخ ندهد که طبق تفاهم‌نامه‌ای، آزمایشگاه در ایام تعطیلات در مرکز کنترل فضای کشور مستقر شد و 230 تست انجام شد که همه منفی بود و بدین ترتیب توانستیم فضای کشور را باز نگه داریم.

* 12 پزشک امروز در ستاد و فرودگاه شبانه‌روز فعال هستند

فارس: در واقع پرسنل خود را از نظر شیوع بیماری معاینه کردید؟

گلیج‌: ببینید اگر پرسنل متخصص شرکت در سلامت جسمی باشند، ارائه خدمات به پروازها و مسافران سلامت خواهد بود، ‌ما تلاش کردیم نیروهایی که جزو بیماران حساس یا زمینه‌دار بودند، غربالگری شوند و یا اینکه اگر خانواده آنها دارای بیماری خاص و جزو افراد دارای زمینه بیماری بودند به آنها اعلام شد در ایام شیوع کرونا و تعطیلات نوروز، به محل کار نیایند.

‌در همان ایام تعطیلات با 20 پزشک قرارداد بستیم تا در ورودی‌های مراکز، ترمینا‌ل‌ها و ستاد شرکت فرودگاه‌ها مستقر باشند و امروز هم 12 پزشک با تخصص‌های مختلف، به صورت شبانه‌روز شیفت می‌دهند و یک نفر پزشک هم به عنوان مشاور به خدمت گرفتیم که تاکنون در قالب بیش از تماس 800 تلفنی، شبانه‌روزی به استان‌ها مشاوره داده است.

فارس: این پزشکان در چه بخش‌هایی از فرودگاه مستقر هستند؟

گلیج: این پزشکان در فرودگاه بین‌المللی مهر‌آباد، مرکز کنترل فضای کشور و ساختمان ستاد شرکت فرودگاه‌ها مستقر شده‌اند، در فرودگاه‌های دیگر، وزارت بهداشت مستقر است اما از آن منظر که تمرکز نیروهای ما در حوزه‌های مختلف الکترونیک، آی‌تی، مراقبت پرواز و غیره، در تهران است این 20 پزشک به صورت کشیک در ستاد هستند.

از سوی دیگر مراکز کنترل فضای کشور در تهران هستند و کل فضای کشور را مدیریت می‌کنند، به عنوان مثال در یک مرکز ما 600 نفر نیرو مستقر است که کار کنترل فضای کشور را انجام می‌دهد و حتی فرودگاه مناطق دورتر نظیر زاهدان را هم کنترل می‌کند.

فارس: بین پرسنل شرکت فرودگاه‌ها چند نفر به کرونا مبتلا شده‌اند؟

گلیج: پرسنل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با معرفی نامه به آزمایشگاه معرفی شدند تا از آنها تست PCR انجام شود و ‌48 ساعت پس از آزمایش، جواب آزمایش را دریافت کردند و به این ترتیب غربالگری پرسنل هم انجام می‌شود تا افراد آلوده به محل کار نیایند، همچنین در راستای غربالگری فرمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی با استانداردهای بالا برای 5 هزار و 800 نفر از پرسنل شرکت فرودگاه‌ها بابت خود اظهاری ارسال شد و افراد دارای بیماری خاص و زمینه‌ای و کسانی که ممکن بود به این بیماری مبتلا شوند شناسایی شدند و بر اساس مصوبات، در محل کار حاضر نشدند تا در معرض خطر قرار نگیرند.

‌سرجمع نیروهای شرکت فرودگاه‌ها و نیروهای فعال در فرودگاه‌ها حدود 8 هزار نفر است که در این مدت از این 8 هزار نفر، متاسفانه 4 نفر جان باخته کرونا داریم که سه نفر آنها یا جانباز شیمیایی بودند و یا بیماری خاص داشتند، همچنین 118 مبتلای مثبت داشتیم که پس از سلامتی به کار برگشتند و 380 نفر هم در تست کرونای PCR، منفی شدند. 

فارس: ‌ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیش‌بینی وقوع موج سوم کر‌ونا را در پاییز و اختلاط آن با آنفلوانزا داده‌‌اند، در فرودگاه‌ها چه مواردی بابت پیشگیری از شیوع مجدد این بیماری در موج سوم در نظر گرفته‌ شده است؟

گلیج‌: از آن منظر که احتمال می‌دهیم در فصل پاییز موج سوم کرونا با آنفلوآنزا ترکیب شود، تلاش کردیم در مرحله چهارم فعالیت‌‌هایمان که از این به بعد است، برای پلیس فرودگاه، سپاه فرودگاه و عوامل دیگر مستقر فرودگاه که با مسافر در ارتباط هستند، اعتباری اختصاص یابد تا ملزومات مورد نیاز آنها تأمین شود. 

‌دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا که امروز سی و سومین آن ابلاغ شد درباره تشدید نظارت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌ها است، ضمن آنکه در کنار آن ACI، ایکائو و سازمان هواپیمایی، دستورالعمل‌های کَد 1900 و 1911 منتشر کرد که ضوابط خاص خود را دارد‌ و بر همین اساس، برنامه‌ریزی ضد عفونی مراکز یا ترمینال‌ها، دستورالعمل دارد که در برخی فرودگاه‌ها به دلیل ترافیک بیش از حد یا خیلی کم این دستورالعمل‌ها بومی شد.

 

*  نشانگرها و نوارهای فاصله در فرودگاه نصب شده اما برخی مسافران رعایت نمی‌کنند

فارس: برخی مسافران از نبود فاصله‌گذاری اجتماعی در فرودگاه‌ها گله دارند و می‌گویند خصوصا در زمان دریافت کارت پرواز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود‌ و احتمال سرایت بیماری وجود دارد، در این باره چه دستورالعملی در دستور کار دارید؟

گلیج: در پایانه‌های مسافری نصب نشانگرها، نوارهای فاصله و اعلام عمومی شیوه‌نامه‌ها از طریق مانیتورهای داخل ترمینال و اطلاعات پرواز، به صورت فراگیر انجام شده است، اما نکته نگران‌کننده این است که اگر همه حلقه‌های شرکت‌های هواپیمایی، کادر فرودگاه‌ها، سپاه فرودگاه، پلیس فرودگاه، هندلینگ‌کننده‌ها و غیره،‌ همه این شیوه‌نامه‌ها را هم رعایت کنند، ولی همکاری و همیاری مردم نباشد، زحمات این تیم بی‌اثر می‌شود.

در برخی از پروازهای پرتقاضا مردم در صف دریافت کارت پرواز اصلا نشانه‌گذار‌ی‌ها را رعایت نمی‌کنند، اینجانب شخصا در ترمینال به مسافران تذکر هم داده‌ام اما برخی می‌گفتند ما خانواده هستیم و با هم هستیم و با آن که نشانگرها مشخص شده بود، بدون رعایت فاصله اجتماعی می‌ایستادند و یا اینکه در پایانه از ماسک استفاده نمی‌کنند، به هر حال نمی‌توان از سیستم قهریه در پایان مسافری برای برخورد با مسافران خاطی استفاده کرد‌ اما همراهی مردم ضروری است.

 

* سرکشی 15 مأمور‌ نامحسوس از فرودگاه‌ها و نظارت بر عملکرد پرسنل فرودگاهی 

فارس: چه نظارتی بر عملکرد کادر و پرسنل شرکت فرودگاه‌ها در پایانه‌‌های مسافری وجود دارد؟

گلیج‌: همچنین از نظر اینکه خود ارزیابی و خود ممیزی داشته باشیم، 15 نفر از پرسنل مجرب خود را مامور کردیم و به آنها ابلاغ دادیم تا به عنوان مامور نامحسوس، ناظر و بازرس باشند و در فرودگاه‌ها سرکشی کنند، گزارش‌های به‌حق یا خلاف و نارسایی‌ها یا قصور مدیران و کوتاهی‌ها را در ترمینال‌ها، به ما اعلام می‌کنند و تذکرات هم در این باره از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها نیز داده می‌شود.

فارس: به هر حال اعلام می‌کنید که رعایت ‌شیوه‌نامه‌ها در فرودگاه‌ها تا آنجا که ممکن است، دقیق است، اما مسافران باز نگرانی‌هایی دارند، اگر بخواهیم این ضوابط مقابله با کرونا‌ در فرودگاه‌ها ارتقا یابد، چه مواردی مد نظر دارید که اجرا شود؟

گلیج: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آماده نصب دستگاه‌های تونل ضد عفونی در فرودگاه‌ها است، تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز تهیه این تونل‌ها را به ما نداده است اما به محض اخذ مجوز خاص از وزارت بهداشت،‌ حتما این تونل‌های ضدعفونی را در فرودگاه‌ها نصب می‌کنیم، البته تونل ضد عفونی کننده شاید برای سازمان‌هایی مناسب باشد که تردد زیاد ندارند،‌ برای ترمینال‌هایی که روزانه 8 هزار تردد از نوزاد تا افراد کهنسال با وضعیت جسمانی متفاوت از جانباز شیمیایی تا بیماری ریوی دارد و از سوی دیگر تونل‌‌های ضدعفونی برای همه یک حالت استاندارد پاشش در زمان مشخص دارد، این موضوع مطرح می‌شود که چطور همه با یک استاندارد از این تونل‌ها عبور کنند؛ بدین ترتیب هنوز همکاران وزارت بهداشت به ما این مجوز را نداده‌اند که همه با یک استاندارد از این تونل‌ها عبور کنند زیرا به هر حال ممکن است تبعاتی داشته باشد اما به محض دریافت مجوز آماده نصب این دستگاه‌ها هستیم.

* لغو الزام تب‌سنجی در ترمینال‌های پروازهای داخلی به درخواست وزارت بهداشت

فارس: به تازگی شنیده شد که الزام تب سنجی در ورودی فرودگاه‌ها در پروازهای داخلی به درخواست وزارت بهداشت لغو شده است؟ آیا این موضوع صحیح است و شما پس از این ابلاغیه چه موردی را در دستور کار قرار دادید؟

گلیج: ‌بله؛ ما تابع مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا و وزارت بهداشت هستیم، ستاد ملی کرونا اعلام کرد از نظر وزارت بهداشت، بحث تب سنجی در پروازهای داخلی (ورودی و خروجی) نیاز نیست بنابراین نیروهای خود را جمع کردند و رفتند، اما ما ابلاغیه تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را صادر کردیم و این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا، به همه فرودگاه‌ها ابلاغیه دادیم و در آن اعلام کردیم که به دلیل افزایش سفرها در تعطیلات اخیر، احتمال شیوع کرونا پس از تعطیلات وجود دارد که طبق سی‌و‌سومین ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضرورت دارد تمهیدات لازم جهت تامین و فروش ماسک در ورودی ترمینال‌ها به عمل آید، تب سنجی و فعال بودن دوربین‌های حرارتی و نصب نشانگرها در راستای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استقرار افراد تذکر دهنده در ترمینال‌ها و تأکید بر رعایت الزامات بهداشتی در مانیتورها، در دستور کار باشد و اقدام جدی از سوی فرودگاه‌ها به عمل آید؛ درست است که عوامل وزارت بهداشت رفتند، اما نیروهای ما هستند و تب سنجی را انجام می‌دهند.

* تشدید نظارت بر رعایت شیوه‌نامه بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا

گلیج: ‌لازم است به موضوع ابلاغ مصوبات سی و سومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعمال مجازات به دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز تاکید مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بر تشدید نظارت بر رعایت دستورالعمل ها بر انجام اقدامات پیشگیرانه جدی تاکید کرد؛ در این بخشنامه به ابلاغ شماره 53121 درخصوص تشدید نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی آمده است: «با توجه به افزایش مسافرت‌های زمینی و هوایی در تعطیلات روزهای اخیر به مقاصد مختلف و حضور افراد در اماکن شلوغ و پرتردد و...، احتمال شیوع و گسترش ویروس کرونا دور از انتظار نیست»

بر اساس مصوبه شماره یکِ سی و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی کارکنان و مدیران دستگاه های اجرایی تخلف محسوب می‌شود؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها هم بر تشدید نظارت بر دستورالعمل‌ها از مدیران کل و مدیران ستادی و فرودگاهی فراهم سازی تمهیدات لازم را برای تامین و فروش ماسک در ورودی ترمینال‌ها، تب‌سنجی و فعال بودن دوربین‌های حرارتی، نصب نوارها و نشانگرها به منظور رعایت فاصله اجتماعی، استقرار اشخاص تذکردهنده در ترمینال‌ها و اطلاع‌رسانی و اطلاع عمومی از طریق مانیتورها و سیستم اطلاعات پرواز و دیگر اقدامات پیشگیرانه تأکید کرده است.

فارس: در این شرایط اگر با بکارگیری دستگاه‌های خودتان متوجه شدید مسافری به دلیل تب بالا مشکوک به بیماری بود، باید چکار کرد؟

گلیج: ‌یک مورد قابل تأمل‌ درباره تب‌سنجی‌هایی که از سوی نیروهای فرودگاه‌ها انجام می‌شود، وجود دارد،  فکر کنید مسافری از اصفهان قصد سفر هوایی به تهران و‌ فرودگاه امام خمینی (ره) را دارد تا از این فرودگاه به عنوان مثال به مسکو سفر کند، حال اگر در اصفهان کارشناس ما در فرودگاه با یک تب سنج به آن مسافر اعلام کرد که تب شما بالا است و نمی‌توانید سوار هواپیما شوید، در حالی که نیروی من از عوامل وزارت بهداشت نیست ضمن آنکه مشخص نیست این دستگاه تب سنجی کالیبره شده است یا نه، فکر می‌کنید آن مسافر قبول می‌کند؟‌ حال اگر هم از پرواز آن مسافر جلوگیری شود و بعدا اثبات شود که آن مسافر کرونا نداشته است، هزینه ابطال پرواز اصفهان تا تهران و تهران تا مسکو با چه کسی است؟‌ این تبعات حقوقی دارد، ولی با این حال ما باز ‌مسئولیت را پذیرفتیم در این اندازه که نهایتا ما تب سنجی را انجام می‌دهیم، اورژانس‌هایی در فرودگاه مستقر هستند که ما سریع مسافر مشکوک را به آن اورژانس ارجاع می‌دهیم، حال آن پزشک در اورژانس به ایرلاین اعلام می‌کند که این مسافر امکان سوار شدن بر هواپیما را دارد یا خیر؛ ‌به هر حال شرکت فرودگاه‌ها مسئولیت حقوقی در این حوزه نداشت اما بخشنامه در 10 شهریور 99 صادر کردیم تا کنترل‌ها تشدید شود. 

گلیج:‌ البته مسافران دوربین‌های حرارتی و توربو اسکنر ما را نمی‌بینند، این دوربین‌ها قبل از گیت پلیس مستقر است، لب تاپ این دوربین‌ها همان جا نصب شده است و اگر مسافری تب بالا داشته باشد سریع به مدیر ترمینال ارجاع شده و مدیر ترمینال این مسافر را به اورژانس ارجاع می‌دهد و سپس اورژانس باید بگوید این مسافر امکان سوار شدن به هواپیما دارد یا خیر، حال بازگشت پول این مسافر در حیطه اختیارات ایرلاین است و شرکت فرودگاه‌ها اختیاری ندارد.

فارس: با تشکر از شما، اگر مورد قابل ذکر دیگری مد نظر دارید، عنوان کنید.

گلیج: ما به وزارت بهداشت کمک کردیم و باوجود آنکه وظیفه  نداشتیم تب سنج خریداری کردیم، و از این به بعد هم همکاری می‌کنیم، اما ضرورت دارد مردم هم حتما پروتکل‌ها را رعایت کنند، چقدر از سوی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تاکید شد در تعطیلات اخیر، مردم به سفر نروند اما به هر حال سفرها انجام شد و امیدواریم مشکل خاصی رخ ندهد، ولی ‌ما طبق بخشنامه‌ای که نوشتیم برای موج سوم کرونا تشدید کنترل‌ها و نظارت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول