اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

از کربلا تا شام در «روز سوم امام»

برگزاری مراسم روز سوم شهادت امام حسین(ع) معروف به «روز سوم» سنت دیرینه همدانی‌هاست که علاوه بر عزاداری وقایع از کربلا تا شام نیز در آن به تصویر کشیده می‌شود.

از کربلا تا شام در «روز سوم امام»

خبرگزاری فارس - همدان: سومین روز شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران وفادارش برای همدانی‌ها حال و هوای خاصی دارد، مراسمی که معروف است به «روز سوم امام» و با حضور مردم این دیار همه ساله با شوری وصف‌ناشدنی برگزار می‌شود.

هر سال در روزی که گفته‌ می‌شود روز دفن پیکر مطهر شهدای کربلا به دست طایفه بنی‌اسد است، این طایفه به صورت نمادین از همدان خارج می‌شود، دسته‌جات عزاداری نیز خود را به میدان مرکزی همدان(میدان امام) می‌رسانند و مردم نیز همراه با آنها عزاداری‌کنان برای سید و سالار شهیدان بر سر و سینه می‌زنند.

یکی از هیات‌هایی که مظلومیت روز سوم شهادت امم حسین(ع) را به تصویر کشیده و با اجرای تعزیه غربت و مظلومیت اسرای کربلا را به نمایش می‌گذارد، هیات امامزاده یحیی(ع) است، در این هیات حرکت نمادین کاروان اسرای نینوا، حرکت طایفه بنی‌اسد، صحنه‌سازی خرابه شام و خیمه‌های سوخته به نمایش گذاشته شده است.

این هیات در همدان از قدمت و سابقه‌ طولانی برخوردار است به طوری که هر سال کاروان نمادین اسرای کربلا همراه با تعزیه از بلوار مدنی مقابل امامزاده یحیی(ع) حرکت کرده و با عبور از آرامگاه به سمت میدان امام (ره) حرکت می‌کند و در این مسیر چشمان عزاداران همدانی در رثای سرور و سالار شهیدان اشکبار می‌شود.

گهواره خالی حضرت علی اصغر(ع) و سرهای خونین بر نیزه نمادی از غربت و مظلومیت شهدای کربلا و مصائل اسرای کربلاست که در این هیات به نمایش گذاشته می‌شود، اسرایی که پشت این نمادها در حرکت هستند، اشک را بر دیدگان سوگواران جاری می‌کند.

علاوه بر هیات امامزاده یحیی(ع) در تعداد دیگری از هیات‌های عزاداری روز سوم امام از نمادهای علم، کجاوه بر روی شتر، تخت یزیدیان، چهل چراغ، پرچم‌های بزرگ، خیمه‌گاه، بیرق و گهواره علی اصغر(ع) استفاده می‌شود.

در روز سوم شهادت امام حسین(ع) سایر هیات‌های قدیمی همدان همچون شالبافان، جولان، نظربیگ و زینبیه نیز هر یک با آداب و رسوم خاصی به سوگواری می‌پردازند؛ برخی با زنجیززنی عزاداری می‌کنند و برخی با سینه‌زنی؛ هیاتی هم با لباس‌های بلند و سرهای پایین به نشانه عزا در رثای شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) سوگواری می‌کنند.

عزاداران و سوگواران حسینی در همدان پس از برگزاری آیین عزاداری سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان نماز ظهر را به یاد نماز ظهر عاشورا در میدان امام اقامه می‌کنند.

اما امسال با شیوع کرونا مراسم روز سوم عاشورا نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با شور و حال سال‌های قبل برگزار نمی‌شود، با ممنوعیت تجمع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این سنت دیرینه همدان در برگزاری مراسم روز سوم شهادت امام حسین(ع) تحت‌الشعاع قرار گرفته و نمی‌توان این مراسم را آن طور که باید برگزار کرد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول