اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

مرحله دوم همدلی امام رضایی‌ها با عنوان «تعاون و احسان»/ تدارک 60 هزار بسته+عکس

مرحله دوم رزمایش همدلی توسط خادمان امام رضا (ع) با عنوان «تعاون و احسان» و با تدارک 60 هزار بسته معیشتی آغاز شد.

مرحله دوم همدلی امام رضایی‌ها با عنوان «تعاون و احسان»/ تدارک 60 هزار بسته+عکس

هیئت همدلی : به گزارش خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس حضور آستان قدس رضوی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و خدمت‌رسانی امری مسبوق به سابقه است و مربوط به امروز و دیروز نیست. از گذشته‌های دور تا به امروز آستان قدس رضوی همچنان در بطن و متن حرکات اجتماعی و خیرخواهانه بوده است. رخدادهای مختلف اجتماعی نیز در این میان بستری فراهم کرده تا حرکت‌های آستان قدس رضوی مضاعف شود و یا به اقتضای این شرایط وارد گود خدمت‌رسانی گردد.

بروز سیل و زلزله، حوادث طبیعی، مناسبت‌های مذهبی و... همگی بسترهایی هستند که آستان قدس رضوی در آنها در زمره نخستین گروه‌های خدمت‌رسان قرار گرفته و معمولا خدمات ارائه شده توسط این نهاد متمایز و منحصر به فرد نیز بوده است.

شیوع ویروس منحوس کرونا و همه‌گیری آن در سراسر کشور نیز بستری فراهم کرد تا بار دیگر آستان قدس رضوی با قید ضرورت وارد میدان شود و مشاغل و شهروندان آسیب دیده از کرونا را مورد حمایت قرار دهد.

دور دوم رزمایش همدلی در آستان قدس با عنوان «تعاون و احسان»

ابتدای ماه مبارک رمضان بود که فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مواسات و همدلی در شرایط کرونایی صادر شد و آستان قدس رضوی نیز بلافاصله وارد میدان شد و در مانور مواسات خوش درخشید. اینک اما همزمان با موج دوم شیوع ویروس کرونا، مرحله دوم رزمایش مواسات و همدلی خادمان بارگاه مطهر امام رضا(ع) با عنوان «تعاون و احسان» با هدف کمک به اقشار کم بضاعت شهر مشهد در حرم مطهر رضوی آغاز شده است.

خدام آستان قدس رضوی در این میان میدان‌دار این مهم هستند و با حضور در بارگاه رضوی اقدام به بسته‌بندی اقلام در قالب رزمایش مواسات و همدلی می‌کنند.

شنیدن حس و حال برخی از این خدام در هنگامه بسته‌بندی این اقلام خالی از لطف نیست:

خادم حضرت رضا (ع) بسیجی آماده است

علیرضا خرمی‌نیا که حدود ۱۰ سال در بخش کفشداری حرم رضوی فعال است و توفیق خدمت در مرحله دوم رزمایش مواسات در رواق امام خمینی(ره) حرم منور رضوی را دارد، در مورد رزمایش تعاون و احسان می‌گوید: بنده خادم زائران هستم اما شاید خادم حضرت را بتوان به بسیجی آماده تشبیه کرد، ما هرجا احساس نیاز باشد و بنا به تشخیص تولیت و مسئولان ورود کرده و خدمت می‌کنیم و امروز نیاز براساس معضل کرونا این قسمت است.

هرجا نیاز باشد خادم هستیم؛ این حرکت نیز حرکتی خیرخواهانه است. آرامشی که ما با این اقدام برای نیازمندان ایجاد می‌کنیم به خودمان و خانواده ما باز می‌گردد و امیدوارم برای ما ذخیره آخرت باشد. توفیق پیدا کرده‌ایم این اقدام خیر را در جوار حضرت رضا(ع) صورت دهیم و این خودش سجده شکر دارد و باید خدارا شکر کنیم که این توفیق را به ما داده و امیدوارم این خدمت در نسل ما مستدام باشد و امیدوارم تا ابد نوکر حضرت رضا(ع) باشیم.

خدمت در کنار مضجع شریف رضوی حس عجیبی دارد

وی در مورد تفاوت خدمت در حرم رضوی با سایر اماکن عنوان می‌کند: خدمتی که اینجا صورت می‌گیرد کمتر در آن ریا وجود دارد و قطعاً خدمت خالصانه‌تری است. نزدیکی به مضجع شریف رضوی هم در حین خدمت حس عجیبی به ما می‌دهد و برای نوکری انگیزه ایجاد می‌کند. امیدوارم حضرت این اقدام ما را قبول کنند و خیر دنیا و آخرت را برای ما شفاعت کنند؛ امیدوارم این نوکری مستدام باشد.

پیرو اهل بیت (ع) باید در کار خیر تلاش کند و باید از دیگران سبقت بگیرد

محمد مهدوی پاک دیگر خادمی است که در کشیک ششم کفشداری فعال است و سایقه خدمتی ۳۲ ساله به زائران حضرت دارد و این را هبه‌ای از سوی حضرت می‌داند. این خادم بارگاه رضوی که در مرحله دوم رزمایش مواسات فعال است، در مورد خدمت در بارگاه رضوی و برکات آن عنوان می‌کند: ائمه طاهرین (ع) برای دعوت بشر به امور خیر مأموریت داشتند و کسی که پیرو ائمه طاهرین (ع) باشد در کار خیر تلاش می‌کند و باید از دیگران سبقت بگیرد.

برکات امور خیر را در زندگی احساس می‌کنیم

مهدوی پاک در مورد شیوع ویروس کرونا و مضاعف شدن رسالت‌های آستان قدس رضوی هم بیان می‌کند: حضور در این چنین رزمایش‌هایی وظیفه شرعی ما اس، چرا نباید شرکت کنیم؟ افراد مبتلا خواهر و برادر ما هستند و قطعا در این شرایط نیاز به کمک ما دارند و این کمک‌های ما ذخیره‌ای برای آخرت است. در این کار نباید ریا باشد، اگر ریا وارد کار شود این اقدام خیرخواهانه یک ریال هم ارزش ندارد. ۲۵ سال است در مرکزی خیریه نیز فعال هستم و برکاتش را در زندگی‌ام دیده‌ام.

رزمایش همدلی لبیک به فرمان رهبری است و این افتخار بزرگی برای ما است

این خادم بارگاه منور شمس‌الشموش تأکید می‌کند: برای رزمایش تعاون همیشه در خدمت هستیم. علاوه بر کشیک خودم کشیک ویژه نیز هستم و در هر لحظه از شبانه‌روز در این زمینه در خدمت آستان قدس رضوی هستم و این را وظیفه شرعی خودم می‌دانم و مطئمن هستم این قبیل امور ذخیره آخرت من است. خوشحالم که این حرکت ما خوشحالی مستمندان را به دنبال دارد و ارزاق آنها حداقل برای یک هفته تأمین می‌شود. هنگامی که این اقلام غذایی را بسته‌بندی می‌کنم تمام فکر و ذکرم این است که این بسته‌ها وقتی به دست نیازمندان می‌رسد، دعا می‌کنند و دعای آنها به من هم می‌رسد و کار ما بی‌اجر نمی‌ماند و این گونه وجدانم آسوده می‌شود. علاوه بر این حضور در این رزمایش لبیک به فرمان مقام معظم رهبری است و این بسیار برایم ارزشمند است که در راستای منویات ایشان حرکت می‌کنم و برای کمک به مستمندان در حد توانم قدمی برمی‌دارم.

قاسم ولی‌زاده خادم دیگر کفشداری علی ابن‌موسی‌الرضا (ع) است و ۱۸ سال است در این کسوت حضور دارد و توفیق خدمت به زائران و مجاوران را دارد. این خادم بارگاه رضوی در مورد دلیل حضورش در این رزمایش تأکید می‌کند: متأسفانه این ویروس وسعت یافته و مردم از نظر معیشتی در مضیقه هستند و بسیاری قادر به کار نیستند بنابراین خانواده آنها نیاز به کمک دارد. مقام معظم رهبری نیز بارها بر این امر تأکید فراوان داشته‌اند و نباید اجازه دهیم همنوع ما که یک مسلمان است از کرونا بیش از این آسیب نبیند. در خانه خودم وقتی پای سفره می‌نشینم، فکر می‌کنم آیا این غذا برای مستمند هم هست یا نه؟ وقتی این احساس را داشته باشم که آنان نیز این غذا را دارند خوشحال می‌شوم اما در شرایط حاضر باید دستگیر نیازمندان باشیم تا از همه نظر تأمین باشند و سفره آنان نیز مقداری رنگین شود.

بسته‌بندی روزانه ۵۰۰ بسته معیشتی برای نیازمندان

البته این کار ما هیچ منتی برای هیچ کس ایجاد نمی‌کند اما حداقل به خودمان تسلی می‌دهیم که آنها نیز مقداری سفره رنگین‌تری دارند. اقلام را پس از ورود به صحن جامع رضوی تحویل می‌گیریم و سپس آنها را دپو و سپس شروع به بسته‌بندی کرده و به صورت میانگین روزانه ۵۰۰ بسته آماده می‌شود. وقتی بسته‌ای آماده می‌شود تصورم این است که این بسته سر سفره یک خانواده نیازمند قرار می‌گیرد و آنها را نیز برای مدتی خوشحال می‌کند و همین باعث رضایت خاطر ما نیز می‌شود زیرا خوشحالی آنان، خوشحالی ما است. کاری را صورت می‌دهیم که ائمه (ع) از ما خواسته‌اند. خدمت در حرم رضوی با سایر اماکن متفاوت است؛ ایشان همیشه دستگیر نیازمندان بوده‌اند و ما نیز باید امروز همین سیره حضرت را در حرم ایشان پیاده‌سازی کنیم.

تدارک ۶۰ هزار بسته معیشتی در مرحله دوم رزمایش

رضا خاکشور مسئول اجرای رزمایش «تعاون و احسان» خدام بارگاه منور رضوی هم می‌گوید: به دستور تولیت آستان قدس رضوی، مقدمات اجرای دومین مرحله از رزمایش مواسات و همدلی خدام رضوی با عنوان «تعاون و احسان» با تهیه و تدارک ۳۰ هزار بسته معیشتی برای کمک به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر شهر مشهد مهیا شده است که البته تا ۶۰ هزار بسته افزایش خواهد یافت. همچنین از آغاز شیوع کرونا، اجرای مراحل مختلف طرح های حمایتی آستان قدس رضوی با مشارکت اقشار مختلف مردم و کمک‌های خیرین و خادمان آستان مقدس رضوی به انجام رسیده است.

خاکشور با اشاره به کیفیت اجرای مرحله اول رزمایش «مواسات و همدلی» در طول ماه مبارک رمضان، گفت: این طرح با تهیه و بسته بندی ۸ هزار بسته توسط خادمان بارگاه رضوی و کمک های مردمی در رواق امام خمینی (ره) آغاز شد و تا ۴۲ هزار بسته برکت پیدا کرد.

نحوه توزیع بسته‌ها در مرحله اول رزمایش

وی با تشریح نحوه توزیع بسته‌ها در مرحله نخست، افزود: هر روز روند بسته‌بندی، بارگیری و جا‌به‌جایی بسته‌ها توسط ۲۷۰ خادم در محل رواق امام خمینی (ره) انجام می‌شد. هر شب، بسته‌های آماده شده را با ۳۰۰ خودرو سواری به همراه ۶۰۰ خادم در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر مشهد تقسیم و توزیع می‌شد. این خادم بارگاه رضوی، بسته‌ها را شامل ۱۴ قلم کالا به ارزش ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: در مجموع، حدود یک هزار خادم حرم مطهر حضرت رضا (ع) در هر روز ماه مبارک رمضان دست اندرکار اجرای این طرح معنوی بودند.

وی با تشریح جزئیات اجرای مرحله دوم رزمایش «تعاون و احسان»، بیان کرد: در این مرحله، حدود ۲ هزار خادم در محل رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشغول خدمت هستند و روزانه حدود ۵۰۰ بسته کمک معیشتی را تهیه و آماده توزیع می‌کنند.

۱۴ قلم کالا به ارزش ۳۰۰ هزار تومان در هر بسته

خاکشور با بیان اینکه در روزهای نخست اجرای این مرحله، تهیه و توزیع ۳۰ هزار بسته در نظر گرفته شده، افزود: جمع آوری حداقل ۶۰ هزار بسته در طول ۴ ماه پیش بینی شده که در این مدت به موازات جمع آوری کمک ها، عملیات تهیه، بسته بندی و توزیع اقلام در میان خانوارهای شناسایی شده صورت خواهد گرفت.

وی در رابطه با محتوای این بسته ها اظهار کرد: بسته ها شامل ۱۴ قلم کالای اساسی از جمله برنج، ماکارونی، روغن، رب گوجه فرنگی، پنیر، سویا، حبوبات، سیب زمینی، نبات، مایع دستشویی، مایع ضدعفونی و محصولات فرهنگی، مجموعاً به ارزش حدود ۳۰۰ هزار تومان است. همچون مرحله نخست این مرحله نیز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول