اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

در نخستین پایتخت جهان تشیع/ نجوای بندگی زیر سقف آسمان

امروز نجوای بندگی زیر سقف آسمان تبریز پایتخت جهان تشیع رنگ و بوی دیگری داشت، عزاداران حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی با اقتدا به امام حسین(ع) در ظهر عاشورا، نماز عشق را در محوطه ارک مصلای امام خمینی (ره) تبریز به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم اقامه کردند.

در نخستین پایتخت جهان تشیع/ نجوای بندگی زیر سقف آسمان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نینوا هنوز کاروان امام حسین علیه السلام را می‌بیند و هنوز از خیمه‌ها صدای قرآن شنیده می‌شود، آری تاریخ با گذشت زمان حقایق جدیدتری را بر ما می‌گشاید و معراج دوباره انسان را می‎توان باز از دروازه‎های حقایقی که حسین با هفتاد و دو نفر از یاران خود از آن گذشتند را شنید.

به راستی ظهر عاشورا چه زیبا زمانی برای جلوگیری از انحراف و انحطاط در دین بود، الحق که کربلا چه عالی مکانی برای باقی ماندن مکتبی که از جبرئیل  امین به رسول الله (ص) نازل شد و واقعا حسین و یارانش چه بزرگمردانی بودند که با لبانی تشنه، معرفت  بشری را از حقایقی سیراب کردند که هنوز انسان‌ها در تشریح و تفسیرش عاجزند.

و اما، اینجا تبریز است، قبله‌گاه قلب‌های دلباخته حضرات آل‌الله، ساعت به وقت عاشقی است، صدای اذان از گلدسته‌ها بلند است و عطر نشاط‌انگیز اذان ظهر در کوچه و خیابان‌های اطراف نخستین پایتخت تشیع طنین‌انداز شده و شور‌ و حال معنوی خاصی در شهر به چشم می‌خورد.

عزاداران ارباب بی‌کفن پس از یک دهه سوگواری و بر سر و سینه‌زدن در رثای مولای مجاهدان از صبح امروز پس از قرائت زیارت عاشورای کامله، مرثیه‌سرایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبریز و آذربایجان اندک‌اندک آماده برپایی نماز می‌شوند.

می‌خواهند تا یکبار دیگر با اقتدا به امام شهیدشان، حسینی شوند و با نجوای بندگی سر بر آستان دوست بسایند، می‌خواهند تا نماز ظهر عاشورا را به یاد نیایش‌های عارفانه امام عشق در صحرای کربلای سال ۶۱ هجری از دل و از جان اقامه کنند.

مستحب است که نماز ظهر عاشورا را به تأسی از نماز حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب مظلوم او در کربلا زیر سقف آسمان و با حضور قلب اقامه شود، از این رو نمازگزاران و عزاداران اباعبدالله (ع) در این روز به این فریضه مهم اهتمام خاصی نشان می‌دهند.

عزاداران حسینی در هر گوشه‌ای از دیار آذربایجان با صدای ملکوتی اذان، در حالی که اشک از دیدگانشان به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین (ع) جاری ‌بود، در محوطه های باز مساجد و محوطه ارک تبریز  به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی به نماز ایستاده و با امام و مقتدایشان تجدید میثاق کردند.

مردم عزادار در جای جای استان آذربایجان‌شرقی  با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و در قالب دسته‌ها و هیات‌های عزادار پس از اذان ظهر سجاده‌های عشق را گستراندند و در صفوفی متحد و یکپارچه به یاد آخرین نماز مولای‌شان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نماز ظهر را باشکوه به جای آوردند تا بار دیگر تبعیت از مولا و مقتدای خویش را در معرض دید جهانیان قرار دهند.

براساس این گزارش، این هیات‌های مذهبی هنگام ظهر عاشورا با توقف عزاداری به اقامه نماز ایستادند و با لبیک به ندای امام حسین (ع) حلاوت عبادت به درگاه الهی را به یاد آخرین نماز سیدالشهدا (ع) چشیدند تا پس از نماز بار دیگر به سینه‌زنی و زنجیرزنی بپردازند.

حضور گسترده جوانان و نوجوانان در این مراسم شکوه خاصی به این شهر بخشید و فضای تبریز را بار دیگر با عطر وحدت و اتحاد معطر کردند.

برپایه این گزارش، حضور گسترده جوانان و نوجوانان و اقامه اذان توسط این قشر، شکوه خاصی را به این مراسم داده بود.

به گزارش خبرنگاران فارس از سطح شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای استان آذربایجان‌شرقی، هیات‌های مذهبی در هنگام ظهر  عاشورا با متوقف کردن عزاداری، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند و سپس به عزاداری خود ادامه‌ دادند.

به امید روزی که در کنار شور حسینی و برپایی مناسک مقتضی این ایام پیام اصلی نهضت عاشورا که همانا عبودیت و بندگی است در لحظه‌لحظه زندگی محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) جاری و ساری شود.

انتهای پیام/60002/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول