اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

از زمین خواری تا جنگل خواری در آذربایجان شرقی

از زمین خواری تا جنگل خواری، از بلاتکلیف ماندن پروژه های نیمه تمام کشاورزی در آبهای مرزی و نبود نیروهای حفاظتی در جنگل های ارسباران و بی توجهی به فرسایش خاک و کاهش منابع آبی، همگی در عقب راندن ظرفیت های بخش کشاورزی بی تاثیر نیستند.

از زمین خواری تا جنگل خواری در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح شد: رسالت اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است، اما با این همه زنجیرها و مشکلاتی که در پای تولید این بخش است، نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.

از زمین خواری تا جنگل خواری، از بلاتکلیف ماندن پروژه های نیمه تمام کشاورزی در آبهای مرزی، از مشکلاتی که تولید کنندگان در تامین نهاده های دامی دارند، از افزایش قیمت نهاده های کشاورزی اعم از سم، کود و مکانیزاسیون و به تبع آن احتمال بی رغبتی گندم کاران به کاشت گندم و بهم خوردن الگوی کشت از جمله مشکلاتی بود که در این جلسه عنوان شد.

اعضای این جلسه معتقدند، نبود نیروهای حفاظتی در جنگل های ارسباران، تعدد دستگاههای متولی در حوزه کشاورزی، همراهی نکردن بانک ها در اجرای طرح های اشتغال این حوزه، در حاشیه ماندن ساختار هواشناسی فرسوده با توجه به اقلیم استان و بی توجهی به فرسایش خاک و کاهش منابع آبی، همگی در عقب راندن ظرفیت های بخش کشاورزی بی تاثیر نیستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رسالت اصلی این سازمان و وزارت متبوع که تامین امنیت غذایی است گفت: تامین این مهم به همه و همکاری وزارت نیرو، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و محیط زیست گره خورده است.

اکبر فتحی یادآور شد: هماهنگ کردن دستگاه های فرابخشی از عهده وزارت کشاورزی برنمی آید، و مجلس شورای اسلامی خصوصاً کمیسیون کشاورزی باید کمک حال بخش کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: همه این مشکلاتی که از سوی اعضا اعلام شد، ریشه در عدم وجود نظام بهره برداری کارآمد در بخش کشاورزی وعدم کارایی بازرگانی محصولات کشاورزی دارد و از کمیسیون کشاورزی انتظار داریم، برای اصلاح این ساختارها عالمانه وارد شود.

نماینده مردم بستان آباد نیز با تاکید بر جمع آوری آمار و اعداد صحیح و قابل اتکا در حوزه کشاورزی گفت: هر برنامه ریزی نیازمند آمار و ارقام صحیح است، تا مشکلات به درستی ارزیابی و رفع شوند.

غلامرضا نوری که مسئولیت شفافیت و نظارت کمیسیون کشاورزی را بر عهده دارد یادآور شد: جمعیت کشور رو به پیری است و کسری منابع آبی، افزایش فرسایش خاک، کاهش مساحت جنگل و افزایش مساحت بیابان، نشانگر این است که تامین امنیت غذایی تهدید می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون طرح افزایش جمعیت در دستور کار  مسئولان امر قرار گرفته است افزود: تامین امنیت غذایی با افزایش بهره وری امکانپذیر است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با استقبال از نکته نظرات اعضای جلسه گفت: لازمه توسعه بخش کشاورزی، اجرای قانون تمرکز وظایف است، و یکی از اشکالات قوانین حاضر، این است که این قوانین برای جبهه عملیاتی در نظر گرفته نشده اند.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول