اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

10 هزار واحد صنعتی در کشور راکد است/ ممنوعیت واردات 2600 قلم کالا برای حمایت از تولید داخل

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شمار واحدهای صنعتی راکد در کشور را ۱۰ هزار واحد اعلام کرد.

10 هزار واحد صنعتی در کشور راکد است/ ممنوعیت واردات 2600 قلم کالا برای حمایت از تولید داخل

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، محسن صالحی‌نیا پیش از ظهر امروز جلسه شورای اداری تربت حیدریه که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه تعداد واحدهای صنعتی راکد در کشور ۱۰ هزار واحد است، اظهار کرد: براساس هدف‌گذاری صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال حداقل یک هزار و ۵۰۰ واحد فعال خواهد شد که تا روز گذشته نیز ۵۱۲ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عمده‌ترین چالش‌های بخش خصوصی در شرایط کنونی را وابستگی آن‌ها به بانک‌ها یا به شکل ریالی یا به شکل ارزی ذکر کرد و گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی باید براساس امکانات زیرساختی و نیازهای زنجیره‌ای شکل بگیرد.

وی ادامه داد: توسعه نواحی صنعتی با استفاده از منابع داخلی در اولویت برنامه‌ها است و براین اساس تامین و تخصیص زمین تنها سه تا پنج درصد مشکل را برطرف خواهد کرد.

 صالحی‌نیا تصریح کرد: با هدف حفظ اشتغال موجود و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور، با تصویب مجلس، واردات ۲ هزار و ۶۰۰ قلم کالا که از امکان تولید در داخل کشور برخوردارند، ممنوع شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به عمده‌ترین چالش‌های بخش خصوصی تاکید کرد: البته هر واحد تولیدی جدیدی هم که پا به عرصه فعالیت بگذارد بلافاصله جلوی واردات مشابه آن را خواهیم گرفت.

وی افزود: گواه ادعا این است که تا سال گذشته و به دلیل وجود نمونه خارجی آن، بسیاری از تولیدات واحدهای صنعتی کشور در انبارها ذخیره شده ‌بود، اما در راستای حمایت از بخش تولید داخلی، امروزه انبارها خالی هستند.

اجرای بیش از یک هزار طرح توسط بخش خصوصی در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: اکنون یک هزار و ۲۷۶ طرح توسط بخش خصوصی در این استان در حال اجرا است که از این تعداد، ۲۳۲ طرح به بهره‌برداری رسیده‌ است.

علی رسولیان خاطرنشان کرد: همچنین در خراسان رضوی، ۷۰ هزار میلیارد ریال طرح آماده بهره‌برداری است و برای برخی از این پروژه‌ها مانند کارخانه کاشی که برای آن ۸ هزار میلیارد ریال هزینه شده، منتظر مقامات ملی هستیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط حساس کنونی نیازمند مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم، عنوان کرد: تحریم‌ها اثر جدی بر اقتصاد کشور گذاشته، هر چند از این پیج هم عبور خواهیم کرد، اما برای ایستادن مقابل قدرت‌ها باید هزینه بدهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: در این استان بزرگترین واحدهای صنعتی گندله و کستانتره در حال اجرا است، برخی به بهره‌برداری رسید و برخی دیگر نیز در حال اجرا است، بنابراین برای حمایت، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تفاهم نامه‌هایی با مشارکت مسوولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادها منعقد شده ‌است.

وی با بیان اینکه در معادن سنگان خواف محصول معدنی غنی و فراوان داریم، تصریح کرد: می‌توان این محصولات اولیه و خام را در شهرهای اطراف به دیگر محصولات مورد نیاز کشور تبدیل کرد، بنابراین، معادن سنگان باید خوراک اولیه صنایع استان را تامین کنند.

رسولیان گفت: در سه هفته اخیر، سه واحد تولید رب گوجه فرنگی خراسان رضوی که بیش از هفت سال تعطیل بود را دوباره به چرخه تولید بازگرداندیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۶ درصد واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی این استان تعطیل هستند، یادآور شد: این رقم در تربت حیدریه ۲۱ درصد است، بنابراین، با مدیران دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادها و همچنین ستاد تسهیلات استان در حال رایزنی هستیم تا این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

رسولیان به فعالیت ۲۶۸ شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از دغدغه‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی است، با فعالیت بیشتر آنها می‌توان از واردات بی‌رویه کالا به کشور جلوگیری کرد، اما به شرطی که از توان متخصصان و مهندسان نیز حمایت شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول