اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ورود شهرداری کرج به بورس/ سرمایه‌­گذاری یا سفته بازی؟

بررسی‌های اقتصادی حکایت از رابطه مستقیم افزایش سهم پول از نقدینگی کل کشور با افزایش فعالیت‌های سفته‌بازی در بازارهای مختلف از جمله بورس دارد و ورود شهرداری کرج به بورس باید بر اساس محاسبات دقیق اقتصادی صورت گیرد.

ورود شهرداری کرج به بورس/ سرمایه‌­گذاری یا سفته بازی؟

خبرگزاری فارس البرز، رضا شاکری: در دویست و نودمین جلسه رسمی شورای شهر کرج، لایحه درخواست ورود شهرداری به بازار بورس مطرح شد که با بررسی‌های کارشناسانه این مجموعه این لایحه مصوب شد.

در متن این لایحه آمده است: شهرداری کرج در راستای حفظ و حراست از دارایی ها و سرمایه های در اختیار و استفاده بهینه از منابع در شرایط کنونی اقتصاد کشور، در نظر دارد با روش های علمی، متعهدانه و مبتنی بر روش های پیشرفته و تئوری های بازار سرمایه ضمن حفظ ارزش پول و سرمایه و کسب بازدهی متناسب و رونق کسب و کار در سال جهش تولید که مقام معظم رهبری نیز بر این مهم تاکید دارند نسبت به سرمایه گذاری تا مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال در بازار سرمایه (بورس و...) اقدام نماید.

این اقدام در راستای سرمایه‌­گذاری شهرداری و شناسایی منابع جدید کسب درآمد شایسته و مناسب است که می­تواند از دارایی‌­های این سازمان در برابر تورم حفظ کند.

بورس به مثابه یکی از مراکز انباشت سرمایه و مامن سرمایه‌گذاری، نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی دارد. جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد و به‌ کارگیری آن در تولید و تامین‌مالی، می‌تواند نقش واسطه‌ای بورس را پررنگ کند. با به‌کارگیری پس‌اندازهای کم‌حجم و راکد و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، زمینه رشد اقتصادی فراهم می‌شود.

 

اما مسئله مهم این است که سرمایه‌گذاری در بورس، ماهیتاً یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و باید برای حضور مداوم در بورس برنامه‌ریزی شود. متاسفانه در سال‌ جاری بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید ترغیب شده­اند تا به‌جای سرمایه‌گذاری در بورس به معامله‌گری و سفته‌بازی بپردازند و سودهای مقطعی و کوتاه‌مدت به دست آورند. این قضیه موجب شده است که بورس همچون مؤسسات مالی و اعتباری فقط خلق و تولید پول جدید کند.

بررسی‌های اقتصادی حکایت از رابطه مستقیم افزایش سهم پول از نقدینگی کل کشور با افزایش فعالیت‌های سفته‌بازی در بازارهای مختلف از جمله بورس دارد. موضوعی که در سال جاری به شدت به رشد محسوس قیمت سهام منتهی شده است.

نکته مهم آن است که این بازدهی به‌وجود آمده بر خلاف جهت بازار‌های حقیقی و تولیدی بوده است. این اقبال به‌وجود آمده به‌سوی بازار سهام و همچنین بازدهی به دست آمده در آن اگر به موازات و توجیه دیگر بخش‌های حقیقی می‌بود می‌توانست کمک شایانی به رشد و تولید اقتصادی کند اما به دلیل تبدیل شدن به فضایی برای سفته‌بازی بر عکس آن عمل کرد. البته هر چند هرکدام از مشکلات اقتصادی همچون؛ تحریم، کرونا و... در به‌وجود آمدن چنین شرایط تورمی تاثیر بسزایی داشته‌اند اما به‌نظر می‌رسد بازار سهام از طریق افزایش سفته بازی و ورود شدید نقدینگی بر رشد مجدد نقدینگی و تشدید تورم تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت.

اصل قضیه این است که اگر نقدینگی وارد شده به بورس، سرمایه مورد نیاز برای رشد و توسعه بنگاه‌های کشور را تامین کند، حتی در کوتاه مدت می‌­تواند مشکلات تولید اقتصاد را برطرف نمونده و در میان مدت و بلندمدت ناجی وضعیت اقتصادی کشور شود. اما گسترش فعالیت­‌های نامولد (نظیر سفته بازی که در بورس رخ می­‌دهد) اولا نه تنها در راستای جهش تولید و افزایش ظرفیت اقتصادی کشور نیست، بلکه با کاستن جذابیت بازارهای مولد و تولیدی می‌­تواند موجبات تخریب آن را فراهم آورد. ثانیا با خروج نقدینگی متورم شده به سمت تقاضا و سایر بازارهای موازی بتدریج آثار تورمی آن نمایان می‌­شود.

 

حال از کلیه سازمان­‌های دولتی نظیر شهرداری کرج که در نظر دارند وارد این بازار شوند انتظار می‌رود در راستای رواج سفته­‌بازی و سوداگری عمل نکرده و با بهره­‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین بازار سرمایه، سرمایه­‌گذاری مناسب را برای حفظ ارزش دارایی­‌ها و کسب بازدهی مناسب و منطقی انجام دهند و به نوعی تشدید کننده جریان سفته بازی مخرب موجود در بازار  سرمایه نشوند.

از طرف دیگر بر اساس قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، به منظور مشارکت عموم در اجرای طرحهای عمرانی انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کل کشور و طرح‌های سودآور تولیدی ‌و ساختمانی و خدماتی، به دولت و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و موسسات عام‌المنفعه و شرکتهای‌ وابسته به دستگاه‌های مذکور و همچنین شرکت‌های سهامی عام و خاص و شرکت‌های تعاونی تولیدی اجازه داده می‌شود طبق مقررات این قانون قسمتی‌از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مذکور شامل منابع مالی لازم برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی را از طریق انتشار و عرضه‌عمومی اوراق مشارکت تامین نمایند.

با توجه به این قانون و همچنین ظرفیت فعلی بازار سرمایه ایران و نقدینگی موجود در آن، به شهرداری کرج پیشنهاد می‌­شود منابع مالی مورد نیاز خود برای تکمیل سرمایه­ گذاری ها و طرح های تولیدی را در راستای جهش تولید، با انتشار اوراق مشارکت در بورس تامین نموده و ضمن استفاده از این ظرفیت موجب جذب نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت تولید واقعی و ارزش افزوده شود.

انتهای پیام/ب/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول