اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تغییر راهبرد ایران علیه امارات به چه معناست؟

جمهوری اسلامی پس از توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، از تغییر راهبرد خود علیه این کشور خبر داد اما سؤال اینجاست که این چرخش استراتژیک در قبال ابوظبی چه مؤلفه‌هایی دارد؟

تغییر راهبرد ایران علیه امارات به چه معناست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،‌ پس از اظهارات حسن روحانی در کسوت رئیس شورای عالی امنیت ملی پیرامون تغییر نگرش ایران در قبال امارات، روز یک‌شنبه هفته گذشته، سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به‌عنوان بالاترین مقام در نیروهای مسلح پس از مقام معظم رهبری با تهدید دانستن اقدامات امارات ابراز کرد:‌ «قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد...و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.»

در چنین شرایطی امارات در مرحله جدیدی از بازی‌های امنیت منطقه‌ای قرار گرفت است که پیوندش با تل‌آویو به معنای تخاصم با محور امنیتی ساخته‌شده جمهوری اسلامی ایران است.

 بر اساس گزارش اندیشکده مطالعات جهان اسلام، بدین معنا جمهوری اسلامی ایران هر کاری برای تضعیف راهبردهای امنیتی رژیم صهیونیستی نشان خواهد داد و در اولین مرحله باید شاهد تحول نگرش و دکترین تهران در قبال شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله امارات از کشورهای غیرهمسو و مجاور به کشورهای متخاصم محیط پیرامونی باشیم. بر این اساس، سه نکته در این خصوص قابل‌تأمل به نظر می‌رسد.

یکم: ایران در محور بازدارندگی، رویکرد خود را در سیاست‌گذاری به دفاع پیش‌دستانه تغییر داده و رویه پدافندی خود را در حوزه آفندی دنبال می‌کند. ماکت ناو هواپیمابر تمرینی سپاه، رزمایش‌های نوین و معرفی تجهیزات جدید همگی در این حوزه قابل تفسیر و تحلیل هستند. مقامات اماراتی خوب می‌دانند جملات سردار باقری به چه معناست و ایران چه پیامی به ابوظبی ارسال کرده است.

دوم: موضع مقتدرانه ایران در کنار موضع سیاسی ترکیه مهمترین واکنش‌ها به سیاست اخیر امارات بود. ترکیه تنها کشور درگیر با رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت شناخته و در آن سفارت داشته است اما نسبت به مذاکرات صلح امارات – اسرائیل واکنش سیاسی نشان داد و از بازگشت سفیر خود از امارات سخن به میان آورد. علاوه بر این، جمهوری اسلامی، تل‌آویو را دولت متخاصم می‌داند و هر نوع رابطه با این رژیم را برنتابیده و از آن به‌عنوان تخاصم راهبردی و تاکتیکی یاد می‌کند. ازاین‌رو، همکاری ابوظبی و تل‌آویو می‌تواند این فرصت را در برابر ایران قرار دهد که تهران از دشمنان امارات برای تضعیف راهبردهای رژیم صهیونیستی استفاده کند. حال این دشمنان چگونه قرار است با تهران در رد منافع این مذاکرات هم‌اندیشی و همراهی کنند قابل‌تأمل است.

سوم: امارات سرمایه‌گذاری سنگینی برای همکاری شهروندان فلسطینی با دولت خود داشته است. چندین دوره بورسیه تحصیلی و اقتصادی، انتصاب محمد دحلان مسئول سابق امنیتی دولت فلسطین به‌عنوان مشاور حاکم امارات و ده‌ها ایده دیگر با این اقدام به هدر رفت. امارات تلاش زیادی برای صدرنشینی بر جهان عرب انجام داد اما اقدام آنان و جرأت رسانه‌ای کردنش دست کشورها و گروه‌های مخالف امارات را باز کرده تا چالش‌های جدیدی در امارات متحده عربی و حوزه نفوذش در غرب آسیا و شمال افریقا ایجاد کند. کاهش و آسیب رساندن به منافع امارات کمترین دستاوردی است که امارات با این تصمیم به خود وارد ساخته است.

منبع: آنا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول