به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، معصومه نصیری، کارشناس رسانه در یادداشتی در کانال ایتای خود به نام «عصر هوشمندی» به روش جدید برای بیاعتبارسازی رسانههای رسمی ایران پرداخته است که متن آن در ادامه میآید.
چندی است جریانی با ایجاد اکانتهایی با نام خبرگزاریها و رسانههای رسمی ایران اقدام به انتشار فیک نیوزها و شایعات با اسم این رسانهها میکند.
نمونههایش لو رفتن سوالات کنکور توسط اکانت فیک باشگاه خبرنگاران جوان، درگذشت شجریان یا پاسخ شدیدالحن وزیر خارجه امارات به ظریف توسط اکانت فیک خبرگزاری ایسنا، اظهارنظر سعید طوسی توسط اکانت فیک خبرگزاری فارس و ....
نکته اینجاست که این اخبار ساختگی در دل اخبار صحیح منتشر میشوند و این یعنی عزمی برای بیاعتبارسازی رسانههای کشور، سردرگمی مخاطبان و سخت شدن شرایط راستیآزمایی محتوا وجود دارد. خط بیاعتبارسازی رسانهای در بزنگاهها موجب تقویت جریان شایعه شده و مدیریت افکار عمومی را از مسیر صحیح خود خارج میکند.
به نظر میرسد این بیاعتبارسازی رسانهای تنها مقدمهای است برای تحقق هدفی بزرگتر که این گام نخست آن است.
در این شرایط رسانههای جریان اصلی باید ضمن مداومت در معرفی صفحات رسمی خود، در راستای صیانت از افکار عمومی، شکایتی را به صاحبان پلتفرمهایی که حسابهای جعلی در آنها ساخته و فعالیت میکنند، ارائه کنند.
یادمان باشد اخبار جعلی و شایعات سرمایه اجتماعی جوامع را متاثر کرده و میتواند در مهندسی اجتماعی اثرگذار باشند و این، یعنی صیانت از مخاطبان اهمیت استراتژیک دارد.
انتهای پیام/