به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در خصوص راهکارهای استمرار آموزش در شرایط کرونا، اظهار کرد: در شرایط بیثبات امروز و با توجه به شیوع بیماری کووید 19 هیچ راهحل قاطعی که بهتنهایی بتواند جوابگوی تمام نیازها در وضعیتهای مختلف باشد، وجود ندارد و هیچ تصویر روشنی که بتواند از اتفاقات آینده اطلاع یابیم هم نداریم بنابراین برای شرایط عدم قطعیت کنونی ناگزیر به برنامهریزی متنوع و منعطف هستیم ولی با قاطعیت میگویم تمام تلاش آموزش و پرورش بر این اساس است که مشکلات احتمالی دانشآموزان حل شود.
وی افزود: نمیتوانیم آموزش را تعطیل کرده و استمرار ندهیم تبعات عدم استمرار آموزش برای کشور بسیار زیاد و زیانآور است بنابراین باید به استمرار آن بر اساس شرایط و ضوابط خاص فکر کنیم.
حاجی میرزایی سلامت دانشآموز و جامعه را بسیار با اهمیت دانست و گفت: به وزارت بهداشت گفتهایم که در تمام مدارس کشور پروتکلهای بهداشتی را طبق آنچه برای آن منطقه در نظر گرفته شده است بهطور حداکثری اعمال خواهیم کرد.
وی در خصوص نحوه دسترسی یا عدم دسترسی دانشآموزان به اینترنت، ادامه داد: دانشآموزان در مناطق مختلف کشور وضعیتهای متفاوتی دارند و ممکن است دسترسی یا عدم دسترسی به اینترنت داشته باشند؛ صرف نظر از وضعیت دانشآموز، آموزش و پرورش موظف است دسترسی به آموزش را برای همه دانشآموزان مهیا کند.
الزامی برای دسترسی تمام افراد لازم التعلیم به بستر مجازی و شبکه شاد وجود ندارد
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه هیچ الزامی برای دسترسی تمام افراد لازم التعلیم به بسترمجازی و شبکه شاد وجود ندارد، تصریح کرد: آموزشوپرورش برای انجام رسالت خود و ارائه کامل آموزش به تمام دانشآموزان، گزینههای متفاوتی را ارائه داده است که از طریق آنها آموزش را در سراسر کشور استمرار خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه تا جایی که میتوانیم و باکیفیتی که میتوانیم کلاسها را بهصورت حضوری برگزار خواهیم کرد، گفت: هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد بنابراین هر جا که ستاد ملی کرونا اجازه دهد با رعایت پروتکل بهداشتی کلاسها را بهصورت حضوری برقرار خواهیم کرد.
وی افزود: ولی اگر اجازه برقراری حضوری کلاسهای درس داده نشود، طبق پروتکلهای اعلامشده از وزارت بهداشت که حضور دانشآموزان را تا 10 نفر در کلاس درس مجاز دانسته است و با در نظر گرفتن شرایط و مساحت کلاس اجازه حضوری بودن را میدهد، دانشآموزان را در طول هفته توزیع کرده و هر روز هفته تعدادی از دانشآموزان را بهصورت حضوری آموزش خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: 35 درصد از مدارس ما در مناطقی است که تعداد کل دانشآموزان کمتر از 50 نفر هستند که در آنجا کلاسها را کاملاً حضوری برگزار میکنیم. سال گذشته هم در این شرایط کلاسها برگزار کردیم.
زمان کلاسهای غیرحضوری 30 تا 45 دقیقه خواهد بود
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تفکیک کل محتوای درسی در تمام پایهها توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجامشده و شرایط تدریس حضوری و غیرحضوری آن به استان اعلامشده است، گفت: نمیخواهیم هیچ معلمی بیش از ساعات موظف خودکار کند، لذا زمان کلاسهای غیرحضوری بسیار کمتر از حضوری و در حدود حداکثر 30 دقیقه تا 45 دقیقه است.
وی ضبط و بارگذاری محتوای آموزشی در هر مدرسه بهطور جداگانه را بسیار وقتگیر و مشکل دانست و گفت: آموزش و پرورش برای حل این مشکل محتوای درسی را از پایه اول تا دوازدهم و از درس اول تا درس آخر طبق آنچه در بودجهبندی درسی سازمان پژوهش برآن تأکید شده است، تولید و در شبکه شاد قرار داده است تا معلمان از آن استفاده کنند؛ اما تقریباً یکسوم دانش آموزان دسترسی به شبکه شاد ندارند بنابراین از 15 شهریور هرروز 4 کانال تلویزیون در اختیار آموزش و پرورش برای ارائه آموزشها قرار داده شده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: طبق اعلام صداوسیما پوشش شبکههای آموزشی تلویزیونی 97.3 درصد است. بنابراین از این شبکهها می توان برای ارائه آموزشها استفاده کرد اما اشکال برنامه آموزشی از طریق تلویزیون یکطرفه بودن آن است که برای حل این مشکل قرار شد در این مناطق در هفته یک روز معلمان در مدرسه بهصورت حضوری حاضر شوند به رفع اشکال دانش آموزان بپردازند. همچنین به شورای مدرسه اختیار دادهایم که در چارچوب و اصولی که مطابق بخشنامه برای مدارس فرستادهایم، با توجه به شرایط مدرسه بتوانند برای برنامه حضور دانش آموزان و معلم در مدرسه تصمیم بگیرند.
وزیر آموزش و پروش با تأکید بر اینکه موظفیم به همه دانش آموزان آموزش دهیم، تصریح کرد: باید هوشیارانه عمل و بهطور دائم مسائل را رصد کنیم. در شبکه شاد امکانی مهیا کردهایم که روسای750 منطقه آموزشوپرورش کشور بهطور دائم دسترسی داریم و ارتباط ما با تمام سطوح و در تمام مناطق و 99 درصد مدیران بهطور زنده و از طریق شبکه شاد برقرار شده است.
اتصال 96 درصد مدارس به سامانه medu.ir تا آغاز سال تحصیلی
حاجی میرزایی گفت: طبق توافق انجامشده با وزارت ارتباطات از ابتدای سال تحصیلی جدید 96 درصد مدارس کشور به سامانه medu.ir متصل میشوند و تنها 4 درصد مدارس امکان برقراری این اتصال را ندارند که آن را هم تا پایان سال انجام میدهیم.
وی گفت: به خانوادهها اطمینان میدهیم که مراقب سلامتی فرزندانشان هستیم ولی با اینهمه آموزش تلویزیونی و شبکه شاد را با تمام محتوای آموزشی در نظر گرفتیم و درجایی که دسترسی به شبکه شاد و یا کانالهای تلویزیونی نباشد، از بستههای آموزشی و راهبران آموزشی استفاده خواهیم کرد.
حاجی میرزایی در پایان تصریح کرد: برای سال تحصیلی آینده همه باید باهم همکاری کنیم تا سال تحصیلی برگزار و تداوم یابد؛ بنابراین باید با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی و با توجه به دستورالعملهایی که به استانها رفته است سال تحصیلی جدید را با هوشیاری شروع کرده و پیش ببریم.
شایانذکر است در این جلسه علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم از واکنش سریع و بهموقع آموزشوپرورش در هنگام شیوع کرونا و شروع آموزشهای تلویزیونی و تأسیس شبکه شاد در راستای استمرار فعالیتهای آموزشی دانش آموزان تشکر کرد.
وزیر آموزش و پرورش در گفتوگوی تلفنی با دست اندرکاران برنامه «سلام صبح بخیرایران» در خصوص شرایط آموزش کشور در سال جدید تحصیلی اظهار کرد: بر طبق آنچه از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا به ما ابلاغ شده، موظف به برگزاری کلاسهای درس بهصورت حضوری در مناطق سفید، نیمهحضوری در مناطق زرد و غیرحضوری در مناطق قرمز کشور هستیم، بنابراین برنامه آموزشی سال تحصیلی1400-1399 را در سه سناریوی مجزا طراحی و به ادارات کل آموزشوپرورش استان و مناطق ابلاغ کردیم.
حاجی میرزایی افزود: تلاش آموزشوپرورش برگزاری کلاسهای درس بهصورت حضوری میباشد و معتقدیم یادگیری در کلاسهای حضوری بسیار بیشتر از دورههای غیرحضوری است ولی ناگزیر به برگزاری کلاس مجازی در مناطق قرمز ازنظر شیوع کرونا هستیم. بنابراین برای این مناطق آموزش را تنها از طریق مجازی یعنی شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) و برنامههای آموزشی تلویزیونی ارائه خواهیم کرد.
وی در خصوص ارائه آموزش و گسترش عدالت آموزشی گفت: وظیفه آموزشوپرورش ارائه آموزش به تمام افراد لازم التعلیم در کشور است و همکاران ما در این مورد تلاشهای زیادی کردند. آموزش در بستر فضای مجازی و شبکه شاد راهی برای ارائه آموزش از طریق بهترین و برجستهترین اساتید به دورترین و محرومترین نقاط کشور را فراهم کرد و در حقیقت ما را به عدالت آموزشی در کشور نزدیک کرد اما در این میان برای کسانی که امکان دریافت آموزش از طریق این بستر را ندارند، اجباری در کار نیست و راههای جایگزین در نظر گرفتهشده است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اجرای طرح آبا برای بازماندگان از تحصیل از ابتدای سال تحصیلی جدید گفت: این طرح از طریق سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی بهصورت آزمایشی در استان سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد. در طرح آموزشی «آبا»، دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان میتوانند از طریق ظرفیت کامپیوتر، مطالب آموزشی که در اینترنت ارائه شده است را دریافت کنند و آموزش ببینند.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوریهای روز تکنولوژیهای آموزشی را به معلمان آموزش خواهیم داد، گفت: آموزشوپرورش ملزم به ورود و استفاده از بستر فضای مجازی برای آموزش شده بود ولی امکان حضور در این بستر نبود. امروز کرونا بهنوعی ما را مجبور به ورود و بهرهگیری از بستر فضای مجازی کرد و معتقدم این بستر ظرفیتهای بسیار بالایی دارد که باید برای استفاده صحیح و بهتر از آن به معلمان آموزش داده شود.
وی تصریح کرد: شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) میتواند بهعنوان یک برنامه کاربردی رسمی آموزش، بستری در اختیار همه برای ارائه مواد آموزشی قرار دهد. این بستر ازنظر ارائه برنامهها، محتواها و سیاستگذاری آموزشی ظرفیتهای بالایی ارائه میدهد و بهعنوان یک نقطه عطف در آموزش کشور محسوب شده است.
حاجی میرزایی در پایان با اشاره به اینکه فرزندان و آیندهسازان این کشور در دست آموزشوپرورش به امانت هستند، بیان کرد: اگر روزی کرونا تمام شود، تلاش میکنیم یافتههای این دوره را بهعنوان تجربه در دورههای بعد به کار بگیریم. اقتضای کار ما این است که باید تمام توان خود را برای منفعت رسانی به نسل آینده بکار ببریم وامانت دار فرزندان مردم باشیم.
انتهای پیام/