اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تولید نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در شهرستان سراب/ 150 روز یخبندان در شهرستان سراب

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: در سال زراعی 99 – 98 کل تولیدات کشاورزی حدود 500 هزار تن بوده که ظرفیت تولید شهرستان 100 هزار تن از این بیشتر است .

تولید نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در شهرستان سراب/ 150 روز یخبندان در شهرستان سراب

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، فیروز باقرزاده امروز در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران که با حضور دکتر داودی رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سراب برگزار شد، اظهار داشت: اختلاف 1650 متری شهرستان سراب یک موقعیت بی نظیر برای این شهرستان است و می توان مرتعداری، کشت گیاهان دارویی و در برخی ارتفاعات توسعه باغات را اجرا کرد.

وی افزود: در گذشته بنا به دلایلی توسعه باغات درختان گردو و سیب در شهرستان سراب صورت نگرفته و در آینده نیز با توجه به کمبود آب و منابع دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

باقرزاده گفت: شهرستان سراب از لحاظ اقلیمی دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و در 6 ماهه اول سال هوای معتدل و در زمستان بسیار سرد می باشد، حدود 150 روز یخبندان است که این آب و هوای باعث می شود به طور طبیعی بسیاری از مشکلات مربوط به آفات و امراض کاهش پیدا کرده و کنترل  شود بنابراین میزان مصرف کمتر سموم، از طرفی باعث صرفه جویی و کاهش آلودگی ها در آب چشمه ها و قنات ها شده و از طرفی دیگر باعث تولید محصولات سالم و ارگانیک می گردد که کشورهای زیادی مشتری این محصولات هستند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان اعم از آب چشمه ها، قنات ها و آب های سطحی، حدود 260 میلیون متر مکعب است.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان  سراب ادامه داد: میزان بارندگی در سال زراعی 99- 98 حدود  212 میلیمتر بوده که این میزان بارندگی رقم خیلی کمی است و به نوعی با خشکسالی خفیف مواجه بوده ایم و این آمار در مقایسه با آمار میانگین چندسال گذشته حدود 17 واحد کاهش پیدا کرده است.

باقرزاده افزود: آمار نشان می دهد که بارش در شهرستان کمتر است اما بارش زیاد در کوه های سبلان و ارتفاعات اطراف شهرستان این میزان را جبران می کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با تولیدات کشاورزی شهرستان گفت: در سال زراعی 99 – 98 کل تولیدات کشاورزی حدود 500 هزار تن بوده که ظرفیت تولید شهرستان 100 هزار تن از این بیشتر است که با کمی حمایت و استفاده از روش های جدید می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: از این محصولات حدود 77 درصد محصولات زراعی شامل گندم، لوبیا، سیب زمینی، جو و علوفه بوده و 18 درصد شامل محصولات دامی مانند شیر، پنیر ، گوشت و .. می باشد و حدود 5 درصد دیگر محصولات کشاورزی می باشد.

باقرزاده در خصوص گندم نیز عنوان کرد: امسال حدود 35 هزار تن خرید گندم از کشاورزان شهرستان سراب داشته ایم که امیدواریم به 40 هزار تن برسد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در بخش دام و تولیدات دامی از لحاظ تعداد واحدهای دامی رتبه دوم در استان را داریم و این به خاطر وجود مراتع متنوع در دامنه های سبلان و بزقوش در اطراف شهرستان است که باعث شده در تولید محصول عسل نیز در استان جایگاه اول یا دومی داشته باشیم.

وی افزود: پرورش زنبور ملکه شرایط ویژه ای از بابت آب و هوایی دارد که این شهرستان این شرایط ویژه را داراست و با حمایت و ورود بخش خصوصی در این حیطه می توان تولید عسل را افزایش داد.

باقرزاده در مورد وضعیت مکانیزاسیون شهرستان نیز،گفت: حدود 55 درصد تراکتورها بیش از عمر مفیدشان در حال استفاده هستند و باید در این مورد اقدام به نوسازی نمائیم که البته با وزارت جهادکشاورزی، سازمان و تراکتورسازی  صحبت هایی در این راستا انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: حدود 277 میلیارد ریال در سال گذشته برای پروژه های شهرستان در نظرگرفته شده است که 17 میلیارد ریال آن به صورت قرض الحسنه بوده و این پروژه ها هم اکنون در حال اجرا می باشد که عمده این پروژه ها مربوط به بخش های آب و خاک، کانال کشی، قنات و لایروبی چشمه ها می باشد که در آینده گزارش های مربوطه منتشر خواهد شد.

وی افزود: در حوزه دریاچه اورمیه 12 شهرستان حضور دارند و برای احیای دریاچه اورمیه هر شهرستان باید حدود 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند که شهرستان سراب یکی از این شهرستان ها می باشد که با این روش از خطرات بالفعل از خشکی دریا  پیشگیری شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: گزارشهایی از کمبودها و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان تهیه کرده ایم که در اولین فرصت در جلسه ای که با حضور نماینده و فرماندار شهرستان سراب برگزار خواهد شد، بررسی خواهد شد که امید است راه های پیشرفت در سطح استان و کشور برای شهرستان سراب باز شود.

انتهای پیام/60010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول