اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

نورچشمی‌های کلیددار منازل سازمانی کهگیلویه/رابطه‌مداری جایگزین ضابطه‌مندی

سکونت مدیران و کارکنان در خانه‌های سازمانی در حالی است که واجد شرایط ضوابط این واحدها هم نیستند.

نورچشمی‌های کلیددار منازل سازمانی کهگیلویه/رابطه‌مداری جایگزین ضابطه‌مندی

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، بر اساس آیین نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه های سازمانی استفاده از خانه‌های سازمانی منحصراً با کارکنان انتقالی یا مأمور خدمت می‌باشد و کارکنان محلی و یا افرادی که برای همان محل استخدام می‌شوند حق‌استفاده از خانه‌های مذکور را ندارند.

 چنانچه برای خانه‌های سازمانی استفاده کننده واجد شرایط وجود نداشته باشد و
خانه مذکور حداکثر سه ماه بلااستفاده بماند سازمان استفاده کننده مکلف ‌است مراتب را برای اخذ تصمیم حسب مورد به کمیسیون موضوع ماده 1 و یا مرجع مندرج در تبصره 1 ذیل آن تبصره اعلام نمایند.

در صورتی که خانه‌های سازمانی در شهری متقاضی غیر بومی نداشته باشد بنا به تشخیص رئیس دستگاه اجرائی استفاده کننده از خانه‌های سازمانی‌و تائید استاندار ایجاب نماید که یک یا چند نفر از کارکنان محلی که فاقد واحد مسکونی در محلمی‌باشند به لحاظ ضرورت از خانه‌های سازمانی استفاده نمایند‌ می‌توان تا زمانی که موضوع ضرورت مرتفع نشده است حداکثر برای مدت 3 سال به آنان اجازه استفاده از خانه‌های سازمانی را داد.

آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن تمامی کارکنان دولتی که در خانه‌های سازمانی سکونت دارند باید هر چه سریعتر نسبت به تخلیه این واحدها اقدام کنند در غیر این صورت حقوق آنها مسدود خواهد شد.

در حالی که مطابق آیین نامه مربوطه حداکثر مدت استفاده از خانه‌های سازمانی پنج سال است و پس از پایان مدت مذکور ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ سازمان متبوع، استفاده کننده ملزم به‌تخلیه می‌باشد مگر این که متقاضی واجد شرایط دیگری وجود نداشته باشد اما در شهرستان کهگیلویه تعدادی از منازل سازمانی در اختیار کسانی است که نه تنها غیر بومی و انتقالی نیستند بلکه حتی مدیر اداره بوده و با پایان مدیریت حاضر به تخلیه واحدها نیستند.

در لیستی از مدیران و کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی که در خبرگزاری فارس محفوظ است نام کسانی به چشم می‌خورد که بازنشسته هستند و همچنان خانه‌های سازمانی را محلی برای سکونت خود اختیار کرده‌اند. 

اینکه چرا و بر چه اساسی مدیران و کارکنانی که با وجود مالک بودن و داشتن توانایی خرید مسکن در خانه‌های سازمانی سکونت دارند و سالهاست این منازل را تصرف کرده و از آن خود می دانند سووالی است که همچنان برای متقاضیان واجد شرایط استفاده از این منازل مبهم مانده است.

در شرایطی که بر اساس ضوابط آیین نامه اجرایی خانه‌های سازمانی سکونت در خانه‌های سازمانی تا 5 سال وجاهت قانونی دارد سکونت بیش از حد مجاز کارمندان چه توجیهی دارد و چرا دادستان طی سال‌ها نسبت به تخلیه این واحدها اقدام نکرده است.

گفته می‌شود با وجود حکم تخلیه برخی واحدها مقاومت مدیران کل و مدیر دستگاه متبوع اجازه تخلیه نداده است.

با این حال به نظر می‌رسد استفاده از خانه‌های سازمانی برخی از ادارات در کهگیلویه بر اساس آیین نامه اجرایی نیست و آنچه شرایط سکونت را تضمین می‌کند رابطه،مداری و نه ضابطه‌مندی است.

به گزارش فارس،رابطه مداری، سوء استفاده از نفوذ و تکیه بر معیارهای نابرابر و غیر معقولانه توصیه ، دوستی و خویشاوندی در توزیع منابع انسانی ، در ارتقاء، در انتصاب و استخدام و استفاده از خانه‌های سازمانی و... از نشانه‌های فساد در دستگاه‌های دولتی به شمار می‌آید که در فرایند مبارزه با فساد اداری یکی از شاخصه‌های مؤثر در آسیب شناسی عوامل سازمانی و مدیریتی محسوب می‌شود که می‌لبد مسوولان نسبت به تعدیل یا رفع آن حساسیت به خرج دهند.

خبرگزاری فارس بنا به رسالت خود تخلیه خانه‌های سازمانی خارج از ضوابط قانونی را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد و در گزارش دیگری لیست افراد بنا به ضرورت منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول