اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اوردوز نرخ دارو با ارز ارزان!/ رشد ۵ تا ۱۵ برابری قیمت‌ برخی داروها

افزایش لجام‌گسیخته قیمت دارو طی یکی ـ دو سال اخیر به شکل خیره‌کننده‌ای برای خانوار‌ها مشکل ایجاد کرده ‌است، این در حالی است که گویا نظارت بر این حوزه به‌طور کل رها شده ‌است.

اوردوز نرخ دارو با ارز ارزان!/ رشد ۵ تا ۱۵ برابری قیمت‌ برخی داروها

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جوان در گزارشی به چرایی افزایش لجام گسیخته قیمت دارو طی یکی دو سال اخیر پرداخته است که به بخش‌های مهم آن اشاره می‌شود.

افزایش لجام گسیخته قیمت دارو طی یکی دو سال اخیر به شکل خیره‌کننده‌ای برای خانوار‌ها مشکل ایجاد کرده‌است، این در حالی است که گویا نظارت بر این حوزه به‌طور کل رها شده‌است. زیرا گاهی به‌رغم آنکه قیمت دارو رشد کرده، اما کیفیت آن نیز کاهش پیدا کرده است. در عین حال افزایش سودآوری هلدینگ‌ها و شرکت‌های دارویی نشان می‌دهد که عمده سود از محل افزایش تولید تأمین نشده‌است، بلکه این سودآوری مدیون رشد قیمت محصولاتی است که مواد اولیه آن‌ها با ارز بسیار ارزان تهیه شده و جالب‌تر آنکه حوزه دارو از تحریم‌ها تقریباً معاف بوده است. با این حال صنایع دارویی که همچون خودروسازان مونتاژکار هستند، هم ارز ارزان جهت واردات مواد اولیه دریافت کرده و هم اینکه نرخ‌های محصولات خود را بالا برده‌اند.

 


رشد ۵ الی ۱۵ برابری قیمت‌ها

نهاد‌های نظارتی باید روند فعالیت بنگاه‌های فعال در صنعت دارو را بررسی کنند، زیرا در سال‌های‌۹۷ و ۹۸ این بنگاه‌ها بیشترین ارز ارزان را دریافت کردند و بدین واسطه مواد اولیه قابل ملاحظه‌ای وارد کردند، اما با دپوی این محصولات تلاش کردند بیشترین استفاده را از رشد نرخ‌ها ببرند، نتیجه آن شده‌است که در برخی از دارو‌ها نرخ‌ها ۵ الی ۱۵ برابر جهش شارپی داشته است. رشد نرخ دارو به شکلی بوده است که حتی شرکت‌های زیان‌ده حوزه دارو را از زیان خارج کرده و به سودآوری رسانده است.

از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین نهاد‌های نظارتی درخواست می‌شود، هلدینگ‌ها و شرکت‌های دارو‌سازی را تحت رصد دائمی قرار دهند. زیرا فساد در این بخش دودش به چشم قشر ضعیف و بیمار جامعه و همراهان آن‌ها می‌رود در عین حال هزینه‌های شرکت‌های بیمه‌ای را به شدت جهش می‌دهند به شکلی که بیمه‌ها مجبورند، عمده منابع را به شرکت‌های دارویی تسلیم کنند.

نکته نگران کننده دیگر آن است که گاهی بیمه‌ها از پشتیبانی برخی از دارو‌ها دست کشیده‌اند، به همین جهت هزینه‌های دارو و درمان برای مردم به شکل خیره‌کننده‌ای رشد یافته‌است. این در حالی است که حاکمیت در حمایت از صنایع دارویی اصلاً دریغ نکرده است، زیرا می‌خواهد مردم شاهد رشد لجام گسیخته دارو نباشند، اما فساد در دستکاری نرخ دارو امروز برای مردم مسئله جدی ایجاد کرده‌است.

 

نباید تحریم را بهانه کرد

برخی از فعالان حوزه دارو تحریم را بهانه کرده‌اند که تحریم عامل گرانی افسار گسیخته نرخ دارو است. در صورتی که اگر تحریم مسئله ساز است، پس چطور مواد اولیه دارو را جهت مونتاژ‌کاری دارو وارد می‌کنند، از این رو بدون تعارف باید عنوان داشت که نباید تحریم را بهانه کرد تا قیمت دارو را در حد اور دوز بالا برد.

در این میان هر وقت شرکت‌های دارویی دولتی و عمومی اقدام به رشد قیمت دارو می‌کنند، بلافاصله شرکت‌های دارویی خصوصی نیز نرخ قیمت دارو‌های خود را بالا می‌برند. از آنجایی که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی دارای هلدینگ دارویی است، از مدیران این بخش درخواست می‌شود در رابطه با دریافت ارز ارزان قیمت و همچنین میزان واردات مواد اولیه و نرخ‌گذاری محصولات شفاف‌سازی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول