اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

فارس من | بازگشت تبلیغات به شبکه پویا؟/ تبلیغات این بار در قالب برنامه کودک!+فیلم

کودکی برخلاف دستورالعمل‌های صداوسیما در حوزه تبلیغات، استفاده از یک اسباب‌بازی را به مخاطب نشان می‌دهد. گوینده خانم و «چی‌چی» بر روی این تصاویر صحبت می‌کنند و کودک به انواع مختلف و تکرارشونده از آن اسباب‌بازی استفاده می‌کند.

فارس من | بازگشت تبلیغات به شبکه پویا؟/  تبلیغات این بار در قالب برنامه کودک!+فیلم

گروه خانواده؛ نعیمه موحد: شبکه پویا از همان ابتدای تاسیس توانست رابطه خوبی با خانواده‌های دارای فرزند برقرار کند. بسیاری از تولیدات این شبکه با خلاقیت و نوآوری‌های در محتوا و فرم، نظر خانواده‌ها و بچه‌ها را به خود جلب کرد. این روزها تقریبا در هر خانه‌ای که در آن بچه حضور دارد ساعاتی از روز صدای «دینگ دینگ دینگ، شبکه باحال پویا» به گوش می‌رسد.

اما یکی از مشکلات طولانی و البته حل نشده والدین با شبکه پویا تبلیغات بازرگانی است. والدین معتقدند شبکه‌ای که صبحها با اسم «پویا» مخصوص کودکان و بعدازظهرها با اسم «نهال» مخصوص نوجوانان است، جای پخش تبلیغات نیست. بچه‌ها در برابر تبلیغات بی‌دفاع هستند و ذهن آنها تحت تاثیر مصرف‌زدگی قرار می‌گیرد. از آن طرف والدین هم به خاطر بی‌تجربگی کودکان، در شرایط تهیه اجناس تبلیغی قرار می‌گیرند.

در راستای کمپین مجازی که سال گذشته برای درخواست حذف تبلیغات از شبکه پویا اتفاق افتاد، حدود یک سال بود که خبری از تبلیغات در این شبکه نبود. اما این روزها تبلیغات در قالبی به مراتب خطرناک‌تر برای بچه‌ها، بی سروصدا به شبکه پویا برگشته است.

 

پویا بدون تبلیغات

تا حوالی مرداد سال 1398 شبکه پویا حجم نسبتا زیادی از تبلیغات را مابین برنامه‌های خود پخش می‌کرد. این تبلیغات شامل بعضی تبلیغات پخش شده در شبکه‌های دیگر تا تبلیغات اختصاصی با استفاده از بازیگران مشهور هم می‌شد. مثلا در یکی از این تبلیغات بازیگر خانم شناخته شده به همراه کودکان شعر روتینی در وصف یک برند کفش شناخته شده می‌خواندند و از بچه‌ها می‌خواستند که از پدر و مادرشان بخواهند برای داشتن این کفش‌های همه چیز تمام(!) یک کد را به یک شماره ارسال کنند.

این وضعیت در شبکه مخصوص به کودکان باعث  فراگیر شدن هشتگ «پویا بدون تبلیغات» شد. در این بین عده‌ای با ذکر نکات مثبت و آموزنده از برنامه‌های شبکه پویا از «محمد سرشار» مددیریت این شبکه درخواست کردند که روند خوب این شبکه را با تبلیغات برای کودکان از بین نبرد. عده‌ای دیگر اما از در تحریم شبکه پویا وارد شدند و گفتند تا تبلیغات از این شبکه حذف نشود، اجازه نخواهند داد کودکانشان شبکه پویا را تماشا کنند.

 

الگوی رسانه-مربی

سرانجام محمد سرشار اعلام کرد که از اول آبان 1398 تبلیغات از شبکه پویا حذف خواهد شد. سرشار گفت: « شبکه کودک یک گام بلند دیگر را برای نزدیکتر شدن به الگوی رسانه-مربی برمی‌دارد: شبکه کودک بدون تبلیغات بازرگانی»

سرشار با اعلام اینکه سیدمرتضی میرباقری معاون رئیس سازمان صداوسیما این حکم را صادر کرده با اشاره به هشتگ «پویا بدون تبلغیات» در فضای مجازی اضافه کرد: « در گرماگرم این شادی بزرگ از تک تک عزیزانی که در فضای حقیقی و مجازی پیگیر حذف آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک بودند، تشکر می‌کنم. مخصوصا قدردان زحمات مادران دغدغه‌مندی هستم که با هشتک «پویا بدون تبلیغات» به میدان آمدند. هر روز با سامانه 162 روابط عمومی صداوسیما تماس گرفتند و در هر فرصتی صدای مطالبه خود را به گوش مسئولان رساندند»

اگر چه در همان روز اعلام این خبر، میرباقری عنوان کرد که شرایط سخت مالی و اقتصادی اجازه حذف تبلغیات را نمی‌دهد و ما نمی‌توانیم یک‌باره تبلیغات را از این شبکه حذف کنیم؛ بلکه این اتفاق به تدریج خواهد افتاد. و از طرف افراد دیگری هم همچون گذشته مدعی شدند که حذف تبلیغات در حوزه سازمان صداوسیما نیست و مربوط به بخش بازرگانی سازمان است. اما در نهایت آنچه اتفاق افتاد حذف تبلیغات بازرگانی از شبکه پویا از سال گذشته تا همین روزها بود.

 

تبلیغ درقالب برنامه کودک

طی هفته‌های اخیر پخش یک برنامه به ظاهر آموزشی و با هدف تبلیغ کالای ایرانی در شبکه پویا دوباره خاطرات سال گذشته را زنده کرده است و یک بار دیگر تبلیغ را به شیوه نوین روبه‌روی چشم مخاطبین کم سن و سال شبکه پویا نشانده است.

« چی چی» اسم برنامه‌ای برای معرفی اسباب‌بازی ایرانی در شبکه پویاست. این برنامه با یک تیتراژ آهنگین و خوش رنگ و لعاب با محوریت شخصیتی به نام « چی چی» آغاز می‌شود. «چی چی» از همان تیتراژ ابتدایی به مغازه‌ها سرک می‌کشد و چرخ خریدش را پر از اسباب‌بازی می‌کند!

در ادامه کودکی برخلاف دستورالعمل‌های صداوسیما در حوزه تبلیغات، استفاده از یک اسباب‌بازی را به مخاطب نشان می‌دهد. گوینده خانم و «چی چی» بر روی این تصاویر صحبت می‌کنند و کودک به انواع مختلف و تکرارشونده از آن اسباب‌بازی استفاده می‌کند.

 

 

این مجموعه تبلیغی که تا الان چند اسباب‌بازی را، همگی به بهانه ایرانی بودن معرفی کرده است از جملاتی مثل « من هم از این اسباب‌بازی دارم»، «فکر کنم مامان من و دوستم اسباب‌بازی‌هامون رو از یه مغازه خریدن» و... برای تحریک کودکان و والدین به خرید اسباب‌بازی استفاده می‌کند.

نکته جالب درباره این برنامه تبلیغاتی این است که سعی شده به صورت کارشناسی درباره اسباب‌بازی توضیحاتی داده بشود. مثلا سن مناسب استفاده و یا قیمت آن. درباره یکی از اسباب‌بازی‌ها نیز در قسمت قیمت نوشته شده «نسبتا گران»! حالا سوال این است که نمایش همزمان یک اسباب‌بازی در کادری خوش رنگ و لعاب برای کودک و همزمان قید قیمت به صورت «نسبتا گران» با ژست کارشناسی، کودک و والدین را در تقابل برای خرید یک محصول قرار نمی‌دهد؟ و آیا نباید برای شبکه‌ای مختص به کودکان، فراهم کردن این تقابل آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی این روزهای کشور مهم باشد؟

از طرف دیگر باید گفت ضرر تبلیغات سال گذشته شبکه پویا برای کودکان کمتر از چیزی است که اکنون نمایش داده می‌شود. تبلیغات سال گذشته به طور کامل از برنامه‌های کودک جدا بودند و کودکان بزرگتر قادر به تمیز بین تبلیغ و برنامه کودک بودند. اگرچه آن هم ضررهای انکارناپذیری بر روان و ناخودآگاه کودکان داشت اما تبلیغات «چی چی» کاملا در قالب یک برنامه کارتونی و مستند، با استفاده از صدای کودکانه گوینده و نمایش کودک در حال بازی با وسیله، قدرت تمیز و تشخیص بین تبلیغ و محتوای کودکانه را از کودک گرفته است.

شعار پایانی هر یک از قسمتهای این برنامه با عنوان « کودک ایرانی، حامی اسباب‌بازی ایرانی» شکل ناپسندی از تبلیغات در حوزه کودک و والدین همچنین کالای ایرانی است. این شیوه مخاطب را این دوراهی قرار می‌دهد که: اگر نخرم از کالای ایرانی حمایت نکرده‌ام، و اگر بخرم اسیر تبلیغاتی شده‌ام که ذهن پاک کودکم را هدف گرفته شده است.‌

تبلیغی با روشی خطرناک‌تر از گذشته

گروهی که با لوگو خاص و نام «چی‌چی» این برنامه را برای شبکه پویا طراحی می‌کند، قبل از این هم بخش‌هایی را برای این شبکه ساخته است و یا شبکه پویا از تولیدات این گروه استفاده کرده است.  به عنوان مثال سال 1398 هم «چی چی» در میان برنامه‌هایی با حضور شخصیت‌های بزرگسال و... کتابها، نرم‌افزارها  و محصولاتی مثل نوشت‌افزارهای ایرانی را تبلیغ می‌کرد.

 اما نوع تبلیغات در سالهای گذشته نه شامل استفاده از کودکان، نه شامل اسباب‌بازی می‌شد. نوع این تبلیغ کاملا قابل تشیخص از برنامه‌های اصلی شبکه پویا بود. اگرچه منظور از کسانی که هشتگ « پویا بدون تبلیغات» را به راه انداختند حذف کامل حتی این دست تبلیغات بود، اما به نظر می‌رسد «چی چی» بعد از یکسال این بار با فرمی جدید راه خودش را به شبکه پویا باز کرده است که به مراتب فرم خطرناک‌تری از تبلیغات برای مخاطب کودک است.

 

 دستورالعمل‌هایی که رعایت نمی‌شود

اصل 64 قانون تبلیغات در صداو سیما می‌گوید که آگهی نباید از حس زودباوری، حس عاطفی و کم تجربگی کودک  در تشخیص واقعیت‌ها سوءاستفاده بشود. همچنین اصل65 این دستورالعمل به صراحت می‌گوید که: « نباید «خرید» موضوع آگهی برای کودکان و یا ترغیب دیگران به این امر به عنوان یک وظیفه مطرح شود.»

اینکه شبکه پوبا به خاطر مشکل مالی و یا هر مشکل دیگری پای بخش « چی‌ چی» را به شبکه پویا باز کرده است، مشکلی نیست که والدین مجبور به دست و پنجه نرم کردن آن باشند. طبق اصول تبلیغات در صداوسیما، طبق همه آموزه‌های تربیتی و روان‌شناسی درباره کودک، طبق اصول علم ارتباطات و تاثیر پیام بر مخاطب و حتی طبق آنچه در دنیا در مواجه کودکان با تبلیغ انجام می‌شود، شبکه‌ای که مختص کودکان است باید از کودک مراقبت کند و از پخش آنچه در هر زمینه‌ای برای او و خانواده کودک مضر است، پرهیز کند.

این اتفاق یک‌بار با جنبشی مردمی و مادرانه درباره شبکه پویا افتاد اما به نظر می‌رسد این بار این مدیریت شبکه پویا و همچین سازمان صداوسیماست که باید تکلیف مخاطب با شبکه کودک و تبلیغات را مشخص کند.

مخاطبین خبرگزاری فارس هم در سامانه فارس من خواستار توقف تبلیغات بازرگانی از شبکه کودک شده‌اند. آنها با اشاره به تبلیغات جدید شبکه پویا به بهانه حمایت از کالای ایرانی می‌گویند: «در این روزهای کرونایی تلویزیونی تنها سرگرمی کودکان برای خانه‌نشینی است. اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که در رسانه ملی و شبکه پویا و نهال تبلیغات رنگارنگی وجود دارد که تمامی ندارد، ناخودآگاه بچه‌ها را تحت تأثیر  قرار می‌دهد و خانواده‌ هم مجبور به آن وسیله می‌شود.در عین حال که برخی از خانواده‌ها توان تهیه آن را ندارد.
این تبلیغات به گونه‌ای نباشد که مردم به خاطر یک روش غلط تبلیغات، از حمایت کالای ایرانی منزجر شود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول