اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انفجار بیروت | «دیوید هیل» در لبنان؛ کمک یا تحریم بیشتر؟

در ادامه سفر مقامات مختلف به لبنان امروز معاون وزیر خارجه آمریکا وارد بیروت می‌شود و قوای سیاسی لبنان منتظرند تا ببینند وی چه در چنته دارد.

انفجار بیروت | «دیوید هیل» در لبنان؛ کمک یا تحریم بیشتر؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قرار است امروز (پنجشنبه) «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک وارد لبنان شود.

در پی استعفای دولت لبنان پس از انفجار هفته گذشته در بندر بیروت، بحث محافل سیاسی و رسانه‌ای این روزهای لبنان درباره نوع دولت آینده است، دولت بیطرف مستقل یا بر اساس شروط آمریکا؟ یا دولت وحدت ملی ؟

بر اساس گزارش روزنامه «المدن» لبنان، در حالی که همه منتظر ورود هیل و شنیدن اظهارات وی در این باره هستند، قوای سیاسی در لبنان در این روزها به سه دسته تقسیم شده‌اند:

اول؛ دوگانه شیعی (حزب الله و امل) که حامی بازگشت «سعد الحریری»، تشکیل دولت محدت ملی به هر قیمت و بازگشت به قواعد پیش از ۱۷ اکتبر( روز آغاز تظاهراتی که منجر به استعفای الحریری شد) بر اساس این قاعده که بحران، سیاسی است و راه‌حل آن هم سیاسی است، هستند.

دوم؛ شامل «میشل عون» رئیس‌‌جمهور و داماد وی «جبران باسیل» رئیس «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی). آنها تشکیل دولتی متشکل از نیروهای رده اول یا دوم قوای سیاسی را ترجیح می‌دهند.

سوم؛ قوای ۱۴ مارس. برخی از آنها با بازگشت الحریری با وزرای مستقل موافقند و برخی دیگر خواستار دولت بیطرف هستند.

این سه دسته بر سر بندهای طرح فرانسه بویژه در مسأله مربوط به انتخابات زودهنگام نیز با هم اختلاف دارند. پیشنهاد فرانسه تشکیل یک دولت کوچک و کوتاه مدت است تا این دولت زمینه را برای انتخابات در طول یک سال و بر اساس قانون انتخاباتی فعلی فراهم کند.

بر اساس این گزارش، برخی قوا با انتخابات زودهنگام موافق و برخی مخالفند پس همه منتظر این هستند تا ببینند نظر هیل در سفر به لبنان چیست. تا کنون هیچ شاخصی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها امتیازاتی خارج از شروط تحمیل شده خود خواهند داد، وجود ندارد.

المدن افزود: عنوان سفر هیل این است« یا کمک (به لبنان) یا تحریم (لبنان)» . آنچه مسیر این سفر مابین کمک یا تحریم‌های بیشتر را مشخص می‌کند موضع لبنان در قبال دولت، نقش نیروهای «یونیفل» و گسترش وظایف آن، اصلاحات ، بازسازی بندر بیروت و مشارکت‌کنندگان در این بازسازی خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده، برآوردها حاکی از آن است که آمریکا می‌خواهد در خط بازسازی بندر بیروت فعال باشد و نفوذ خود را تقویت کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول